دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد

دومین کنگره شعر محرم به‌کار خود پایان داد

دومین کنگره شعر محرم با معرفی برترین آثار در تبریز به‌کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دومین کنگره شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب کشور با معرفی برترین آثار در تبریز به‌کار خود پایان داد.


در این کنگره موضوعات انعکاس مسائل روز جهان اسلام با عنایت به اصل کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا، ارزش‌های انقلاب اسلامی، افزایش روحیه استکبار ستیزی، جبهه جهانی مستضعفین، مقاومت شیعیان در (یمن، جمهوری آذربایجان، نیجریه، بحرین، سوریه)، وحدت در پرتو ولایت،سردار رشید سپاه  اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم، مجاهدت‌های مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه، برجسته‌سازی حماسه اربعین و روحیه حماسی با وقایع و رویدادهای  عاشورایی مورد توجه قرار گرفته بود.


گفتنی است، با‌ توجه به شرایط جامعه و شیوع ویروس کرونا تجلیل از شعرای چهار استان به‌صورت مجازی انجام شد و تعدادی از شعرا تجلیل شدند، همچنین جوایز، لوح سپاس و یادبود همه برگزیدگان از طریق پست ارسال خواهد شد.


در بیانیه هیات داوران دومین کنگره شعر محرم تبریز آمده است:


پدیده‌ شعر یکی از معجزات آفرینش است. (امام خامنه‌ای)


شعر عطیه‌ای است الهی  که خداوند متعال آن را در نهاد شاعران به ودیعه گذاشته است و خوشا به سعادت شاعرانی که قریحه شعری خویش را در خدمت جریان روشنگری الهی به کار بسته.اند و با پرداختن به مفاهیم عالی اخلاقی و توحیدی و فضائل اهل بیت علیهم السلام و ارزش‌های اسلامی و منافع ملی و انقلابی، شعر خویش را ارتقا داده‌اند. بی.شک یکی از عرصه‌هایی که می‌توان از این موهبت الهی در آن بهره وافر برد، شعر آیینی است.


بهترین محتوایی که می‌توان برای شعر متصور شد، محتوای دینی است که شاعران و نویسندگان به ویژه شعرای جوان می‌توانند با بهره‌گیری از این محتوای غنی اسلامی منعکس‌کننده آرمان‌ها و اهداف و روش‌ها و پیام انقلاب در سروده‌های خود باشند.


با توجه به اهمیت شعر آیینی، ریشه‌دار بودن آن در آذربایجان در ساحت زبان ملی یعنی فارسی و زبان منطقه‌ای یعنی زبان آذربایجانی و نقش شاعران آذربایجان در گسترش آن و به منظور حفظ و نگهداری این میراث گرانبها و فراهم نمودن بستر مناسب برای تولید آثار فاخر و ماندگار و پیوند دادن نهضت حیات بخش و ظلم ستیز عاشورا با وقایع جهان اسلام و مقاومت امت اسلامی در سراسر جهان‌ و به‌خصوص فراهم کردن بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان، انجمن شعر بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی اقدام به برگزاری دومین کنگره شعر محرم تبریز نمود که همچون سال گذشته با استقبال گرم شاعران روبه رو شد. بعد از اعلام فراخوان، بالغ بر ۶۰۰ اثر از استان‌های شمال‌غرب کشور به دبیرخانه کنگره وصول گردید.


این بیانیه در پایان می افزاید: عزم دست‌اندرکاران دومین کنگره شعر محرم تبریز بر آن بود که چون سال گذشته اختتامیه پرشکوهی با حضور تمامی شرکت‌کنندگان و منتخبین و اهالی شعر و ادب برگزار شود که به لحاظ جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا چنین امری میسر نگردید.




نظرات کاربران