تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی

تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت در حرم مطهر رضوی

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، معاون تبلیغات آستان قدس رضوی، امروز، پنج شنبه(۲۰ خردادماه) در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت آستان قدس رضوی، که با حضور اصحاب رسانه در موسسه فرهنگی- هنری قدس برگزار شد، اظهار کرد: در دهه کرامت سعی ما بر این است که توجهات ویژه‌ای را به ساحت مقدس امام هشتم(ع) داشته باشیم که در این میان می‌توان به توجه به جایگاه تمدن‌ساز امام رضا(ع) با محوریت هجرت تاریخی ایشان به ایران، تبلیغ فرهنگ زیارت با گسترش معارف امام هشتم(ع) و گسترش زیارت با توجه به شرایط کرونایی؛ اشاره کرد.


وی افزود: همچنین توجه به مسئله فلسطین و حمایت فرهنگی از جبهه مقاومت، جریان استکبارستیزی و مکتب حاج قاسم سلیمانی، توجه به موضوع انتخابات با تأکید به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، توجه به رعایت الزامات بهداشتی به‌ویژه در شرایط کرونایی و سایر الزاماتی که به لحاظ بهداشتی موظف به رعایت آن‌ها هستیم را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.


معاون تبلیغات آستان قدس رضوی عنوان کرد: شعار دهه کرامت در حرم مطهر رضوی نیز تحت‌عنوان «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل‌بیت(ع)» که در حقیقت این شعار همان شعاری است که به‌صورت ملی پیش‌بینی شده است. از جمله موضوعاتی که در برنامه‌های دهه کرامت توجه شده می‌توان از توجه به مخاطبین مختلف در حرم، زائرین غیرایرانی، آحاد مردم و به ویژه نخبگان که انتظار دارند برنامه‌های حرم متناسب با خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها باشد، یاد کرد.


طراحی ۱۳ ویژه برنامه برای دهه کرامت


گنابادی‌نژاد بیان کرد: در مجموعه حرم مطهر رضوی در ایام دهه کرامت ۱۳ ویژه برنامه طراحی شده است که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها جشن‌های «لبیک یا امام» است که از شب میلاد حضرت معصومه(ص) به مدت ۱۵ شب و هر شب پیش از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود و تا پس از نماز نیز ادامه خواهد داشت. در این مراسم آیتم‌های مختلفی در نظر گرفته شده، اما امسال یک کار نوآورانه‌ای که داریم؛ همخوانی همه قرائت‌های قرآن است.


وی بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به استفاده از گروه‌های سرود، قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع)، برنامه شعرخوانی به ویژه مشاعره که از ظرفیت‌های خوب مشهد است، نمایش آیینی با موضوع امام‌رضا(ع)، با توجه به اینکه تعدادی از مخاطبین دائمی ما کودکان و نوجوانان هستند، اما این در حالی است که تقریبا برنامه‌هایی که مختص این سنین باشد در آستان قدس رضوی، کمرنگ بوده و یا به نوعی خلاء آن احساس می‌شده و از این‌رو امسال برای اولین بار در جشن‌های دهه کرامت ما هر شب دکلمه خوانی توسط کودکان را در برنامه‌های خود خواهیم داشت.


معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: نماز جماعت و قرائت زیارت امین‌الله در هر شب در طی این دهه مبارک، دعوت از کارشناسان مذهبی از حوزه‌های علمیه مشهد، قم و تهران که در این میان می‌توان به افرادی چون حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان حسینی، دهشت، راشد یزدی، آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و چند تن دیگر از این بزرگواران اشاره کرد. همچنین در خدمت مداحانی چون سروری، قانع، بحرالعلوم، غفاری، حدادیان، نریمانی، احمد واعظی، مهدی میرداماد، حاج علی ملائکه، احدنیا و سایر عزیزانی که توفیق داریم که در طی این دهه در برنامه «لبیک یا امام» در خدمت این بزرگواران باشیم.


ویژه برنامه‌های دختران


گنابادی نژاد اظهار کرد: از دیگر برنامه‌هایی که ویژه دختران طراحی شده می‌توان به برنامه «دختران تمدن ساز» اشاره کرد که براساس این برنامه، گلباران حرم مطهر امام رضا(ع) و عرض ارادت دختران و بانوان تمدن ساز به ساحت مقدس امام هشتم(ع) و است که با مشارکت انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان مدرسه خیرات خوان، برگزار خواهد شد.


وی بیان کرد: همچنین محفل شعر «رضای معصومه» را به مناسبت گرامیداشت چهلمین روز شهدای مدرسه سیدالشهدای کابل، محفل شعر «صحن بهشت» توسط انجمن ادبی گوهرشاد، نقش ارادت و گرامیداشت سالروز شهادت دکتر چمران و شهدای مقاوت توسط بانوان هنرمند که در مدرسه‌ خیرات خوان اکران خواهد شد. همچنین جشن‌‌های سایه سار رضوان که برای عموم زائرین است که ۲۰۰ نفر از خادمیاران حوزه معاونت تبلیغات مراسمی را در محل مدرسه خیرات خوان خواهند داشت.


معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: یکی دیگر از اتفاقات دهه کرامت امسال نیز علاوه بر ویژه‌برنامه‌هایی که به عنوان جشن‌ها هر شب در صحن پیامبر اعظم(ص) خواهیم داشت، با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد، جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت، برنامه‌هایی نیز تحت عنوان «رواق ارادت»به صورت محفلی و پایه‌ای در صحن‌ها اجرا می‌شود.


گنابادی‌نژاد عنوان کرد: البته در دوران کرونایی برنامه‌هایی را در صحن‌ها داشتیم که امیدواریم این برنامه‌ها را در دهه کرامت به‌صورت کاملتر ادامه دهیم. در صحن‌های مختلف گروه همخوانی قرآن کریم، شعر و دکلمه‌خوانی، خوانش کتاب، مداحی مداحان نوجوانان، مشاعره و برنامه‌هایی که ویژه کودکان و نوجوانان نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در طی این دهه است.


وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه دیگری که در دهه کرامت اجرا خواهد شد، می‌توان به «رسم دعبل» اشاره کرد. با توجه به اینکه تولیت آستان قدس نیز فرمودند که برای گسترش کمی و کیفی شعر در حرم مطهر برنامه‌ریزی شود، از این‌رو در این راستا بناست که در دهه کرامت فراخوان اولین جشنواره شعر رضوی را خواهیم داشت، دیدار شاعرانی آیینی با تولیت آستان قدس، برنامه مشاعره و شعرخوانی، افتتاح رسمی رواق‌الدعبل در مکان جدید و اجرای برنامه‌های جدید در این رواق، برگزاری دو محفل بین‌المللی شعر با حضور شاعران آیینی با موضوع «امام‌رضا و گرامیداشت روز شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای کابل» که از کشورهای مختلفی در این ممحفل حضور خواهند داشت.


معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفت: یکی دیگر از اتفاقات نیز سفره‌های اطعام و مهربانی است. این در حالی است که در طی دهه کرامت پویشی را با همکاری مرکز ارتباطات رسانه آستان قدس رضوی، رسانه ملی و بسیاری از نهادهای فرهنگی کشور برگزار خواهد شد، تحت عنوان «پویش بین‌المللی به لطف امام» که این پویش در طول دهه در راستای کمک و جریان مواسات و همدلی اجرا خواهد شد و براساس این پویش همگی با یکدیگر در جهت دستگیری از محرومان و مستضفانی که انتظار دارند در ایام شادی به آن‌ها توجه داشته باشیم؛ بسیج خواهند شد.


برنامه‌های فضای مجازی آستان قدس در دهه کرامت


گنابادی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های فضای مجازی آستان قدس در دهه کرامت نیز بیان کرد: در حوزه فضای مجازی نیز پویش مسابقه حرم، فراخوان شعر، ارسال نقاشی کودکان، ارسال دلنوشته را داریم که همه این پویش‌ها با «هشتگ به لطف امام» است که در فضای مجازی در کنار سایر برنامه‌ها پیش‌بینی شده است. در حوزه پرسمان‌ها نیز برنامه‌هایی را تحت عنوان «عالم آل محمد(ص)» را در دو موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات و مناظرات علمی امام رضا(ع) این برنامه‌ها برگزار خواهد شد. مسابقه جهانی کتابخوانی «حدیث کرامت» نیز با محوریت آستان قدس و با مشارکت بسیاری از نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.


وی در خصوص برنامه‌هایی که در حوزه بین‌الملل نیز عنوان کرد: در حوزه زائرین غیرایرانی نیز ۴ ویژه برنامه داریم. امسال برای اولین بار است که در دهه کرامت میزبان زائرینی از ادیان غیراسلامی هستیم. سه ویژه برنامه برای زائرین فارسی زبان، یک ویژه برنامه برای زائرین عرب زبان، یک ویژه برنامه برای زائرین ترک زبان و یک ویژه برنامه برای زائرین آذری خواهیم داشت.


معاون تبلیغات آستان قدس رضوی ادامه داد: این ویژه برنامه‌ها بدین جهت است که با توجه به اینکه عمده این کشورها همیشه توفیق حضور زیارت حضرت رضا(ع) داشتند و تقریبا این توفیق با توجه به شرایط کرونایی متوقف و محدود شده، درحرم مطهر رضوی برنامه‌هایی برگزار می‌شود که از طریق رسانه و فضای مجازی به کشورهای مبدأ منعکس می‌شود.


گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در طی این دهه هر شب کرسی تلاوت رضوی را با حضور قاریان بین‌المللی خواهیم داشت و هر شب به میزبانی یک استان این کرسی‌های تلاوت برگزار خواهد شد و بناست که پوشش تصویری و رسانه‌ای این برنامه‌ها انجام و از طریق شبکه‌های ملی و قرآن نیز پخش خواهد شد.


خدمت کریمانه محور دهه کرامت است


در ادامه، حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی-فرهنکی آستان قدس رضوی، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط متفاوت ایجاد شده در دهه کرامت که همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و میان دوره‌ای مجلس خبرگان می‌باشد رسانه و فضای مجازی از نقش پررنگی برخوردار می‌شود.



وی ضمن تشکر از همکاری اصحاب رسانه‌های مختلف افزود: با توجه به مصوبات ستاد برای مناسبت‌های ویژه در حضور تولیت آستان قدس، مسئولیت استان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه، فعالیت‌های متنوع و مرتبط به دستگاه‌های مختلف در پنج گستره حرم، شهر، استان، ملی و بین‌المللی مطرح شده‌است.


رئیس سازمان علمی فرهنکی آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه تصادف زمانی دهه کرامت با موضوع انتخابات، فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در جهت این موضوع نیز خواهد بود البته حجم بیشتر برنامه‌ها در بخش دوم دهه که پس از انتخابات است متمرکز شده است؛ همچنین بین دهه کرامت و هفته ولایت نیز برنامه‌هایی تعیین شده که در گستره حرم و شهر مشهد می‌باشد.


وی با اشاره به شعار ملی «خدمت کریمانه گره‌گشایی به رسم اهل‌بیت»، گفت: برنامه‌ها با این شعار جهت پیدا کرده است. با توجه به نگاه تولیت ما همواره به دنبال ترویج فرهنگ و تمدن رضوی هستیم بنابراین بخش بزرگی از این فعالیت‌ها به سمت معرفتی و آن چیزی که در معرفی امام به دنیا، مخاطبان عام، نخبگان و جوانان کمک کند رفته‌است.


مهدوی مهر ابراز کرد: امیدواریم در برنامه‌های دهه کرامت بتوانیم شور وشوق انتخابات را با ایجاد فضای شاد در کشور به مردم منتقل کرده تا با بهره‌گیری از آن برای انتخابات پر شور آماده شوند.




نظرات کاربران