توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار

توصیه خدای متعال به مسلمانان درباره کفّار

و (ای پیامبر!) کسانی که در کفر می‌شتابند، ترا اندوهگین نکنند. آنان هرگز به خداوند ضرری نمی‌زنند. خداوند خواسته است که برای آنها هیچ بهره‌ای در قیامت قرار ندهد و برای آنان عذابی بزرگ است.

به گزارش ایگاه اطلاع رسانی حج،  استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۷۶ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.


- آیه


وَلَا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَرِعُونَ فِی الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَن یَضُرُّواْ اللَّهَ شَیْئاً یُرِیدُ اللَّهُ أَلَّا یَجْعَلَ لَهُمْ حَظّاً فِی الْأَخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ


  - ترجمه


و (ای پیامبر!) کسانی که در کفر می‌شتابند، ترا اندوهگین نکنند. آنان هرگز به خداوند ضرری نمی‌زنند. خداوند خواسته است که برای آنها هیچ بهره‌ای در قیامت قرار ندهد و برای آنان عذابی بزرگ است.


  - نکته ها


گویا شرکت کنندگان در جنگ اُحد از همدیگر می‌پرسیدند: حال که ما شکست خوردیم و کفّار پیروزمندانه به مکّه برگشتند، چه خواهد شد؟ آیه در پاسخ آنان می‌فرماید: ناراحت نباشید، این مهلت الهی است تا پیمان کفرشان پر شود و دیگر حظّی در آخرت نداشته باشند.


   پیام ها


۱- آرامش خود را حفظ کنید که تلاش‌های کفّار در محو اسلام بی‌اثر است. «لایحزنک... انهم لن یضرّوا اللّه»


۲- کفر انسان‌ها، اندک ضرری به ساحت قدس خدا نمی‌زند. «لن‌یضرّوا اللّه شیئاً»


۳- حضور در میدان کفر، انسان را از قابلیّت توبه و دریافت رحمت الهی محروم می‌کند. «الاّ یجعل لهم حظّاً فی الاخرة»


۴- مهلت دادن به کفّار، سنّت الهی است، نه آنکه نشانه‌ی ناآگاهی و یا ناتوانی خداوند باشد. «یریداللّه الاّ یجعل لهم حظّاً فی الاخرة»


۵ - محرومیّت انسان در آخرت، ناشی از عملکرد او در دنیاست. «یسارعون فی الکفر... الا یجعل لهم حظّاً فی الاخرة»


۶- هم فضل الهی بزرگ است و هم قهر او. (در دو آیه قبل، نسبت به مجروحانی که به فرمان رسول خدا صلی الله علیه وآله به جبهه رفتند، از فضل عظیم الهی بشارت داد و در این آیه نسبت به کفّار سرسخت، عذاب عظیم را یادآور می‌شود). «لهم عذاب عظیم»


| شناسه مطلب: 103680




قرائتی تفسیر قرآن



مطالب مرتبط

نظرات کاربران