نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین

نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره حضور مردم در راهپیمایی اربعین

حضرت آیت الله نوری همدانی به استفتائاتی درباره حضور در مراسم اربعین امسال و نذورات مربوط به اربعین در شرایط کرونایی پاسخ داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت آیت الله نوری همدانی به استفتائاتی درباره حضور در مراسم اربعین و نذورات برای این مراسم در شرایط کرونایی پاسخ داد.


متن سؤالات و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است:


بسمه تعالی


محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله نوری همدانی


سلام علیکم


با احترام به عرض عالی می رسانم، با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی و امکان نداشتن حضور زائران ایرانی در این مراسم به دلیل انتشار ویروس کرونا، برخی مؤمنین سؤالاتی را مطرح نموده اند که پاسخ آنها موجب امتنان است:


1 ـ به دلیل شرایط کرونایی، در صورت منع سفر توسط دولت های ایران و عراق آیا جایز است به هر وسیله ممکن شخص تلاش کند تا در مراسم اربعین شرکت نماید؟


2 ـ تا چه حد رعایت قوانین و مقرارت و همچنین پروتکل های بهداشتی برای شرکت در مراسم اربعین لازم است؟


3 ـ تکلیف نذرهایی که برای مراسم اربعین شده است؟


 الف ـ آیا جایز است این نذورات برای موکب های عراقی ارسال شوند؟


 ب ـ آیا واجب است شخص ناذر در مراسم اربعین حضور یابد؟


 ج ـ آیا جایز است نذورات را صرف تهیه اقلام بهداشتی برای زائران عراقی اربعین کرد؟


 د ـ آیا جایز است نذورات را صرف تبلیغ اربعین در فضای مجاز کرد؟


باسپاس و تشکر از مراحم حضرتعالی، لطفا توصیه هایی را به علاقه مندان و زائرین اربعین رهنمون بفرمایید.


ضل عالی مستدام


جمعی از مومنین


 


حضرت آیت الله نوری همدانی این سؤالات را این گونه پاسخ داده است:


بسمه تعالی


سلام علیکم


1 ـ زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین از افضل مستحبات است و در صورت امکان نداشتن حضور زیارت از راه دور هم دارای ثواب و فضیلت بسیاری است و از طرفی با توجه به جریان کرونا حفظ جان هم واجب است.


2 ـ ضمنا رعایت مسائل بهداشتی و رعایت قوانین و مقررات لازم است.


3 ـ در صورتی که نذر از لحاظ زمان و امکان معین باشد و در حال انجام آن ممکن نباشد وظیفه ساقط است و در غیر این صورت باید صبر کرد تا شرایط مهیا شود و یا کسی به نیابت او انجام دهد.




نظرات کاربران