پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد

پنجمین نشست در رواق میقات با موضوع حضرت زینب (س) برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی و تخصصی در رواق میقات ویژه معینه‌ها و خواهران مبلغه با موضوع حضرت زینب (س) و به مناسبت روز پرستار در بستر فضای مجازی برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی و تخصصی در رواق میقات از سوی مدیریت آموزش حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ویژه معینه‌ها و خواهران مبلغه با موضوع حضرت زینب (س) و به مناسبت روز پرستار در بستر فضای مجازی برگزار ‌شد.


 حضرت زینب (س) تجلی گاه آیات عزت


 در ابتدای این جلسه خانم فرزانه حکیم‌زاده، مدیر گروه پژوهشی تاریخ جامعه الزهرا (س) به موضوع حضرت زینب(س) از عاشورا تا اربعین پرداخت و گفت: همراهی زینب(س) با کاروان حسینی و حوادث بعد از آن زمینه‌ای برای ظهور اوصاف نورانی ایشان و تجلی گاه آیات قرآن شد.


محدوده بحث وی از حرکت کاروان از مدینه تا کربلا و سپس شام را در بر داشت و سخنان خود را درسه محورارائه کرد، تلاش بر این بود که اوصاف حضرت را بر آیات قرآن تطبیق دهند


این استاد حوزه علمیه، حضرت زینب (س) را تجلی‌گاه آیات عزت دانست و ابتدا مفهوم شناسی از کلمه عزت انجام داد و در ضمن آن تفاوت این واژه با قدرت را مشخص کرد.


سخنران پس از آوردن شواهدی از قرآن که دلالت بر نصر و یاری خداوند داشت، بدین نتیجه رسید که اگر همه امکانات جهان دست کسی باشد؛ اما او بر قلب و دلش احاطه و کنترلی نداشته باشد، عزیز نخواهد بود و در مقابل اگر کسی بدون هیچ امکاناتی بر قلب و دلش احاطه داشته باشد، حتما عزیز خواهد بود.


وی در پایان اثبات این مساله که حضرت زینب(س) عزیز بود و عزیز ماند، یادآور شد: اما دستگاه یزید که حاکم بود، ذلیل و خوار گشت.


حضرت زینب(س) تجلی آیات ولایت


در این قسمت از بحث با تاکید بر آیه «ان الیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» به مفهوم شناسی مفردات این آیه شریفه( ولی، خوف، حزن) پرداخت و در ضمن یک مقایسه بین این مفردات رابطه لازم را برقرار کرده نتیجه گرفت در نگاه توحیدی چون مالک مطلق خداست و انسان مالکیتی نسبت به هیچ چیز حتی خودش ندارد، به حالت رضا خواهد رسید به همین دلیل حضرت زینب(س) به مقام رضا رسید و در مقابل همه این سختی‌ها و مصائب در مجلس ابن زیاد آن کلام پربار معرفتی خود «ما رایت الا جمیلا» را بیان فرمود.


حضرت زینب(س) تجلی آیات صبر


خانم حکیم‌زاده در این بخش از سخنان با تاکید بر آیه« ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا ... لا تخافوا و لا تحزنوا...» به مفهوم شناسی کلمه صبر و برخی از مشتقات آن در قرآن پرداخت و در پایان اشاره‌ای به سخنان حضرت زینب(س) در کوفه داشت.


زینب(س) پازل بزرگ اهداف امامت را به مردم آموزش داد


در ادامه این مراسم خانم فریبا علاسوند سخنرانی کرد که ابتدا گزارشی از طبری در مورد ملاقات ابن عباس با عمر بن خطاب و سخنان رد و بدل شده بین آنان را قرائت کرد و گفت: عمردر پاسخ ابن عباس - چرا با وجود این که می‌دانستید پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود انتخاب کرده، به خلافت او تن در ندادید؟  گفت، نمی‌خواستیم نبوت و خلافت در یک خاندان جمع شود.


عضو هیئت علمی  مرکز پژوهش‌های مطالعات زنان و خانواده در تحلیل این گزارش تصریح کرد: این تفکر که تا به امروز طرفدارانی دارد، دلالت بر عدم آگاهی مردم از منصب رسالت و امامت دارد. اینان به دنبال آن بودند تا این حادثه عظیم را در حد یک واقعه معمولی و دعوای خانوادگی و قومی معرفی کنند.


وی سپس این توجه را داد که عملکرد حضرت زینب(س) در  این حادثه ابعاد مختلفی برای مخاطبان مختلف دارد و باید بتوانیم در هر مورد ابعاد معرفتی آن توجه داشته باشیم. حضرت زینب(س) پازل بزرگ اهداف امامت و مخ دین و معارف دین را به مردم آموزش داد.


 خانم علاسوند در مفهوم شناسی عبارت« اساءواالسوء» از تعبیر گناه روی هم انبار کردن یاد کرد، گناهانی که به دنبالش توبه و احساس ندامت نباشد و شاهد خود را برای این تعبیر روایت امام صادق(ع) قرار داد.


وی سپس قسمتی از سخنان حضرت زینب در مجلس یزید( ای یزید آیا گمان کرده‌ای حال که جای جای زمین و افق‌های آسمان را بر ما تنگ ساختی و ما را چونان اسیران به سمت تو آورده‌اند در حالی که تو صاحب اقتداری، مایه‌ی خواری ما و کرامت توست؟!!) اشاره و استفاده لازم از این سخنان کرد.


خانم ناهید طیبی، مدیردانشنامه زن مسلمان نیز در ابتدای سخنان خود منطق تقسیم را بیان و سپس شخصیت حضرت زینب(س) را در دو بخش سیره گفتاری و سیره رفتاری  معصومان علیهم السلام دنبال کرد.


وی با استناد به کتاب شرف النبی از خرگوشی متوفای قرن 5، به روایتی از جابر بن عبدالله انصاری به نقل از پیامبر(ص) پرداخت که هرکسی را عصبه‌ای است که نسبت با او کند الا فرزندان فاطمه(س) که من ولی و عصبه ایشانم و ایشان اهل بیت من هستند.


وی به دو تفسیر از کلمه «ولد فاطمه» نیز اشاره کردریال سپس به نقل روایتی دیگر از کتاب زینب الکبری(س) از جعفر نقدی در مورد شخصیت حضرت زینب(س) در کلام امیر مومنان (ع)،  پرداخت و در ضمن آن مفهوم‌شناسی از کلمه مشفق بیان کرد.


خانم طیبی در سخنان خود به دو صفتی که در روایات از حضرت زینب(س) آمده( عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه) اشاره و تحلیل زیبایی از این عبارت داشت که دلالت بر علم لدنی و غیر اکتسابی حضرت زینب(س) دارد، و علمناه من لدن علما را مویدی از قرآن بر این نکته دانست.


آخرین نکته مورد نظر وی بحث نیابت و وصایت حضرت زینب(س) بود که در برخی روایات بدان اشاره شده است.


 




نظرات کاربران