بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت

بررسی واقعه غدیرخم در کتب علمای شیعه و اهل‌ سنت

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: هیچ موضوعی به اندازه مسئله غدیر خم در کتب مختلف شیعه و اهل سنت مطرح نشده است چرا که کتب احادیث، تاریخی، تفسیری، لغت و اعتقادی تماما به این مسئله پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سخنانی در حرم حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: هر فرد باید در حد توان خود قدمی در مسیر احیاء و بزرگداشت غدیر بردارد چرا که خداوند تعظیم شعائر را دوست دارد.


وی افزود: عده‌ای از علمای بزرگ اهل سنت وقتی مظلومیت حضرت علی علیه السلام را مشاهده نمودند در عظمت حضرت کتاب نوشتند و از این مظلومیت مورد تاثیر قرار گرفتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: کتاب خصائص علی ابن ابیطالب علیه‌السلام مربوط به قرن چهارم و نوشته شده به قلم صاحب کتاب سنن نسایی از علمای بزرگ اهل سنت نمونه مصداق بارز این مسئله است که وی در مقدمه کتاب انگیزه خود را اینگونه توضیح داده که وقتی وارد دمشق شدم مشاهده نمودم همه مردم مدح افراد دیگری را می گویند اما احدی مدح علی ابن ابیطالب علیه‌السلام را نمی‌گوید به همین خاطر به خاطر مظلومیت حضرت این کتاب را به نگارش در آوردم.


وی افزود: در تاریخ ذکر شده ات بعد از کتابت این کتاب این عالم مورد سرزنش و اذیت و آزار قرار گرفت.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: کتاب «شواهد التنزیل» نوشته حاکم حسکانی یکی دیگر از این کتب علمای بزرگ اهل سنت است که مربوط به هزار سال پیش می باشد و در مقدمه کتاب آورده علت نگارش این بوده که وارد جمعی می شود و مشاهده می کند عده ای منکر شان نزول بعضی از آیات قرآن در حق حضرت علی علیه السلام می شوند که همین مسئله انگیزه نگارش می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: ۱۱۶۳ حدیث و ۲۱۳ آیه در این کتاب ذکر نموده که مربوط به حضرت علی علیه‌السلام است و ۱۲۰ فضیلت را ذکر نموده  و نوشته است که حضرت با احدی در این فضائل شریک نیست.


استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هیچ موضوعی به اندازه مسئله غدیر خم در کتب مختلف شیعه و اهل سنت وجود ندارد چرا که کتب احادیث، کتب تاریخی، کتب تفسیری، کتب لغت و کتب اعتقادی تماما به این مسئله پرداخته اند.


وی افزود: خطبه غدیر رسول خدا در کتب احادیث، داستان غدیر خم در کتب تاریخی، واژه غدیر، خم، اولی، ولی در کتب لغت، آیاتی که در روز غدیر ابلاغ شده در کتب تفسیری و مسئله غدیر به عنوان یک مسئله کلامی و اعتقادی در کتب کلامی  مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: علامه امینی در ابتدای کتاب الغدیر به نقل از منابع اهل سنت نکات بسیار دقیق و مهمی را متذکر شده که بسیار راه گشاست و کسانیکه کمی انصاف داشته باشند می توانند به حقیقت دست پیدا کنند.


وی افزود: در این نکات آمده که برای حجه الوداع نبی خدا، حضرت به تمامی مسلمین اعلام عمومی و دعوت عمومی برای مراسم حج نمود و حتی پیک دعوت به اطراف مدینه فرستاد و همچنین  عموم مهاجرین و انصار همراه رسول خدا بودند و یک حج استثنایی، عمومی و تنها حج رسول خدا بعد از هجرت به مدینه بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: طبق نوشته علامه امینی به نقل از منابع اهل سنت، رسول خدا پیاده راهی مکه شد و تنها مسئله ای بود که رسول خدا در عمر شریف خودشان با این همه مقدمات و زمینه سازی اعلام نمود و در منطقه غدیر خم همه حجاج را به مدت سه روز در گرمای سوزان نگه داشت که جلو رفتگان برگردند و جاماندگان برسند و آیات غدیر ابلاغ و نازل شد و محتوای آن این بود که اگر این مسئله ابلاغ نشود تمام رسالت ناتمام خواهد ماند و با ابلاغ ولایت  دین کامل و نعمت تمام خواهد شد.




نظرات کاربران