تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت

تبیین دستاوردهای علمی ـ پزشکی انقلاب اسلامی ایران در وبینار بیروت

در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در وبیناری که به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برگزار شد، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه علم، پزشکی و فن‌آوری تشریح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، وبیناری با عنوان «ایران و پیشرفت‌های علمی» با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان و مسعود خسروانی، عضو هیئت علمی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کرد.


در ابتدای این وبینار، عباس خامهیار، رایزن فرهنگی ایران ضمن با اشاره به این نکته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) شعار «ما می‌توانیم» را سر دادند و همین امر باعث شد تا پتانسیل موجود در میان آحاد ملت و در تمام عرصه‌ها به حرکت در آید، گفت: پیشرفت کنونی را در تمام ابعاد مختلف علمی و نظامی و نیز در بُعد پزشکی و نانوتکنولوژی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورمان شاهد هستیم.


وی افزود: چنین اعتماد به نفسی محصول استقلال همه‌جانبه‌ای بود که امام راحل آن را به ملت ایران ارزانی داشت.


جهاد دانشگاهی، پیشتاز عرصه علم


در ادامه این وبینار، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن ایام مبارک دهه فجر، به دستاوردهای جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی تأسیس شده در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دستاوردهای به دست آمده، نتیجه خودباوری ملت ما بود که توسط امام خمینی(ره) در جسم و جان جوانان کشورمان دمیده شد و به دنبال آن رهبری‌های حکیمانه امام خامنه‌ای آن را به ثمر رساند.


وی ضمن ارائه آمار مختصری از وضعیت علمی قبل و پس از پیروزی انقلاب گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران روحیه خودباوری در جوانان احیا شد و توانستند اثبات کنند که از عهده کارهای بزرگ علمی و فناوری بر می‌آیند و با ایجاد الگوسازی موفق پایه‌گذار نهضت علمی و فناورانه در کشور شدند. جهاد دانشگاهی نیز به همین منظور در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد و شعبه‌های فراوانی در تمام دانشگاه‌های کشور ایجاد کرد و برای آن علامت اختصاری ACBCR  انتخاب شد.


تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ویبنار «ایران و پیشرفت‌های علمی»


طیبی در ادامه به آغاز فعالیت جهاد دانشگاهی در عرصه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی به عنوان گام نخست اشاره کرد و گفت: در آغاز با تشکیل گروه‌های پژوهشی این مؤسسه به تحقیقات در زمینه محصولات و خدمات پرداخته و سپس مراکز خدمات تخصصی به صورت حرفه‌ای ایجاد شد.


وی افزود: در حوزه پزشکی کارمان را با درمان ناباروری آغاز کردیم تا کسانی که برای درمان توانایی مالی جهت رفتن به خارج را ندارند، بتوانند در داخل درمان شوند و نتیجه آن شد که ما امروز شاهد پیشرفته‌ترین مراکز درمان ناباروری در منطقه و جزو ده مرکز معتبر جهان هستیم و دیگر کسی به این منظور به خارج سفر نمی‌کند.


رئیس جهاد دانشگاهی همچنین به موفقیت جهاد دانشگاهی در مهار برخی سرطان‌ها و به ویژه سرطان سینه اشاره نمود و گفت: پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی جزو مراکز مهم علمی و درمانی در زمینه سرطان سینه به شمار می‌رود.


وی سپس به موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما توانستیم در حوزه اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و جایگزینی تدریجی آنها به بهترین نژادهای مرغوب دنیا با مصرف همان علوفه گوشت‌آوری و شیردهی بیشتری را به دست آوریم.


حمیدرضا طیبی در پایان گفت: فرصت کافی برای بیان تمامی دستاوردهای این نهاد وجود ندارد، اما تمام دستاوردهای خود را همواره در قالب مجلات علمی معتبر و کتاب‌ها منتشر و در سمینارها معرفی می‌کنیم.


پژوهشگاه رویان، قطب درمان ناباروری در منطقه


عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان نیز از دیگر سخنرانان این وبینار بود که ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از برگزاری این وبینار جهت معرفی دستاوردهای علمی کشورمان در حوزه کشورهای عربی گفت: باید بگویم که مؤسسه رویان با هدف رشد علمی و از بین بردن ضعف‌های علمی تأسیس شد و دکتر کاظمی نقش مهمی در تأسیس این مؤسسه داشت.


وی افزود: هم اکنون ما قطب درمان ناباروری در منطقه هستیم و درخواست‌های بسیاری در این زمینه از سوی کشورهای اسلامی ارسال می‌شود.



عبدالحسین شاهوردی ادامه داد: نگاه اولیه ما در رویان پیشرفت علمی کشور در حوزه‌های مختلف و پر کردن خلأها و از جمله ناباروری بوده است.لذا مجموعه‌ای از هدف‌ها و برنامه‌هایی را برای خود ترسیم نمودیم و در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان نازایی پیشرفت قابل توجهی به دست آوردیم و امیدواریم این پژوهش ها توانسته باشد بسیاری از مشکلات موجود در کشورمان را حل کرده باشد.


 رئیس پژوهشگاه رویان گفت: مرکز رویان با داشتن چهل تن از متخصصان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها در حال حاضر ۳۸۰ پروژه علمی را به اتمام رسانده و باید بگویم تاکنون بیش از بیست هزار کودک با روش درمانی این مرکز به دنیا آمده‌اند و توانسته‌ایم شیوه‌نامه‌ای درمانی ارائه کنیم.


شاهوردی افزود: این مرکز در درمان نازایی از طریق سلول‌های بنیادی، رتبه نهم جهان را به خود اختصاص داده است و پیشرفت قابل توجهی در حوزه تولید و درمان سلول‌های بنیادی به دست آورده است و در حدود ۱۹۵ پروژه در این حوزه به اتمام رسیده است. همچنین در خصوص سلول‌های بنیادی جنین نیز توانسته‌ایم پیشرفت قابل توجهی به دست آوریم که از طریق بند ناف این امر محقق شده و مقالات بسیاری در این راستا نیز توسط این مؤسسه منتشر شده است.


رئیس پژوهشگاه رویان درباره درمان بیماران انسولینی، قلبی و بیماری های پوستی و مشکلات استخوانی گفت: مؤسسه رویان موفقیت‌هایی با همکاری برخی دانشگاه‌ها به دست آورده است و تمام تلاش ما این است که از کمک‌های مراکز علمی و دانشجویان کشور بهره ببریم تا آنها نیز در این امر شریک باشند. یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام درمان بیماری‌های ناشی از سرطان است که تاکنون پژوهش‌های مختلفی در این راستا صورت گرفته است. تمام پژوهش‌های انجام یافته قابل دسترس مراکز علمی بوده و می‌توان به آنها مراجعه کرد.


وی در پایان گفت: ما به جز بحث درمان، به مسئله آموزش نیز توجه داریم و توانسته‌ایم در حوزه آموزش نیز ورود کنیم و دوره‌هایی را برگزار کنیم که به صورت سالانه با برگزاری دوره‌های علمی و با حضور متقاضیانی از کشورهای اسلامی و عربی توانسته‌ایم گام بلندی را در جهت نشر این علوم برداریم و همچنین با انتشار مقالات و چاپ بروشورها به زبان‌های مختلف کمک خوبی به متخصصان و علاقه‌مندان بنمائیم.


جهش بی‌سابقه در عرصه پزشکی


مسعود خسروانی، عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران نیز ضمن سخنانی در این وبینار، به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علوم پزشکی و موفقیت‌های کشورمان به رغم وجود تحریم‌های گسترده و رتبه‌های کشورمان در سطح جهان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با تولید بیش از سه میلیارد دوز واکسن انسانی و دامی در ۶۵ نوع مختلف، رتبه نخست تولید واکسن و سرم در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.


 وی افزود: ایران در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی جزو ده کشور برتر جهان، در تزریق سلول‌های «شو آن» برای ترمیم آسیب‌های نخاعی، رتبه نخست جهان، در پیوند مغز استخوان با پیوند بیش از ۵ هزار و ۳۷۳ مورد پیوند سلول‌های بنیادی خون و مغز استخوان پس از ایتالیا دومین کشور دنیا، در تولید دارو رتبه اول منطقه و رتبه هفتم جهان و در تولید داروهای نوترکیب، رتبه چهارم آسیا، و رتبه پنجم تکنولوژی درمان باروری را به خود اختصاص داده است.


وی در ادامه درباره تولید واکسن کرونا گفت: در گزارش یونیسف ایران جزو کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا قرار گرفته است. کشورمان در برنامه تولید این واکسن، بیش از ۲۲۵ میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا را در دستور کار خود دارد و تاکنون بیش از ۱۲ تقاضا از انواع داروهای نوترکیب به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.


وی سپس به رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب تنها هفت دانشگاه علوم پزشکی و حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بوده، اما هم اکنون پنجاه دانشگاه علوم پزشکی و بالای شش هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی در کشور وجود دارد. و در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی به خود کفایی لوازم پزشکی رسیده‌ایم و در این میدان ارتقا یافته‌ایم.


خسروانی سپس با اشاره به برخی از داروهای ضد سرطان که با فناوری نانو در کشورمان تولید شده، به معرفی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با کرونا درحوزه ضدعفونی کننده پرداخت و به برخی تولیدات در این حوزه مانند: دستگاه ضدعفونی کننده مواد پلاسمایی، دستگاه استریل کننده هوا و سطوح با «اُزُن»، دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا و سطوح با فناوری پلاسمای سرد غیر حرارتی و دستگاه‌های ضدعفونی کننده محیط و دست، و ضدعفونی کننده الکترواپتیکی هوشمند و ضدعفونی کننده‌های اداره جات و.. اشاره نمود.


وی در پایان به برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای مقابله با کرونا اشاره کرد و به معرفی تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه پرداخت.




نظرات کاربران