عربستان ماشین‌های برقی را جایگزین ویلچر در صفا و مروه کرد

متولیان مسجدالحرام به منظور سهولت تردد زائرانی که امکان پیاده‌روی از سوی خانه خدا به صفا و موره را نداشتند، به جای استفاده از ویلچر در مسیر ویژه، ماشین برقی قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، متولیان خانه خدا به منظور سهولت تردد زائران عمره مفرده، مسیری ویژه برای حرکت به سوی صفا و مروه از سمت خانه خدا ایجاد کردند تا زائرانی که در گذشته با ویلچر به سمت صفا و مروه می‌رفتند، بتوانند با ماشین‌های تک نفره و دو نفره این مسیر را طی کنند.


بر همین اساس، این مسیر ویژه که برای حرکت زائران با ویلچر بود، برای حرکت با ماشین پیش‌بینی شده است که این ماشین‌ها قبل از حرکت به سمت صفا و مروه ضدعفونی می‌شود. در این اقدام جدید، خود زائران خانه خدا راننده ماشین‌های برقی در مسیر هستند.


 صفا و مروه دو کوه کم ارتفاع در ضلع شرقی مسجدالحرام است که با فاصله‌ای حدود ۳۹۵ متر رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و فاصله بین آنها نیز مسعی نامیده می‌شود. مسعی حدود ۱۶ در دارد که تمامی آنها در سمت شرقی مسجدالحرام قرار گرفته است. هم اکنون مسعی به صورت سالن سرپوشیده در چند طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه اول ۱۲ متر و ارتفاع طبقه دوم ۹ متر است، روی پشت بام آن نیز دیوارهای گذاشته‌اند و برخی آنجا سعی می‌کنند.


در میانه مسعی نیز دو راه باریک ساخته شده و هر یک با دیواره کوتاهی از یکدیگر جدا شده که در گذشته افراد معذور روی چرخ نشسته و در داخل آن که یکی به طرف صفا و دیگری به طرف مروه است، سعی کنند. اما اکنون این مسیر با ماشین‌های برقی تجهیز شده است تا زائران به راحتی بتوانند این مسیر را طی کنند.


در روایات فضیلت‌هایی برای توقف و سعی در صفا و مروه بیان شده است تا جایی که توقف در صفا موجب زیادشدن مال می‌شود. همچنین سعی صفا و مروه موجب شفاعت ملائکه و پاکی از گناهان می‌شود.


| شناسه مطلب: 106858




حج تمتع مسجدالحرام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران