نویسنده صربستانی کتاب «اربعین»:

امام حسین(ع) اسطوره عشق و فداکاری است

سرجان مارکوویچ، نویسنده صربستانی کتاب «اربعین»، با حضور در رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد، از کربلا به عنوان یکی از مهمترین وقایع زندگی‌اش یاد کرد و گفت:‌ امام حسین(ع) اسطوره عشق و فداکاری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، سرجان مارکوویچ، رئیس انتشارات اوتوپیا با حضور در رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد ضمن معرفی کتاب «اربعین»، از علاقه‌مندی‌های خود به فرهنگ و تمدن ایران و سفر به کشور عراق و شرکت در راهپیمایی اربعین در سال ۱۳۹۷ صحبت کرد و گفت: آرزوی من سفری دوباره به ایران و عراق است.


وی اظهار کرد: علاقه من به فرهنگ ایرانی در وهله اول به دلیل فیلم‌های ایرانی به وجود آمد که در آمریکا به عنوان دانشجوی سینما، فرصتی برای تماشای آنها پیدا کرده بودم. متأسفانه در دوران جوانی در جوّ سوسیالیستی یوگسلاوی آن دوران که سمت و سوی آتئیستی و الحادی و به دور از روحانیت و معنویت داشت، فرصت زیادی برای آموختن مطالبی در مورد ایران نداشتم.


مارکوویچ افزود: شاید متناقض به نظر آید، اما من فقط با رفتنم به آمریکا، ایران را کشف کردم. من از طریق خرید کتاب در کتابخانه‌های بزرگ نیویورک، دیدار از موزه‌هایی که آثار آسیایی را به نمایش گذاشته بودند و همچنین، رفتن مکرر به سینما چیزهای زیادی درباره ایران آموختم و با نخستین سفرم به ایران و مشاهده اماکنی که آرزوی دیدن آنها را در سر داشتم، این تصویر کامل شد.


وی اظهار کرد: با بازگشت به بلگراد و شروع به فعالیت‌های انتشاراتی، علاقه من وارد مرحله دیگری شد که می‌توان گفت توأم با نگاهی عمیق و کنجکاوانه به فرهنگ ایران بود و با مطالعه آثار فرهیختگانی چون حافظ، رومی، سعدی و همچنین نویسندگان و فیلسوفان معاصر ایرانی به تصویر کامل‌تری رسیدم و پس از ۱۰ سال چاپ کتاب و مطالعات عمیق، برای ورود به فاز شماره سه آماده شدم.


مارکوویچ بیان کرد: فاز سوم زندگی من با سفر به زیارت به عراق و بازدید اماکنی که مزار امامان(ع) در آن قرار دارند، آغاز شد. آنهایی که با روح معنویت و فداکاری خود، حقی را به گردن نسل‌های آتی که پس از آنها آمدند و خواهند آمد، نهادند.


وی ادامه داد: اسطوره حسین(ع) به نوعی شُبهات و تمایلاتی را که در درون من بود، یکی کرد و در پی آن دیدار من از کربلا بیانگر یکی از مهمترین وقایع زندگی‌ام شد. در آنجا ازخودگذشتگی، فداکاری و عزم راسخ افراد، هدف از زندگی و در نهایت نقش آنچه را که عشق می‌نامیم، کشف کردم. پس از بازگشت از سفر کتاب اربعین را که شامل دیده‌ها، شنیده‌ها و تجربیات من از سفر است، در قالب ۱۷۰ صفحه نوشتم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران