آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم
آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قدر انقلاب و نظام را بدانیم مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: همه باید قدر نظام و انقلاب اسلامی را بدانیم و از آن صیانت کنیم، مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت آیت الله جوادی آملی، امروز در یک پیام ویدئویی به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مسجد مقدس جمکران به صورت حضوری محدود و همچنین از بستر فضای مجازی برگزار گردید، اظهار داشت: انقلاب و نظام اسلامی دستاوردهای ارزشمندی را به ما ارزانی داشت و دین را مجددا احیا کرد و همه باید به خوبی از این نظام و انقلاب صیانت کرده و قدر آن را بدانیم،مبادا در دام اختلاس و دروغ بیفتیم.


ایشان افزود: اگر بدانیم امام حیّ، حاضر است و ما را می بیند از ما وظیفه ای می طلبد، اگر کسی عالم نباشد و بمیرد مرگش، مرگ جاهلی خواهد بود و اگر امام شناس نباشد و بمیرد، مرگش مرگ جاهلیت است و اگر عالم باشد و عامل نباشد و امام خود را درک نکنه مرگش، مرگ جاهلی است.


این مرجع تقلید ادامه داد: کسی که امام(عج)، شرایط غیبت، شرایط ظهور و فلسفه انتظار را نفهمد و نداند تمام این مراحل آینه خداست و اراده و دستور اوست ولاغیر باز اگر مرگش فرا رسد، مرگ او مرگ جاهلیت است. همه باید امام شناسی و شیعه شناسی داشته باشیم، عارف و آگاه باشیم و بعد از علم، عمل کنیم و خود را در زمره منتظر واقعی قرار دهیم تا به سرمنزل مقصود برسیم.


حضرت آیت الله جوادی آملی  گفت: ادعیه، زیارات و همچنین روایات بخشی از این معرفت را به دست می دهد، بویژه آن جا که حضرت به عنوان «نظام دین» معرفی می‌شود، یعنی دین وقتی نظام می یابد که امام معصوم (ع) حکومت کند، چراکه قلوب آنان، آشیانه و اوعیه مشیت الهی است.


مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: جریان امامت همانند نبوت، جامعه را از جاهلیت کهنه و نو نجات می‌دهد، همان طور که پیامبر جامعه جاهلی را نجات داد امام عصر هم ایضا جامعه جاهلی جدید را نجات خواهد داد و اگر کسی امام زمان خود را نشناسد در جاهلیت به سر می‌برد ولو اینکه در زمان امام باشد. من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه.


ایشان با بیان اینکه امام، امامت خود را از طریق الهام و شهود می‌فهمد، افزود: اما امت باید امامت امام را با دلایل عقلی و براهین بفهمند، از امام رضا(ع)پرسیدند که شما از کجا می‌فهمید که امام شده‌اید، فرمودند: وقتی که امام قبلی رحلت کرد ما متوجه امامت می‌شویم؛ عرض کردند: امام کاظم در زندان به شهادت رسیدند و در یک شهر و سرزمین دیگر؛ امام فرمود یلهمنا الله یعنی خدا به ما الهام می‌کند؛ آنها با معلمی مرتبط هستند که با دلها مرتبط است.


حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: از امام دهم هم این سؤال پرسیده شد که شما چگونه فهمیدید امام هستید، فرمودند که ما ذلتی در وجودی خود حس می‌کنیم که می‌فهمیم به آن مقام بار یافته‌ایم یعنی وقتی که انسان هیچ حجابی بین خود و خدا جز عظمت خدا نمی‌بیند؛ حجاب بین خلق و خالق، خود خلق است، اگر کسی گفت تو خود حجاب خودی از بیانات نورانی ائمه گرفته شده است که صدوق در توحید آن را نقل کرده است.


این مرجع تقلید اظهار کرد: اگر کسی ذلت محض احساس کند معلوم می‌شود خود را ندیده و چون خود را ندیده خدا را با چشم دل مشاهده می‌کند، لذا از الهامات الهی طرفی می‌بندد، امام دهم فرمود ما ذلتی در وجود خود حس می‌کنیم که می‌فهمیم به مقام امامت رسیده‌ایم. البته امت اگر بخواهد بفهمد چه کسی امام است با براهین تام و نشانه‌ها می‌شناسد و به هر حال اگر کسی امام‌شناس نباشد جاهل است و کسی که جاهل است مرگ او هم جاهلی است.


ایشان افزود: شناخت امام از طریق ادعیه، زیارات و منقولات امام‌شناسی ممکن است؛ در برخی ادعیه و زیارات آمده که «انت نظام‌الدین» یعنی وقتی دین نظام می‌یابد که امام حکومت کند، آنچه امام انجام می‌دهد اراده خداوند است، قلوب آنها اوعیه مشیت الهی است و اراده الهی در آشیانه و قلب امام می‌نشیند. وقتی امام لبان مطهر خود را بگشاید و مطلبی بنویسد و بگوید می فهمیم امام است.


استاد برجسته سطوح عالی و خارج حوزه اضافه کرد: در برخی ادعیه به جمیع شئون ایشان سلام می‌کنیم، یعنی می‌گوییم السلام علیک حین ترکع و تسجد؛ السلام علیک حین تقرء و تبین و ...؛ امام چون مظهر شئون الهی است، لذا بر همه شئون امام عرض ادب کرده و سلام می‌فرستیم؛ می‌گوییم: در دعای سحر می‌خوانیم: أَسْأَلُکَ بِمَا أَنْتَ فِیهِ مِنَ الشَّأْنِ وَ الْجَبَرُوتِ، ما به همه جبروت و شئون شما نیاز داریم؛ شما هر کمبودی را جبران و تنقیص‌ها را برطرف می‌کنید؛ امام عصر مظهر چنین شانی است.


آیت‌الله جوادی آملی گفت: ائمه آینه الهی هستند و آینه چیزی از خود ندارد جز اینکه اراده الهی را نشان دهد؛ امام سجاد(ع) بر بالای منبر شام فرمودند: در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست فرمود. انا ابن مکه و منی، انا ابن ...؛ ولی همین امام سجاد(ع) در پایان دعای عرفه صحیفه سجادیه می‌فرمایند: وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ ...؛ از من موجودی ضعیف تر در عالم نیست زیرا خود را نمی‌بیند و وقتی خود را ندید محبوب و خالق خود را می بیند و تمام اراده خدا در اراده امام تحقق دارد.


ایشان افزود: پیامبر فرمود آنچه من انجام می‌دهم و می‌گویم دین است و شما دین را از اعمال و رفتار و مناسک من بگیرید و نماز و حج را مانند من انجام دهید؛ اینها علم غیب فراوانی دارند ولی معیار حکم فقهی نیست، علم پیامبر امام حجت فقهی نیست زیرا علم و قطع امور تکوینی هستند، لازمه امر تکوینی هم باید تکوینی باشد و لازمه قطع کاشفیت است و حجیت که امری اعتباری است نمی‌تواند لازمه تکوینی یک امر تکوینی باشد؛ حجیت اعتباری است و اعتبار آن به ید مولاست.


آیت‌الله جوادی آملی گفت: کاشف الغطا بیان کرده که امام همه جزئیات را با علم غیب می‌داند ولی علم غیب حجیت در فقه ندارد؛ او جریان امام حسن و امام حسین را به صورت مفصل نقل کرده و آورده که امام همه را با جزئیات به علم غیب می‌داند ولی حجت شرعی نیست مگر در جایی که اذن الهی وجود دارد.لذا ما باید به آنها اقتدا کنیم؛ آنها به علم عادی عمل می‌کنند تا برای ما الگو و اسوه باشند، خودشان فرمودند ما محکمه قضایی را با بینه و سوگند داوری می‌کنیم البته صریحا فرمودند اگر کسی در محکمه من با سوگند و بینه دروغ، مالی را برد، قطعه ای از آتش و نار را می‌برد.


مفسر برجسته قرآن اضافه کرد: گاهی انسان شکست خورده و ذلیل می‌شود که ذلت مغموم و از ناحیه خداوند است ولی ذلت ائمه نشانه بزرگی آنان است. اگر این ذلت در شناخت امام و تبعیت از ایشان در ما پیدا شد باید خوشحال باشیم، اینکه فرمودند خضوعا لی مناسککم برای این است، بنابراین نباید گفت امام چرا زندان رفته و شهید شده است زیرا اسوه ما هستند، لذا فرمود زندان بروید و شهید شوید همانطور که ما رفتیم و همین برکات سبب شد تا امروز نظام اسلامی شکل بگیرد و ما هم در کنار سفره این پاکان نشسته‌ایم و باید قدر بدانیم؛ مبادا کسی به دام اختلاس و نجومی بیفتد و سوء استفاده کند، این نظام، نظام الهی است و خون‌های حق به هیچ وجه افراد را رها نخواهد کرد.


آیت‌الله جوادی آملی افزود: جان کندن می‌خواهد تا انسان بفهمد امام مظهر و آئینه تمام‌نمای الهی است؛ این کار از شیعه خالص و امام‌شناس بر می‌آید و اینکه انسان بعد از علم به دین باید به آن عمل کند؛ ادعیه همانند تفسیر و فقه مطالب را به ما یاد می‌دهند؛ لذا در دعا می‌خوانیم: خدایا با نام و یاد و دین خودت این دل مرده ما را  روشن و شفاف کرده‌ای توفیق بده که اسلحه ما برای یاری ولیعصر از غلاف بیرون بیاید.


 


استاد حوزه تصریح کرد: ما به عنوان پیروان امام عصر(عج) نباید عوامانه حرف بزنیم و افکار عوامانه را نشر دهیم، باید از خدا بخواهیم قلم و زبان و شمشیر ما را هدایت کن که دشمن علیه ما سخنی نگوید. این دعای ما و از ادعیه وجود مبارک حضرت است.




نظرات کاربران