وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع) وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع)

وفات جانسوز ام الشهداء،مادر یتیمان علی (ع)

امروز چهارشنبه 13 جمادی الثانیه مصادف با وفات فاطمه بنت حزام مشهور به ام البنین همسران حضرت علی(ع) و از شخصیت‌های محترم نزد شیعیان است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پس از آنکه امیرالمونین «علی‌بن ابیطالب» (ع) به سوگ پاره تن و ریحانه رسول خدا یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) نشست، برادرش عقیل(ع) را که آشنا به انساب عرب بود فراخواند و از او خواست برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند تا پسر دلیری برای مولا به ارمغان آورد تا سالار شهیدان را در کربلا یاری کند .


در همین راستا عقیل، ام‌البنین کلابیه(س) را که قبیله و خاندانی شجاع بی‌مانند بودند، برای حضرت علی(ع) برگزید.


وی در خانه بهترین فرستادگان الهی با چهار فرزند خود «عبدالله»، «عباس»، «عثمان» و «جعفر» برای امیرالمونین(ع) همسری کرد و در واقعه کربلا فرزندانش را در راه امام حسین(ع) به پیشگاه خداوند تقدیم نمود.


ایشان در واقعه کربلا حضور نداشتند اما هنگامی که کاروان اسرای کربلا وارد مدینه شدند، شخصی خبر شهادت فرزندانش را به او داد ولی او از سرنوشت امام حسین(ع) پرسید .


ام البنین وقتی خبر شهادت چهار فرزندش و امام حسین را شنید، گفت: ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین می‌شد و او زنده می‌ماند، این سخن او را برخی دلیل بر دلدادگی عمیق او به اهل بیت و امام حسین(ع) دانسته‌اند.


پس از واقعه کربلا و حوادث روز عاشورا، حضرت ام‌البنین (س) در هر زمانه و روزی به سوگواری امام حسین (ع) و فرزندان خود می‌پرداخت و این عزاداری به حدی بود که در برخی از اوقات دشمنان هم با او هم‌نوا می‌شدند .


برخی گزارش‌ کرده‌اند که‌ ام البنین در میان زنان شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد، زنان ایرانی برای برآورده شدن حاجات خود و همچنین برای بالا بردن نیروی شکیبایی و تحمل مصائب به او متوسل شده و سفره‌های نذری به نام او برگزار می‌کنند. همچنین در برخی از مناطق شیعی سفره‌هایی با نام «سفره مادر حضرت ابوالفضل» یا «سفره‌ ام البنین» مرسوم است.


از زمان وفات حضرت ام‌البنین (س) اطلاعات دقیقی موجود نیست، ولی آنچه معروف است و شیعیان به عزاداری می‌پردازند، حضرت ام البنین (س) بعد از زینب کبری (س) دار فانی را وداع گفتند، ولی تاریخ‌‌نگاران سال ارتحال ایشان را متفاوت ثبت کردند، به طوری که عده‌ای آن را سال ۷۰ هجری قمری بیان کرده‌ اند و عده دیگری تاریخ وفات آن مادر فداکار را، سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری دانسته‌ اند که نظر دوم از شهرت بیشتری برخوردار است .


ایشان در بقیع، در جوار امام حسن مجتبی (س)، فاطمه بنت اسد (س) و دیگر شخصیت‌های اسلامی مدفون است .




نظرات کاربران