بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶

بازخوانی کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶

روزهای نخستین مرداد یادآور «جمعه خونین مکه» است. یادآور کشتار خونین انسان هایی است که به جرم برائت از مشرکین به شهادت رسیدند وعوامل استکبار صفحه‌ سیاه دیگری را در تاریخ به ‌جا گذاشتند. عنوان برائت از مشرکان در آیات متعدد قرآن و در سوره ‌هایی مثل نساء، انعام، یونس، حجر، قصص، روم، فصلت، توبه، بینه و احزاب آمده و این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در مراسم حج سال 66،  325نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسم «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند به شهادت رسیدند. روز ششم ذی ‌الحجه سال 1407 (مصادف با روز نهم مرداد ماه 1366 شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی است.


 


اعلام برائت از عملکرد مشرکانه


عنوان برائت از مشرکان در آیات متعدد قرآن و در سوره ‌هایی مثل نساء، انعام، یونس، حجر، قصص، روم، فصلت، توبه، بینه و احزاب آمده و این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد. برابر با مفاد آیات سوره ممتحنه برای اولین ‌بار حضرت ابراهیم بیزاری خود را از مشرکان و بت ‌هایی که مورد پرستش قرار می ‌دادند اعلام کرد. در تاریخ اسلام هم زمانی که مکه از سوی مسلمانان فتح شد، برخی مشرکان پیمان عدم تعرضی را که میان آنان و رسول اکرم(ص) بسته شد نقض کردند. پس از این واقعه بود که سوره برائت نازل شد و حضرت علی ‌بن ابیطالب(ع) به دستور پیغمبر، این آیات را در مراسم حج سال نهم هجری برای حاضران خواندند.


این شیوه اعلام برائت از عملکرد مشرکانه در سیره ائمه معصومین هم استمرار پیدا کرد. سال 58 هجری امام حسین(ع) در مراسم حج از طغیان گری معاویه گفت و از زائران خواست پیام او را به دیگران برسانند. این عمل سال 60 هم تکرار شد. زمانی که یزید‌بن‌ معاویه بر جای پدر نشست، امام حسین(ع) با استفاده از موقعیت حج، جفا کاری این خلیفه به ‌ناحق را برای حجاج تشریح کرد. امام سجاد(ع) هم در مواجهه با عبدالملک مروان خلیفه اموی در مراسم حج از مفاسد هیأت حاکمه گفت. این سنت اسلامی در دوره‌ های پر فراز و نشیب تاریخ تشیع با شدت و ضعف هایی تکرار شد.


 


همایش عظیم حج


بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) به استناد این سیره علوی طی پیامی، موقعیت خطیر جهان اسلام را متذکر شد و از حجاج بیت‌الله الحرام خواست در این همایش بزرگ مسائل و مشکلات جهان اسلام را بازگو کنند. از آن پس بود که مراسم برائت از مشرکان از سوی زائران ایرانی همه ساله و پیش از شروع مراسم حج برگزار می ‌شد. زائرانی از ایران و دیگر کشورها طی این سال‌ ها ضمن برگزاری راهپیمایی آرام و سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل به ‌عنوان مسببان اصلی تیره‌ روزی ‌های مسلمانان جهان از محل استقرار خود حرکت می ‌کردند و آرام به محل معینی که از قبل تعیین شده بود می ‌آمدند و بعد از سخنرانی مدعوین و قرائت بیانیه مراسم، بدون کوچک‌ ترین تنشی به محل استقرار خود برمی ‌گشتند.


 


مراسم عمومی هر ساله


این روال تا سال 66 ادامه داشت. در عین حال اختلاف نگاه سیاسی و مذهبی موجود میان ایران و عربستان، برگزاری مراسم را با واکنش ‌هایی مواجه کرده بود. انقلاب اسلامی با شعار برابری و مبارزه با استعمار و استبداد و مخالفت با سلطه آمریکا و نفوذ صهیونیسم در خاورمیانه به پی ‌روزی رسیده بود. بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس با وجود این‌که در دوران پهلوی همواره از این رژیم به ‌عنوان رقیبی سرسخت در منطقه یاد می ‌کردند اما بعد از جایگزینی نظام جمهوری اسلامی ایران به جای نظام قبلی، بیش از گذشته احساس ترس و خطر می ‌کردند. از همان زمان که بحث اعلام برائت از مشرکان با استفاده از مراسم حج از سوی امام(ره) مطرح شد، سازهای مخالف نواخته شد و برخی علمای سلفی هم برای این‌که مراسم را به ‌لحاظ دینی کم ‌اعتبار کنند به بحث و بررسی درباره مبانی علمی و فقهی فتوای امام(ره) پرداختند.


 


بدعتی جدید!


روحانیون حجاز از همان ابتدا اعلام کردند برگزاری مراسمی با عنوان برائت از مشرکان اگر هم ریشه در سنت و سیره پیامبر داشته باشد، عملی انفرادی است و نباید به ‌صورت راهپیمایی و برگزاری تجمع باشد و مسلمانان نباید در ایام حج جدال کنند و ایجاد مزاحمت برای دیگر حاجیان بدعتی در دین است.


این روال با همه افت و خیزهایی که داشت هر سال، ششم ذیحجه برگزار می ‌شد. گرچه تا آن موقع، زائران ایرانی از آزار و اذیت ماموران سعودی در امان نبودند و اخباری مبنی بر دستگیری و ایجاد مزاحمت برای زوار ایرانی به جرم سر دادن شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی در طول مراسم حج منتشر می ‌شد، اما همه این اتفاقات ششم ذیحجه 1407 برابر با نهم مرداد 1366 رنگ و چهره‌ ای تازه یافت. در این سال دولت عربستان سعودی تدارک تازه ‌ای برای برخورد با زائران ایرانی در نظر گرفته بود. برخورد سعودی ‌ها در ساعات مانده به برگزاری مراسم شکل جدید پیدا کرده بود و نشانه ‌ها حاکی از این بود که مراسم برائت از مشرکان امسال با سال‌ های گذشته فرق دارد.


برنامه راهپیمایی ساعت 16 و 30 دقیقه شروع شد. زائران ایرانی و خارجی با پلاکاردهایی که مضامین ضد آمریکایی و اسرائیلی داشت به سمت محل معین حرکت می ‌کردند و آرام شعار می ‌دادند. بعد از رسیدن راهپیمایان به محل مورد نظر، ابتدا پیام امام(ره) به کنگره حج خوانده شد و سپس سخنرانی نماینده امام شروع شد.


ساعت 18 و 10 دقیقه که سخنرانی در حال اتمام بود، زائران به آرامی برای مراجعه به محل استقرار خود به ‌سوی سه ‌راهی شعب ابوطالب در حال حرکت بودند.


18 و 40 دقیقه پایان مراسم اعلام و بی‌ مقدمه حمله نیروهای پلیس به تجمع‌ کنندگان شروع شد. پلیس سعودی باتون به دست، حجاج را مورد حمله قرار داد. از ساختمان‌ های اطراف هم سنگ و آجر به سمت حجاج پرتاب می ‌شد. کمی بعد پلیس سعودی با گازهای سمی و خفه ‌کننده و شلیک رگبار، زائران را مورد هدف قرار داد. تلفات لحظه به لحظه افزایش پیدا می ‌کرد و زائرانی که خود را به محل استقرارشان رسانده بودند هم وضع مناسبی نداشتند چون محل اقامت آنان از سوی نیروهای سعودی محاصره شده بود و این محاصره تا ساعت 11 شب ادامه داشت.


در این فاجعه دردناک 325 نفر از زائران جمهوری اسلامی ایران و ۴۵ تن از حجاج دیگر کشورها به شهادت رسیدند و بیش از 300 زائر ایرانی زخمی شدند.




نظرات کاربران