نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات

نمایش قرآن های خطی در نمایشگاه شارجه امارات

۴۰ نسخه خطی و قدیمی قرآن کریم با قدمت ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال در کتابخانه عمومی «کلباء» واقع در «شارجه» امارات در معرض دید عموم قرار گرفته است.   

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این نمایشگاه مراحل تکامل و توسعه رسم‌الخط مصاحف در مراحل مختلف تاریخ اسلام را به تصویر می‌کشد و علاوه بر نسخ خطی قرآن، مرقعات نادر و کمیاب نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.


این نمایشگاه به ابتکار ویژه «علی عبدالله الحمادی»، خوشنویس اماراتی برپاشده و در آن علاوه بر نسخه‌های خطی قرآن و مرقعات، یک نسخه قرآن «حسن رضا» با حدود ۱۰ کیلوگرم وزن نیز به نمایش درآمده است.


قرآن‌های قدیمی، نسخ خطی و ابزارهای کتابت و.. که در این نمایشگاه عرضه‌شده، از مجموعه آثاری است که این خوشنویس اماراتی در طول ۱۹ سال و از طریق ارتباط با موزه‌های تخصصی، شخصیت‌ها و علاقه‌مندانی از رومانی، آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان، جمع‌آوری کرده است.


عبدالله الحمادی همچنین برای مهمانان نمایشگاه، کارگاه آموزشی زنده در زمینه کتابت قرآن به خط نسخ برگزار می‌کند و ضمن تبیین اهمیت این خط، بر این مسئله تأیید می‌کند که تنها فردی می‌تواند قرآن کتابت کند که این خط را بیاموزد و باتجربه باشد.


این خوشنویس اماراتی امیدوار است که بتواند یک موزه خصوصی برای کلکسیون خود که مجموعه‌ای از قرآن‌های دست‌نویس، نسخ خطی قدیمی، مرقعات، و... است، تأسیس کند.


یادآوری می‌شود، مُرَقَّع به مجموعه‌ای متصل به هم از قطعات مختلف هنری شامل انواع آثار خوشنویسی و نقاشی گفته می‌شود. در نسخه‌پردازی مرقع مجموعه‌ای از آثار یا آلبومی است از قطعات مختلف شامل آثار گوناگون خوشنویسان، نقاشان، تصویرگران، و مذهبّان که به شکل رقعه رقعه یا پاره‌پاره به یکدیگر پیوسته و شیرازه بسته و به‌صورت کتاب یا بیاض تجلید شده‌اند که در واقع حاصل این کار آلبومی از صفحات به هم پیوسته از آن آثار است. در این ساختار، رقعه‌ها به گونه‌ای متصل می‌گردند که رقعه نخست و قطعه پایانی به طبله‌های جلد می‌چسبند و در هنگام گشودن، همه رقعه‌ها در یک راستا و در صف منظم دیده می‌شوند. هنگامی که این رقعه‌ها در نور دیده شوند همانند کتابی به نظر می‌رسند. که به صورت آکاردئونی قابل باز و بسته شدن است. در مواردی نادر مرقع به کاغذ یا هر چیز دیگری نیز اطلاق می‌شود که با خط رقاع بر آن نوشته باشند.




نظرات کاربران