ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟ ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟

ترجمه نفس المهموم؛ در کربلا چه گذشت؟

مؤسسه انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب “در کربلا چه گذشت ترجمه نفس المهموم” نوشته شیخ عباس قمی و با ترجمه محمدباقر کمره ای را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مؤسسه انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب “در کربلا چه گذشت ترجمه نفس المهموم” نوشته شیخ عباس قمی و با ترجمه محمدباقر کمره ای را روانه بازار نشر کرده است.


ساختار کتاب:


این اثر ترجمه فارسی کتاب نفس المهموم تألیف محدث قمی است که یکی از کتاب‌های مشهور و معتبر شیعه در تاریخ شهادت امام حسین علیه‌السلام و موضوع مقتل محسوب می‌شود. در پایان نیز ترجمه‌ای از کتاب نفثة المصدور ارائه شده که بنا بر نظر محدث قمی، تتمه‌ای است بر کتاب نفس المهموم که در چند فصل پیرامون فضایل و مناقب امام حسین علیه‌السلام، برخی وقایع تاریخی مرتبط با قیام عاشورا، قصایدی در رثای امام حسین علیه‌السلام، فضیلت گریه بر آن حضرت و نیز خاتمه‌ای در ذکر مواعظ و نصایح برای اهل منبر، نگارش یافته است.


مؤلف در ابتدای کتاب نفس المهموم، مناقب امام حسین علیه‌السلام و ثواب گریه بر آن حضرت، لعن بر قاتلان او و پیشگوئی شهادت امام حسین علیه‌السلام را برمی‌شمارد. سپس به شرح تفصیلی قیام و شهادت امام حسین علیه‌السلام به سبک کتب مقتل می‌پردازد، که مهم‌ترین عناوین آن عبارت‌اند از: مرگ معاویه و جانشینی یزید، بیعت گرفتن از امام حسین علیه‌السلام و امتناع آن حضرت، حرکت امام حسین علیه‌السلام به مکه، گسیل سفیر به سوی عراق، تسلط ابن زیاد بر کوفه، شهادت مسلم بن عقیل علیه‌السلام و هانی بن عروه، حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه به سوی عراق، شرح حادثه عاشورا، اسارت اهل‌بیت امام حسین علیهم‌السلام، ورود آن‌ها به کوفه و شام، خطبه حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد علیه‌السلام، در کوفه و شام، بازگشت اهل‌بیت علیهم‌السلام به مدینه، ذکر اولاد و همسران سیدالشهدا علیه‌السلام، قیام توابین، حکومت مختار در کوفه، انتقام از قتله کربلا.


مترجم کتاب درباره صحت و سقم داشتن بیانات و روضه‌هایی که در باب واقعه عاشورا خوانده می‌شود در مقدمه چنین می‌آورد:


این‌گونه محافل و مجالس در این روزگار، اساس پرورش روحی جامعه شیعه گردیده است و لازم است مطالبی که وعاظ و محدثین و عموم اهل منبر تحویل مردم می‌دهند تا حد امکان درست و صحیح و معتبر باشد و از گفتار دروغ و خلاف واقع احتراز شود تا در نهاد حسین خواهان حقایقی جا کند که درست و واقعیت دار است و از این رو، هدف پرورشی آن حضرت که راستی و درستی بوده است محقق گردد و در ضمن، اسرار و رموز نهضت او که اساس مردانگی و شهامت است به مردم تعلیم شود تا آن‌که مردم شیعه مذهب دارای شخصیت و شهامت گردند و با این اقلیت نسبی خود در این روزگار در برابر جمعیت‌های بزرگ جهان بتوانند مقاومت کنند و رهبری این وظیفه مهم تبلیغاتی به عهده بزرگان از علما و دانشمندان مذهب شیعه است که در هر عصری کتب تبلیغی آن را طبق دستور صحیح فراهم کنند و در دسترس مبلغین بگذارند.


نویسنده در صفحه 440 در مورد گریه و ناله ملائکه در شهادت امام حسین علیه‌السلام طبق روایتی این چنین می‌نویسد:


شیخ صدوق از ابان بن تغلب روایت کرده که گوید: امام ششم فرمود: چهار هزار فرشته فرود آمدند تا به همراه حسین بجنگند و به آن‌ها اجازه داده نشد برای جنگ، برگشتند و اجازه خواستند و چون فرود آمدند، حسین کشته شده بود و آن‌ها ژولیده و خاک آلوده سر قبرش هستند و تا قیامت بر او گریه کنند و رئیس آن‌ها فرشته‌ای باشد به نام منصور.


میگویم: در این‌که چهار هزار فرشته تا قیامت سر قبرش می‌گریند، احادیث بسیار است و در ضمن بعضی از آن‌هاست که هر کدام از زوار حسین بیایند، از او استقبال کنند و هر زائری بیمار شود، از او عیادت کنند و هر زائری بمیرد بر جنازه‌اش نماز بخوانند و پس از مرگش برای او آمرزش خواهند و آنان در انتظار قیام قائمند.


ویژگی اثر:


در کربلا چه گذشت ترجمه کتاب نفس المهموم می‌باشد که از زبان عربی به فارسی برگردانده شده است و در این برگرداندن سعی شده ترجمه کلمه به کلمه باشد و از تعابیر و تفسیر و ترجمه‌های کلمات نزدیک به هم خودداری شود.


سبک و سیاق متن هم بر طبق روایات صحیح السند می‌باشد و مؤلف چیزی از خود اضافه نکرده است و منابع نوشته‌ها از کتب روایی می‌باشد.


برخی منابع مشهوری که شیخ عباس در تألیف این کتاب استفاده کرده است شامل ارشاد مفید،‌ لهوف سید بن طاووس، مقاتل الطالبین نوشته ابوالفرج اصفهانی، کشف الغُمَّه علی بن عیسی اربلی،‌ مُثیر الاحزان إبن نما حلی، تسلیة المجالس محمد بن ابی طالب موسی حسینی، الاحتجاج احمد بن علی طبرسی است.


موسسه انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب “در کربلا چه گذشت ترجمه نفس المهموم” نوشته شیخ عباس قمی و با ترجمه محمدباقر کمره ای در 688 صفحه با شمارگان 2000 نسخه به قیمت 70000 تومان روانه بازار نشر کرده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران