رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع

رونمایی از ۶ اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع

مدیر واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت از رونمایی شش اثر علمی و فرهنگی درباره بقیع، «اسناد تخریب بقیع»، حاوی ۲۰۰ سند مربوط به تخریب این قبرستان تاریخی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین نجاتی، مدیر واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت، در نشست هم‌اندیشی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» که در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مظلومیت ائمه مدفون در بقیع و اصحاب کرام رسول خدا(ص) و نیز به مناسبت نزدیک بودن به صدمین سال تخریب قبرستان بقیع، بر آن شدیم تا برای ترویج فرهنگ بقیع، نشستی در بستر فضای مجازی برگزار کنیم.


 


وی افزود: این نشست با حضور نخبگان جهان اسلام از جمله عراق، الجزایر، ایران و پاکستان برگزار شد. تحولات تاریخی بقیع، جایگاه زیارت بقیع نزد اهل سنت، سیر تحولات فرهنگ تصویری بقیع، اثر تخریب بقیع بر وحدت اسلامی، از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست هم‌اندیشی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» بود.


 


نجاتی با بیان اینکه این اقدام، گامی در راستای پاسداشت تراث اسلامی به ویژه بقیع است، گفت: واحد بقیع‌پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت برای صدمین سال تخریب بقیع، کنگره بین‌المللی هنری و علمی برگزار خواهد کرد. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی بقیع به نشانی baqi.ir که بانک اطلاعات خوبی محسوب می‌شود، راه‌اندازی شده است.


 


مدیر واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه در نشست هم‌اندیشی امروز از شش اثر، رونمایی به عمل آمده است، گفت: کتاب «اسناد تخریب بقیع»، حاوی ۲۰۰ سند مربوط به تخریب بقیع، کتاب «طرحی برای یک ضریح»، حاوی داستان‌هایی هنری درباره تخریب بقیع، کتاب «بهشت بقیع در شعر آئینی»، حاوی مجموعه اشعار درباره بقیع، کتاب «مشروح مذاکرات هم‌اندیشی بقیع‌پژوهشی» و کتاب «منزل خلوت‌گزینان»، حاوی گزارش مرتبط با بقیع از سفرنامه‌های عصر صفوی و قاجاریه، ویژه‌نامه ۱۱۱ میقات حج، حاوی ۱۰ مقاله تاریخی، جامعه‌شناسی و فرهنگی درباره بقیع، شش اثر را تشکیل می‌دهند.


 


نجاتی در پایان اظهار کرد: واحد بقیع‌پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت آماده دریافت مقالات و نقطه‌نظرات همه پژوهشگران درباره قبرستان بقیع است.


| شناسه مطلب: 100686




همایش بقیع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران