نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی

نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی

زیارت‌نامه‌های امام‌رضا(ع) از جنس فولاد و از دوره‌های مختلف تاریخی در موزۀ رضوی درمعرض نمایش قرار دارد که زیارت‌نامۀ فولادی و مشبک متعلق به سال ۱۲۶۴ قمری از نفیس‌ترین زیارت‌نامه‌های این مجموعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ، به نقل از آستان نیوز حشمت کفیلی ، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار تاریخی موزه‌های آستان قدس رضوی، با اشاره به نگهداری و نمایش مجموعه زیارت‌نامه‌های فولادی در موزه مرکزی به معرفی یکی از نفایس این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: زیارت‌نامه فولادی و مشبک امام رضا(ع) تنها زیارت‌نامه تؤامان مشبک و فولادی است که در ابعاد ۲۹ در ۵۷ سانتی‌متر به شیوه مشبک‏‌کاری و با تزئینات طلاکوب توسط استاد حاجی محمد بن استاد حسن اصفهانی در سال ۱۲۶۴ هجری قمری ساخته شده است.


کفیلی ادامه داد: قسمت بالای این زیارت‌نامه فولادی به یک دایره مشبک‏ منتهی می‌‏شود که درون آن یک شمسه وجود دارد. درون شمسه با سه کلمه «الله» و تکرار «یا محمّد» و «یاعلی»، خطوط چهره‏ای طراحی و مشبک‌کاری شده است.


وی با اشاره به مشبک‏‌کاری چهار بیت شعر در اطراف این اثر به ‌صورت مدور و با خط ثلث گفت: در زیر این ابیات نیز عبارت «یا امام رضا(ع)» و «زیارت حضرت امام رضا (ع)» و« بسم‌الله الرحمن الرحیم» به خط ثلث مشبک‏کاری شده است.


رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار تاریخی موزه‌های آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین در زیر این عبارت ، زیارت وارث داخل ۱۴ ترنج به خط ثلث از «السلام علیک یا ولی‌الله...» تا «لعن الله امه اسست اساس الظلم و الجور و البدعه علیکم اهل البیت» حک ‌شده و اطراف این ترنج‌ها طلاکوب شده است.




نظرات کاربران