صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود

صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود

صحن حضرت زهرا(س) پس از یک دهه تلاش ایرانیان بهمن ۱۴۰۰ افتتاح می‌‌شود

نخستین و بزرگ‌ترین طرح توسعه حرم‌های مقدس عراق با عنوان صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی، پس از یک دهه تلاش ایرانیان در نجف اشرف، بهمن امسال به صورت کامل افتتاح می‌شود.


به پایگاه اطلاع رسانی حج، صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی یک از بزرگترین طرح‌های ستاد بازسازی عتبات در خارج از کشور به شمار می‌رود که مراحل احداث این صحن از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد.



صحن حضرت زهرا (س) با مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هزار مترمربع در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی طراحی شده است که بخش زیارتی در سه طبقه ساخته شده و هر کدام به نوعی به یکدیگر متصل می‌شوند.


در طبقه مثبت یک که در ادامه فضای حرم امام علی (ع) است، دو سالن بزرگ با تزئینات خاص تعبیه شده و ۱۰ هزار متر آن فضای مسقف و ۵ هزار متر نیز فضای باز است. همچنین نزدیک به ۱۸۴ دهنه سقف گچی تخت ترکیبی با معماری خاص اسلامی و حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ هزار متر آینه کاری زیبا در این قسمت پیش‌بینی شده است. طبقه همکف نیز به طور کامل تکمیل و تجهیز شده است، به طوری که تمام بخش‌های این طبقه مفروش و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی آن آماده بهره‌برداری است. در طبقه منفی نیز به همین صورت با این تفاوت که رنگ سنگ‌ها و تزئینات متفاوت از سایر طبقات است.


بخش غیرزیارتی نیز شامل موزه، کتابخانه، پارکینگ، ساختمان اداری و ... است که هنوز بخشی از آنها تکمیل نشده و یکی از دلایل تأخیر در افتتاح رسمی صحن حضرت زهرا (س) همین بخش است که البته به گفته مسؤولان ستاد بازسازی عتبات این بخش در ایام کرونا هم در حال تکمیل و تجهیز است.


البته صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم علوی که مساحت حرم را ۲۰ برابر افزایش داده است، قرار بود حدود سال ۹۸ یعنی یک سال بعد از بازدید سردار سلیمانی از این طرح در سال ۹۷، افتتاح شود اما با توجه به ناآرامی‌ها در عراق و پس از آن کرونا، در تکمیل این صحن وقفه افتاد.


به گفته مجید نامجو، جانشین ستاد بازسازی عتبات، صحن حضرت زهرا (س) در جوار حرم امام علی (ع) در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حتی در اربعین، میزبان زائران حسینی است. البته اربعین سال گذشته به دلیل نبود زائر خارجی این صحن برای حضور زائران اربعین تجهیز نشد.



وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا امسال صحن حضرت زهرا (س) را به طور کامل تحویل عتبه علویه (ع) دهیم، گفت: بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) سال گذشته تکمیل شد و با توجه به تلاش مهندسان و کارگران ایرانی در نجف اشرف، بخش غیرزیارتی نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در نظر داریم که این صحن را که بزرگترین طرح توسعه در اعتاب مقدسه عراق به شمار می‌رود و با معماری خاص ایرانی و اسلامی است، بهمن ماه امسال در روز میلاد حضرت زهرا (س) یا امام علی (ع) به طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.



به گزارش فارس، طرح توسعه حرم امام علی (ع) قرار بود ابتدا با عنوان صحن امام هادی (ع) صورت گیرد که پس از درخواست ایران و موافقت آیت‌الله سیستانی، این صحن به نام حضرت فاطمه زهرا (س) مزین شد تا نام حضرت زهرا (س) در کنار امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف احیا شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران