صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است
صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است

صبر مرحم همه زندگی‌ها است/امام حسین (ع)، امام تحول آفرین است

سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در هفتمین برنامه از سلسله برنامه‌های «در مدرسه عاشورا» امام حسین (ع را امام تحول آفرین عنوان کردند و بر ضرورت صبر و حلم در برابر سختی‌ها و مشکلات تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، هفتمین برنامه از سلسله برنامه‌های «در مدرسه عاشورا» از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد که حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در این برنامه گفت: یکی از پیام‌ها و درس‌های کربلا، درس صبر، بردباری و شکوه نکردن از بلایا است.


وی با بیان اینکه در زندگی همه انسان‌ها فراز و نشیب، وقایع، فقدان، بیماری  و بلایایی دنیوی وجود دارد و دنیا با بلایا آمیخته است، افزود: هرگز کسی را بدون مشکلات و اینکه همواره در دنیا در خوشی باشد، نمی‌توان پیدا کرد؛ زیرا در کنار سلامتی، بیماری ، در کنار جوانی پیری و در کنار ثروت، فقر  وجود دارد.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالیمه با اشاره به اهمیت جهان‌بینی تصریح کرد: نباید دنیا را تنها برای خوشی‌ها خواست، فراز و نشیب‌ها را هم باید در کنار آن لحاظ کرد. چنین نباشد وقتی به انسان خیر و شادی می‌رسد، انسان خوب باشد. ولی وقتی به او بدی و شر می‌رسد، جزع و فزع کند و حرص بورزد و اعتراض کند.


وی تاکید کرد: امروز وقتی به تاریخ عاشورا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم، امام حسین (علیه السلام) با شهادت خود چه تحولی در جهان ایجاد کرد و چه برکاتی از ایشان باقی مانده است، همچنانکه هم اینک ‌تربت اباعبدالله شفاست و این یک نعمت بزرگی به شمار می آید، ائمه نیز در نسل ایشان قرار دارند، بنابراین امام حسین (ع) را می توان امام تحول آفرین دانست.


رفیعی با بیان اینکه مهم ترین نقش امام حسین (ع) در عاشورا نقش تحول آفرینی است، ادامه داد: فرهنگ حسینی امروز تحولات زیادی در عالم ایجاد کرده و بسیاری از تحولات سیاسی به نام قیام اباعبدالله در جهان شکل گرفته است، انقلاب اسلامی هم از نهضت امام حسین (ع) الگو گرفته و به پیروزی رسیده است.


صبر مرحم همه زندگی‌ها است


در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه به شیوه‌های رفتاری اباعبدالله الحسین(ع) در مقابله با دشمنان و معاندان پرداخت و گفت: همانگونه که می‌دانید، دشمنان امام بسیار حتاک و فحاش بودند، البته همه یک شکل نبودند، کسانی بودند که کینه امیرمومنان (ع) را در دل داشتند، منافق بودند و منتظر فرصت بودند تا در مقابل اهل‌بیت شمشیر بکشند و عاشورا بهترین فرصت برای این عقده گشایی آن ها بود.


معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: در مقابل آن همه شررات‌ها و بدخواهی‌ها، برخوردهای امام معصوم بسیار محکم، قرآنی و وحیانی بود، اولین اصول امام این بود که در مقابل دشمنان برخوردهای ناصحانه داشته باشد.


وی یادآور شد: امام با بیان منطقی خود می‌خواست از دشمنان بخواهد که دست از این اشتباه بردارند، به همین دلیل سخنرانی‌ها متعدد را انجام داد. حتی عمر سعد را هم در جلسه‌ای دعوت و با آن صحبت کرد، که برخی این جلسه را به عنوان مذاکره و بدو بستان  تعبیر می‌دانند که تعبیر نابه جایی است، اما در این جلسه او را به مسیر حق دعوت کرد، تا از مسیر اشتباه خودش برگردد.


رستم‌نژاد خاطرنشان کرد: مسئله دیگر در کربلا، صبر امام حسین (ع) است، ایشان برخوردی بسیار صبورانه و باحلم داشت و با همین شیوه وارد جنگ شد، حتی در جنگ کسی را نفرین نکرد، این در حالی است که انسان مستجاب الدعا هستند ولی با این حال، نفرین نمی‌کرد، تنها در چند مورد که فردی اصل امامت را زیر سئوال برده بود، در همانجا آن فرد را نفرین کرد، چون امام اهل حلم و صبر است به همین دلیل در روز عاشورا و آخرین لحظات به صبر دعوت کرد.


وی با بیان اینکه صبر می تواند مرحم همه زندگی‌ها باشد، ادامه داد: اگر شکیبایی در زندگی‌ زوجین باشد، این همه پرونده قضایی را در قوه قضائیه شاهد نخواهیم بود، بسیار از این پرونده‌ها به دلیل عدم شکیبایی است. درس‌های پرمعنا اباعبدالله الحسین (ع) به ما می‌آموزد که چه رفتاری در مقابل دشمنان داشته باشیم و از این رفتار الگو بگیریم.


سبک زندگی حسینی یعنی تلاش در کار و تسلیم در رضای الهی


همچنین در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، به سبک زندگی حسینی پرداخت و گفت: در این سبک صبر و مقاومت در برابر مشکلات بسیار توصیه شده است، البته باید برای بهبود اوضاع تلاش مضاعفی داشت، اما تسلیم رضای الهی بود، زیرا کسی که به دنبال سبک زندگی حسینی است، باید برای بهبود شخصیت و خانواده، خود و جامعه تلاش کند، ولی اگر تمام تلاشش را به کار برد، اوضاع متناسب با تلاشش صورت نگرفت، باید تسلیم رضای الهی باشد.


وی افزود: اگر در کنار تلاش فراوانی که انجام دادیم، شاهد این بودیم که در کنار این همه تلاش خارج از اراده ما برخی مسائل رخ داد، بدون اینکه جزع و فزع کنیم، به اراده  الهی تسلیم شویم، چون هر چه خداوند خواسته باشد، حتما برای ما خیر است.


حجت‌الاسلام دیرباز به سبک عبادت آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: سیدالشهدا (ع) به نماز اهتمام ویژه‌ای داشتند، حتی در روز عاشورا وقتی یکی از یاران آن حضرت ندای اذان سر داد، آقا در حق آن فرد دعا کردند و گفتند خدا شما را از نمازگزاران قرار بدهد و در آنجا نماز خوف را قرائت کردند.


وی یادآور شد: متاسفانه گاهی ما انسان‌ها تمامی عجله‌های خودمان را در نماز خلاصه می‌کنیم. تعجب دارم، چگونه در کارهای دیگر عجله نداریم، اما اینگونه در نماز عجله می‌کنیم! در حالی که امام حسین (ع) اهل عبادت بودند و به عبادت بسیار توصیه می‌کردند.  


رئیس دانشگاه قم، غیرت دینی و خانوادگی را از دیگر الگوهای سبک زندگی حسینی برشمرد و گفت: باید از آنچه متعلق به خودمان است پاسداری کنیم و مانع ورود اجانب شویم تا اینکه تعرضی صورت نگیرد. ما باید نسبت به دین و ناموس خودمان تعصب داشته باشیم و از آن حفاظت کنیم.




نظرات کاربران