جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی

جشنواره «صالح» افتتاح شد / تعریف «هنرمند» در کلام آیت‌الله جوادی آملی

مراسم افتتاحیه جشنواره صالح با قرائت پیام آیت الله العظمی جوادی آملی، در جوار حرم امامزاده صالح(ع) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم افتتاحیه جشنواره صالح روز دوشنبه (4 اسفندماه)، همزمان با میلاد امام جواد(ع) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان امامزاده صالح(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و اصغر همت، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در جوار حرم امامزاده صالح(ع) تهران برگزار شد.


در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، کلیپی از پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی به جشنواره صالح پخش شد.


دراین پیام آمده است:‌ بخش هنر چه در حوزه و در دانشگاه باید برای عِلم حرکت کند و همراه با آگاهی به دست بیاید. انبیا و اولیاء درجاتی دارند و باید بدانیم که گرچه قبور مبارک ایشان در میان دیگر قبرها هست، اما این قبرها به تعبیر امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، جایگاه‌های شیرین هستند و با قبور دیگر تفاوت دارد.



در بخش دیگری از پیام آمده است: هنرمند کسی نیست که دلیلی برای جهنم اقامه کند، بلکه هنرمند، کسی است که خود، آتش را ببیند و به بهشت و جهنم یقین داشته باشد. وقتی قوه خیال مجرد شد، روحانی می‌اندیشد و حیف است که انسان آن را انبار محسوسات بی‌مغز کند. مهمترین کار عقل، میانجی‌گری است که وحی را بگیرد و آن را هنرمندانه به خیال بدهد و آن را به حس درآورده و جامعه را هنرمند تربیت کند. ابزار مهم هنر، آزادی و عشق است که متأسفانه امروز به غارت برده شده است. کارهایی که از فرشتگان بر نمی‌آید از انسان می‌تواند، سر بزند. طلاب، دانشمندان و دانشجویان می‌توانند با ابزار هنر، آزادی و عشق را ترویج کنند.


در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌آزار تهرانی، طی سخنانی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند: زمان‌شناسی در هر عصر بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: امام جواد(ع) می‌فرمایند: اگر کسی به زمان خود آشنا نباشد، فتنه‌ها او را زمین‌گیر خواهد کرد و هرکسی که موقعیت‌شناس نباشد، جریانات او را می‌ربایند و در جمع ساعدان نخواهد بود.


بی‌آزار تهرانی تصریح کرد: آیت العظمی جوادی‌آملی تعبیر ویژه‌ای دارند که اگر قرار بود پیامبری بعد از پیغمبر(ص) حاضر شود، اعجاز او رسانه بود، باید مسئله رسانه را جدی بگیریم. امامزاده صالح(ع) قطب فرهنگی است که ظرفیت‌های فراوانی داشته و برکات آن نه فقط شامل شمال تهران و ایران، بلکه در حوزه جهانی نیز جاری و ساری است.


وی افزود: ما انتظار داریم که این جشنواره فتح بابی برای حضور رسانه‌ها و اهل هنر در این مکان به عنوان فضای مقدس و قطب فرهنگی معنوی شمال شهر تهران باشد.



تولیت آستان حضرت امامزاده صالح(ع) گفت: این جشنواره که فرصتی است برای به تصویر کشیدن برکات، توسلات و عبادات در اماکن مقدسه، با حضور هنرمندانی وابسته به دین و با دغدغه‌های دینی همچون مبلغان حوزه، دبیران پرورشی و اساتید دانشگاه‌ها اداره خواهد شد.


در ادامه این همایش اصغر همت، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون طی سخنانی با بیان اینکه خوشحال هستم که هنر با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بسط و توسعه پیدا می‌کند، گفت: آیت‌الله جوادی آملی در پیام خود نکته بسیار مهمی را بیان کردند که همانا آگاهی، خیال و حس باید در حیطه هنر باشد. هنر همراه با علم و استفاده بهینه از خیال و حس عصاره بازیگری در عرصه‌های مختلف همچون عرصه سینما است.


همت گفت: خاستگاه تئاتر، دین است و ریشه اصلی هنر تئاتر و دیگر هنرها جدای از دین نیست، ادیان مختلف تفاوتی با هم ندارند و مهم انسان بودن، اخلاق‌مداری و صداقت است.


وی در ادامه خطاب به بازیگرانی که قصد ورود به حوزه سینما و دین را دارند بیان کرد: بازیگری که می‌خواهد به این عرصه ورود پیدا کند باید به عمق دین برسد که این مسئله به مفهوم دین بازگشته و احتیاج به دانش و دانایی تکنیکی دارد.


این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه صداقت و راستی در بازیگری حرف اول را می‌زند تصریح کرد: این مسئله در دینداری هم حرف اول را می‌زند. علاقه‌مندان برای ورود به هر هنری باید ریاضت کشیده و چم و خم آن را بداند.


همچنین در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپی از تواشیح گروه محمد رسول الله(ص)، حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت‌های عظیم بقاع متبرکه به ویژه امامزاده صالح(ع) در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی از پرتو دین است.


عادل با اشاره به برگزاری همایش «وقف و تمدن نوین اسلامی» طی ماه‌های گذشته تصریح کرد: امیدواریم در حوزه بقاع متبرکه با اجرای برنامه‌های مختلف و جشنواره‌های همچون جشنواره صالح، نسبت به ارائه آثار فاخر و جریان‌ساز در محورهای مربوطه اقدام کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران