سفر عتبات به صورت محدود از سرگرفته می‌شود+فیلم

پس از 15 ماه تعطیلی سفر به عتبات به دلیل شیوع کرونا و بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و عراق، سفرهای زیارتی به عتبات به صورت محدود و با رعایت نکات بهداشتی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پس از ۱۵ ماه تعطیلی سفر به عتبات به دلیل شیوع کرونا، اکنون خبرهای خوبی برای عاشقان حسینی شنیده می‌شود؛ به طوری که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از برقراری سفر به عتبات به صورت محدود خبر داد و گفت: «در ملاقات با وزیر فرهنگ عراق موضوع از سرگیری سفر به عتبات مطرح و مقرر شد اعزام کاروان‌های ایرانی به صورت محدود برقرار شود.»


سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت عازم عتبات نشد. این امر در حالی است که از همان ابتدای شیوع کرونا، سازمان حج و زیارت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور برقراری سفر به عتبات را تدوین و به عراق ارسال کرد که در مرحله نخست طرف عراقی از پذیرش زائر خارجی امتناع کرد و پس از آن نیز ستاد کرونا مجوزی برای از سرگیری این سفرها صادر نکرد.


در ماه‌های گذشته، سازمان حج و زیارت با توجه به اعزام کاوران‌های غیرمجاز به عتبات، از ستاد کرونا خواست تا برای برقراری محدود سفرهای عتبات و ساماندهی این اعزام‌ها وارد عمل شود، اما ستاد کرونا پاسخ مثبتی به درخواست سازمان حج و زیارت نداد. البته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با توجه به اینکه کاروان‌های غیرمجاز عتبات بدون محدودیت فعالیت داشتند و سازمان حج و زیارت مجوز اعزام نداشت، چندین بار از مسؤولان گلایه کرد و خواستار برقراری محدود سفر عتبات شد.


یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در دیدار مسؤولان ایرانی و عراقی، لغو ویزای عراق بود که در این رابطه نیز خطیب‌زاده گفت: «ما تصمیم لغو ویزا را قطعی کردیم و منتظر تصمیم طرف عراقی هستیم. البته مشکلی در این زمینه وجود ندارد و باید فرآیندهای قانونی طی شود». بر همین اساس مقرر شد در ایام اربعین ویزای دو کشور به مدت ۴۵ روز برای سهولت تردد زوار اربعین حذف شود.


گفتنی است، باتوجه به واکسینه شدن شماری از هموطنان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز چندی پیش از مسئولان ایرانی و عراقی خواست زمینه سفر به عتبات عالیات را برای این دسته از زائران فراهم کنند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران