خوبان روزگار در کلام پیامبر(ص)

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با ذکر حدیثی از پیامبر(ص) به تبیین ویژگی‌های خوبان روزگار در کلام آن حضرت پرداخت و گفت: خوبان روزگار نه فقط در دنیا بلکه در آخرت چند ویژگی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد روز جمعه، اول اسفند در منبر مجازی به حدیثی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرماید خوبان روزگار نه در دنیا، بلکه در آخرت چند ویژگی دارند.


وی افزود: حضرت در بیان نخستین ویژگی فرمودند اَلعَفو عَمَّن ظَلَمَک؛ خوبان روزگار کسانی هستند که از کسانی که در حقشان بدی کرده‌اند، درمی‌گذرند. عَفو عَمَّن ظَلَمَک؛ آن هم کسی که در حق شما ظلم کرده، بدی کرده، پشیمان شده، آمده عذرخواهی می‌کند.


حدائق بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرماید جایی ببخشید که طرف، اظهار ندامت می‌کند. اَلعَفوُ عَنِ المُقِر لا عَنِ المُصِر عَفوٌ؛ جایی ببخشید که طرف اقرار به اشتباه می‌کند. می‌گوید: معذرت می‌خواهم، بد کردم، حلالم کن. نباید پاسخ دهیم، برو واگذارت به خدا کردم، اینجا فرد پشیمان است لذا او را ببخشیم.


مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز همچنین گفت: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: موسی! به بندگان من بگو همان‌گونه که از من انتظار بخشیدن دارند، اگر کسی در حقتان بدی کرد و عذرخواهی کرد، بگذرید تا بگذرم؛ ببخشید تا ببخشم. برخی از ما در گذشت کردن بسیار سخت می‌گیریم و در نتیجه به ما هم سخت خواهند گرفت.


وی دومین ویژگی خوبان روزگار در کلام پیامبر(ص) را برشمرد و گفت: آن حضرت فرمودند وَ تَصِل عَمَّن قَطَعَک؛ ارتباط  برقرار کردن با کسی که ارتباط را با شما قطع کرده است؛ این هنر است. وظیفه‌ من آمدنِ صله‌ رحم است. من آمده‌ام؛ حال او در را باز کند یا باز نکند، ما برای خدا آمده‌ایم. اگر کارهایتان رنگ الهی گرفت، پشیمان نیستید که مردم تحویلتان نگرفته‌اند. اینکه سختمان می‌آید که می‌گوییم فلان جا رفتیم تحویلمان نگرفتند، برای خدا نبوده است چون اگر برای خدا بود، ضرر نکردیم.


مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تأکید کرد: هرگاه کسی از انجام کار نیکی، اظهار پشیمانی کرد، بسمه‌تعالی برای خدا نبوده است. آن‌کسی که خالصانه کار می‌کند، مردم تحویل بگیرند یا تحویل نگیرند، ذره‌ای در روحیه‌ او اثر نمی‌‌گذارد.


وی همچنین سومین ویژگی خوبان روزگار در کلام پیامبر(ص) را یادآور شد و گفت: حضرت فرمودند: وِ اعطاء مَن حَرَمک: عطا کردن به کسی که شما را محروم کرده است. نیاز به او پیدا کردیم نداد، حالا نیاز به ما پیدا کرده است و باید او را کمک دهیم. اخلاق این است نه آن‌که تسویه‌حساب کنیم و بگوییم ندادی، نمی‌دهم.


حدائق در پایان بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید اگر کارِ بدِ کسی را با بدی پاسخ دادید، دارید کار بد را تأیید می‌کنید. نمی‌آید تو هم نمی‌روی؛ پس دیگر نِق نزن. نگو: نمی‌روم چون نیامده است بلکه می‌گویند: تو هم این کار را تأیید کردی. فردی بد کرد، ما هم با بدی جوابش دادیم، پس دیگر نگوییم بد کرد؛ چون ما هم با بدی پاسخش را دادیم.