روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان

روایت‌های مختلف از کودتای ننگین رضا خان

نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر همزمان با یکصدمین سالگرد کودتای ننگین رضا خان برگزار می‌شود. این نمایشگاه به ارائه کتاب در این زمینه اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری رسا، احمد عطایی، مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی‌هنری قدر ولایت، با اشاره به دغدغۀ امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب گفت: تأکیدات رهبر انقلاب بر ضرورت افشای چهرۀ واقعی رژیم پهلوی و دو پادشاه فاسد و وابستۀ آن و انتقاد از بزک چهرۀ پهلوی‌ها‌ برای تطهیر نمادهای این دوران تحقیر و ذلّت و عقب‌ماندگی، مؤسسات و شخصیت‌های پژوهشگر تاریخ معاصر را به تکاپوی جدی‌تر واداشت و در یکی از این اقدامات، مجمع ناشران انقلاب اسلامی حرکتی را پایه‌ریزی کرد که به جایزۀ شهید اندرزگو و تدوین کتب ارزشمندی در این زمینه منجر شد.


مدیر مؤسسۀ فرهنگی‌هنری قدر ولایت دربارۀ فعالیت‌های این مؤسسه در حوزۀ تاریخ معاصر گفت: مؤسسۀ قدر ولایت در تکمیل و استمرار جایزۀ شهید اندرزگو، از حدود یک سال قبل، جلساتی را با حضور برخی مؤسسات و شخصیت‌های تاریخ‌پژوه برگزار کرد که علاوه بر هماهنگی و هم‌پوشانی، دو خروجی اجرایی داشته است. خروجی اول که در حال تکمیل شده است، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از کتب منتشر شده در موضوع تاریخ معاصر ایران (از دورۀ قاجاریه به بعد) و خروجی دوم، برگزاری نمایشگاه تخصصی از کتب تاریخ معاصر است.


عطایی در توضیح نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر که در مرحلۀ اول از کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 تا پایان دهۀ نخست انقلاب اسلامی، یعنی دهۀ 60 در نظر گرفته شده است، اولین نمایشگاه تخصصی در این موضوع است. قرار است در این نمایشگاه، حاصل زحمات و سرمایه‌گذاری‌ها و خون‌دل خوردن بنیادها و مؤسسات تاریخ‌پژوه در معرض دید و انتخاب علاقه‌مندان قرار گیرد و از این طریق، قدمی در جهت رفع دغدغه‌های امام راحل و رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی برداشته شود.


وی تأکید کرد: امیدواریم تمامی نهادها و سازمان‌ها و رسانه‌ها از این حرکت حمایت لازم را کنند و به‌خصوص استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان و طلّاب و جوانان، با حضور و پیگیری این نمایشگاه و کتاب‌های عرضه‌ شده، به تلاش‌های انجام‌شده منزلت و گرمی داده و تحریف تاریخ را بی‌اثر سازند.


عطایی در پاسخ به این سؤال که این نمایشگاه از چه زمانی آغاز خواهد شد و چه مدت ادامه خواهد داشت، گفت: این نمایشگاه از دوم تا هشتم اسفندماه و هم‌زمان با ایام یکصدمین سالگرد کودتای ننگین رضا خان در سال 1299 که «وابستگی» را به «فساد» دوران قاجاریه اضافه و سلسلۀ فاسد و وابستۀ پهلوی را در ایران مستقر کرد، برگزار خواهد شد.


همچنین عطایی در پایان سخنان خود بیان کرد: ذکر این نکته لازم است که در خلال برگزاری این نمایشگاه مجازی، برنامه‌ریزی‌هایی برای نشست تخصصی با کارشناسان این موضوعات نیز تدارک دیده شده است که به شبهات و سؤال‌ها و دیدگاه‌های طرح‌شده در خصوص هریک از موضوعات تاریخی نیز پاسخ داده خواهد شد.




نظرات کاربران