دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است
دروبیناربین المللی«بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج»مطرح شد:

منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است

شخصیت های علمی، مذهبی و دانشگاهی از شش کشورجهان در وبینار بین المللی «بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج» تاکید کردند که حج  فریضه‌ای  بر اساس توحید است و منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در وبینار بین المللی «بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج» سخنرانان از شش کشور جهان به ارائه دیدگاه و نظرات خود درباره فریضه حج و اهمیت آن در رفع مشکلات مسلمانان و محورهای پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج پرداختند.


در این وبینار که عصر روز شنبه (11 مرداد ماه) دربستر فضای مجازی برگزار شد ابتدا حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع نخبگان، شخصیت ها و اندیشمندان داخلی و خارجی شرکت کننده در این وبینار طی سخنانی محورهای پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) را در دو بخش، مسائل مشترک و هر ساله و مسایل مقطعی و یک ساله به تفصیل بیان کرد.


در ادامه این وبینار حجت الاسلام و المسلمین سید شهنشاه حسین نقوی عضو ارشد شورای علمای شیعه پاکستان در سخنرانی خود با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری آن، حج را یک فریضه بزرگ برای مسلمانان دانست که در برگیرنده مجموع عبادات است.


این شخصیت پاکستانی با بیان اینکه حج مظهر جمال و جلال الهی ونشانه عظمت شریعت امت اسلام و بیانگرفقه سیاسی اسلام است، افزود: اسلام دینی است که در آموزه‌های آن دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم از اصول اساسی است.


وی همچنین به شیوع کرونا و محروم شدن مسلمانان از برگزاری فریضه عظیم حج اشاره کرد و با تقسیم بندی حج به حج جاهلی و حج ابراهیمی، گفت: حج جاهلی را پیش از اسلام و حج ابراهیمی را حجی دانستند که در دوره‌ی ما، بعد از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) مجدداً احیاء شد.


عضو ارشد شورای علمای شیعه پاکستان حج را فریضه‌ای دانست که بر اساس توحید خالص بنا نهاده شده است و افزود: قیامِ حج و نتیجه اصلی آن باید دفاع از مظلومین باشد. آنگاه که ما بتوانیم به مظلومان یمن، افغانستان و عراق و دیگر کشورهای اسلامی کمک  و حقوق آنها را استیفاء کنیم آنگاه حج به معنای واقعی اقامه شده است.


آقای قدیر آکاراس رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه نیز دیگر سخنران این وبیناربود که  مطالب خود را با اشاره به اهمیت حج آغاز و از تعطیل شدن آن به دلیل بیماری کرونا ابراز ناراحتی کرد.


وی با اشاره به اهمیت حج در ابعاد مختلف گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی (ره) دوباره روح ابراهیمی به مناسک حج دمیده شد و امام امت روح حج را در زندگی مسلمانان منعکس نمودند.


رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی جایگاه و اهمیت حج را به مسلمانان یادآوری کرد، اظهار داشت: هر ساله با فرارسیدن موسم حج،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای مسائل مهم جهان اسلام را در پیامی برای مسلمانان بیان می کنند. اگر به پیام‌های اخیر آیت الله خامنه‌ای دقت کنیم، ایشان نقاط ضعف مسلمانان را گوشزد  و راه‌های برطرف کردن آن را مطرح کرده‌اند. ایشان بسیار دقیق تحولات جهان اسلام را زیر نظر دارند و موشکافانه راهکارهایی را برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و رفع مشکلات بیان و ابعاد عبودیت حج را نیز تشریح می‌کنند.


وی با اشاره به نکات پیام‌های رهبری افزود: آیت الله خامنه ای در پیام‌های خود به جنبه های فردی و اجتماعی عبودیت می‌پردازند و تأکید می کنند که مسلمانان باید ضمن بهره‌مندی از منافع فردی حج به دنبال منافع اجتماعی آن نیز باشند. حج ابعاد سیاسی نیز دارد و مطرح شدن مسأله فلسطین در پیام‌های هر ساله ایشان ناظر به این بعد از حج است.


در ادامه این وبینار، حجت الاسلام و المسلمین ابومهدی انواری رئیس مرکز اهل بیت شهر زامبوانگا از فیلیپین در سخنانی با اشاره به حضور هر ساله حاجیان در سرزمین وحی و گردآمدن در مسجدالحرام و زیارت حرم پیامبر اسلام (ص) گفت: خداوند کعبه را محلی امن و مرکزمومنین قرارداد و آن را از تمام بت‌ها پاک کرد.


وی حضور هر ساله حاجیان درمکه را موجب شکوه و عظمت اسلام دانست و گفت: حج مایه همبستگی و افتخار مسلمانان است.


این شخصیت فیلیپینی با بیان اینکه حج عامل تمرین، توکل و ایجاد حساسیت نسبت به مشکلات جهان اسلام است، گفت: مسلمانان باید از نقشه‌های شوم دشمنان اسلام آگاه شوند و موسم حج می تواند بستراین آگاهی را فراهم کند و احساس عزت و کرامت را برای مسلمانان به ارمغان آورد.


وی یکی ازعوامل اصلی مشکلات مسلمانان را وجود حاکمان غیرخدایی عنوان کرد و حضور قدرت‌های استعماری در منطقه را باعث بروز مشکلات زیاد برای مردم دانست.


رئیس مرکز اهل بیت شهر زامبوانگا از فیلیپین با اشاره به اینکه برگزارنشدن حج در سال جاری،‌موجب ناراحتی همه مسلمانان شد، اظهارداشت: حج مانورقدرت در مقابل زورگویان فاسد و غارتگر است.


وی افزود: منافع امت اسلامی در اتحاد همه مسلمانان نهفته است و مسلمانان باید ید واحد در مقابل اسرائیل غاصب و ‌آمریکای شیطان صفت باشند.


سخنران بعدی این وبینارآقای دکتر آدم لینگانی استاد علوم اسلامی از کشور بورکینافاسو بود که درابتدا تاکید کرد باید از پیام های مقام معظم رهبری درس گرفت و آن را به سایر مسلمانان جهان منتقل کرد.


وی با بیان اینکه فکر و ایده اصلی اسلام دعوت به یکپارچگی و وحدت  است که از طریق خداوند به ما ابلاغ شده است، گفت: برای تحقق این امر اجرای هر ساله حج با تجمع و   گردآمدن مسلمانان در زمان و مکان مشخص ابلاغ شده است.


این استاد دانشگاه گفت: مسلمانان در موسم حج بدون توجه به نژاد، رنگ، زبان، کشور و ... دور هم جمع می شوند و از این طریق  پیام یکپارچگی و اتحاد اسلامی را به جوامع خود منتقل می کنند.


وی افزود: هر کدام از ما در حج علاوه بر مشکلات جوامع خود، مسائل روز را به یکدیگر منتقل می کنیم.


این استاد علوم اسلامی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از پیام  خود به رموز حقیقی برگزاری حج اشاره کردند که همانا دیدار مسلمانان و تبادل نظر با یکدیگر است تا از طریق گفتمانی بتوانند نقش پیشرو در ایجاد تحول در جوامع مسلمان را ایفا کنند.


وی افزود: رشد جهان اسلام باید فراگیر و پیوسته باشد و حج می‌تواند در این زمینه به هماهنگی میان مسلمانان منجر شود.


دیگر سخنران این وبینار آقای فوزی علوی رئیس موسسه مطالعات فلسفی از کشور تونس بود که با اشاره محتوای پیام اخیر مقام معظم رهبری به مناسبت فرا رسیدن موسم حج،‌ به اهمیت بالای این عبادت اشاره کرد.


وی حضور فرهنگ های مختلف و گردآمدن همه مسلمانان از راههای دور و نزدیک در مکه مکرمه را نشانه جهانی بودن کنگره جهانی اسلام دانست و گفت: حج کمال انسان را در پی دارد و همه مناسک آن توجه به خداوند است. خداوند خود مناسک را به حضرت ابراهیم نشان داد و این امری الهی و خداوندی است که به دست حضرت ابراهیم (ع) به انجام رسید.


استاد دانشگاه زیتونیه تونس با بیان اینکه پیام توحیدی حج، قائل نبودن شریک برای خدا و ایجاد وحدت در میان مسلمانان است، از مسلمانان خواست خود را به اخلاق نبوی و اهل بیت بیارایند.


وی گفت: حج زمانی کامل می شود که ابعاد روحانی آن همراه با ابعاد مناسکی پیش برود و به انجام برسد، یعنی انسان با اخلاق اهل بیت آشنا شود و به آن عامل باشد.


وی با بیان اینکه حج می تواند به رفع بسیاری از مشکلات جهان اسلام کمک کند ، اظهار داشت: حج علاوه برتاکید بر برادری بین مسلمانان به برائت از مشرکان و کافران و همه دشمنان نیزمی پردازد. آنها که خود را خادم حرمین شریفین می دانند باید دراین زمینه پیشگام باشند و خود پرچم برائت از مشرکان را بلند کنند نه اینکه با دشمنان همنوا شوند.


بر پایه این گزارش، آخرین سخنران این وبینار آیت الله حسینی بوشهری رئیس هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری بود که اظهار داشت: حجی که مظهر قدرت و عظمت جهان اسلام است به خاطرشرایط خاص امسال با تعداد محدودی برگزار و فراقی بین مردم و خانه دوست ایجاد شد که البته به فرمایش مقام معظم رهبری این فراق کوتاه مدت خواهد بود.


وی با بیان اینکه باید قدرشناس این نعمت بزرگ الهی بود، گفت: حج مظهر عزت و عظمت امت اسلامی است و باید آن را قدر دانست تا خدایی نکرده از دست نرود.


وی با اشاره به اینکه بیانات رهبر فرزانه انقلاب یاد آور این نکته است که عظمت و جایگاه حج باید مورد مداقه قرارگیرد، افزود: از دو منظر می توان به حج نگریست، یکی از منظر تاریخی که به ابراهیم و اسماعیل و هاجر توجه کرد و از منظر دیگر شرایط امروز که زمینه ساز وحدت و اعتصام به حبل الله است که تنها راه مقابله با دشمنان است.


رئیس هیئت علمی بعثه افزود: متولیان امرحج به جای دراز کردن دست دوستی به سوی دیگر مسلمانان به دشمنان دست دوستی داده اند درحالیکه آنها باید از این فرصت طلایی برای ایجاد همبستگی میان مسلمانان استفاده کنند.


وی با بیان اینکه نخبگان جهان اسلام و جوانان انقلابی توانستند بر کمونیسم و لیبرالیسم پیروزشوند، اظهارداشت: امروز هم با حضور در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی می توان با نژاد پرستی و تبعیض مبارزه و از مظلومین عالم از جمله فلسطین و یمن دفاع کرد، حج واقعی، حج با شکوهی است که در مقابل جاهلیت مدرن بتواند بایستد.


وی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی ایران بسیاری از موانع را از پیش پای خود برداشته است و امید که به همه آرمان ها و اهداف خود نائل شود، اظهار داشت: سران کشورهای اسلامی باید هشیار باشند و در برابر دشمنان سر فرود نیاورند و بدانند که عزت و مجد و عظمت در سایه با هم بودن است.


بر پایه این گزارش، درآغاز این وبینارکه به همت معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری عصر دیروز در فضای مجاز برگزاری شد پیام مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن ایام حج پخش و به چند زبان برای حاضران در این وبینار ترجمه شد.


این گزارش حاکیست، دکترعلی اکبر ضیائی رئیس پژوهشکده حج و زیارت و دبیر علمی وبینار بین‌المللی «بازخوانی پیام‌های مقام معظم رهبری به همایش جهانی حج» نیز در ادامه با اشاره به توصیف حج ابراهیمی در پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج که تمام مسلمانان جهان باید آن را در زندگی نصب العین قرار دهند؛ از سخنرانان خواست که نقطه نظرات و دیدگاه خود را در مورد این پیام بیان کنند.




نظرات کاربران