موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد

موضوع علمی یادروز حافظ اعلام شد

مدیر مرکز حافظ شناسی، موضوع علمی بیست و پنجمین یادروز حافظ در سال جاری را «حافظ و هنر» اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلا رسانی حج، کاووس حسن‌لی، مدیر مرکز حافظ شناسی و مسئول کرسی پژوهشی حافظ امروز یکشنبه(دوم خردادماه) در جمع خبرنگاران موضوع علمی بیست و پنجمین یادروز حافظ در سال جاری را «حافظ و هنر» اعلام کرد و گفت: از زمانی‌که روز بزرگداشت حافظ در تقویم ملی ایران به ثبت رسیده است، هرسال بیستم مهرماه برنامه‌های مختلفی در شیراز و شهرهای مختلف ایران و جهان برگزار می‌شود.


وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی است که با ارائه‌ دستاوردهای تحقیقی از سوی حافظ‌پژوهان صورت می‌پذیرد.


مسئول کرسی پژوهشی حافظ خبر داد: مرکز حافظ‌شناسی که از دیرباز موضوع علمی سالانه‌ حافظ را اعلام می‌کند، برای بیست‌وپنجمین مراسم بین‌المللی یادروز حافظ در سال۱۴۰۰، موضوعِ «حافظ و هنر» را تعیین کرده و حافظ‌پژوهان، هنرمندان و همه‌ علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر این موضوع فراخوانده است.


حسن‌لی افزود: کرسی پژوهشی حافظ (مستقر در مرکز حافظ‌شناسی)، مانند سال‌های پیش از همه‌ هنرمندان، اندیشه‌وران و حافظ‌پژوهان دعوت می‌کند تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوعی اعلام‌شده برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه ۱۴۰۰ دارند، مطالب خود را حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۰، در قالب مقاله به‌نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال کنند.


وی با بیان اینکه پژوهش‌هایی که با موضوع حافظ و هنر انجام می‌گیرد، دست‌کم در چهار بستر می‌توانند شکل بگیرد، گفت: یکی بررسی مفهوم‌شناسانه‌ هنر در اندیشه‌ حافظ، دیگری شیوه‌های بیان هنری حافظ، سوم نگاه حافظ به انواع هنر و چگونگی کاربرد اصطلاحات هنری در شعر او و چهارم بهره‌ هنرهای گوناگون (گذشته و معاصر) از شعر و اندیشه‌ حافظ.


مدیر مرکز حافظ‌شناسی در ادامه با اشاره به ربع قرن فعالیت این مرکز، یادآور شد: همان‌گونه که پیش از این اعلام شده، مرکز حافظ‌شناسی در بیست‌وپنجمین سال فعالیت‌های خود، نخستین‌ جشنواره داستان‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار می‌کند که برگزیدگان این جشنواره نیز در مراسم یادروز حافظ ۱۴۰۰ معرفی و تقدیر خواهند شد.


وی با تصریح اینکه خوشبختانه با تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان، این جشنواره کار خود را آغاز کرده است و تاکنون تعدادی داستان به دبیرخانه رسیده و منتظر دریافت آثار دیگری هستیم، گفت: داستان‌نویسان علاقه‌مند تا ۱۵مردادماه ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را براساس شرایط اعلام‌شده، به دبیرخانه‌ جشنواره، به‌نشانی: story.hafez@gmail.com ارسال کنند.


حسن‌لی تأکید کرد: ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه‌ حافظ باشد و «جشنواره‌ داستانی حافظ» به همین منظور طراحی شده و برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران