چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود

چه زمانی سفرهای زیارتی به عتبات برقرار می‌شود

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اعلام تدوین پروتکل بهداشتی ویژه سفر به عتبات عالیات، گفت: در صورت تأیید این پروتکل سفر زیارتی به عراق با کاروان‌های سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، طی هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر گفت‌وگو بین مسئولان ایرانی و عراقی برای از سرگیری سفرهای عتبات عالیات منتشر شد. این اخبار در حالی منتشر شد که مرزهای زمینی بین دو کشور همچنان بسته است اما مرز هوایی باز است و سفر هوایی بین دو کشور انجام می‌شود. برای بررسی جزئیات این اخبار با حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت‌وگو کردیم.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون سفرهای زیارتی هوایی بین ایران و عراق صورت می‌گیرد؟ گفت: دو پرواز در هفته به عراق صورت می‌گیرد که زیارتی نیستند. عراق هم ویزای زائری صادر نمی‌کند؛ افرادی که از ایران به عراق سفر می‌کنند دانشجو، طلبه، مهندسان و شاغلان در ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا افرادی هستند که پدر یا مادر عراقی دارند و برای دیدار آنها می‌روند. عراقی‌هایی هم که به ایران می‌آیند اغلب در ایران نوبت دکتر دارند و روند درمان خود را پیگیری می‌کنند که سفارت ایران ویزای سلامت برای این افراد صادر می‌کند.  


معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از تدوین پروتکل بهداشتی ـ زیارتی برای سفر به عراق خبر داد و گفت: از مفاد این پروتکل اعزام زائران از شهرهای زرد و سفید، تعیین شرط سنی برای زائران، تزریق واکسن، داشتن تست منفی کرونا و ... است که این پروتکل به وزارت بهداشت ایران و عراق ارائه شده است. در صورتی که این پروتکل تصویب شود و آمار فوتی‌ها در ایران نیز کاهش پیدا کند امیدواریم بتوانیم سفر ایمنی را برای مردم دو کشور فراهم کنیم.


حجت‌الاسلام رحمانی در پاسخ به این سؤال که آیا برقراری سفر به عتبات عالیات منوط به تزریق واکسن خواهدبود؟ گفت: بله. سلامت زائر برای ما از همه چیز مهم‌تر است و البته باید پروتکل بهداشتی را ستاد ملی کرونای ایران و وزارت بهداشت عراق تصویب کنند.


وی تصریح کرد: در صورت برقراری سفر زیارتی به عتبات عالیات نیز این سفرها به صورت کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت خواهد بود و کاروان‌های آزادبر اعزام نخواهند داشت. بر این اساس هتل‌هایی که زیر نظر سازمان حج و زیارت هستند و مسائل بهداشتی در آنها رعایت می‌شود میزبان زائران ایرانی در عراق خواهند بود.


معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در پایان گفت: اکنون که سفرهای عتبات عالیات انجام نمی‌شود در حال تدوین دستورالعمل‌های جدید متناسب با شرایط حال و کرونایی هستیم. یکسری زیرساخت‌ها مثل آشپزخانه‌های مرکزی ایران در عراق نیز دچار نواقصی هستند که در حال رفع آنها هستیم. یکسری قوانین و دستورالعمل‌ها هم وجود دارد که باید بازنگری شود که در شرایط تعطیلی مرزها در حال انجام آنها هستیم.


| شناسه مطلب: 104713

نام منبع: ایکنا



عتبات عالیات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران