خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا

خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای زائران خانه خدا

یک رسانه عربی فناوری‌هایی را که مقامات عربستان سعودی با استفاده از هوش مصنوعی به زائران حج و عمره‌گزاران یا نمازگزاران در مسجدالحرام ارائه می‌شود، معرفی کرده است.   

مقامات عربستان سعودی می‌گویند با توجه به شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتند برای ارائه بهترین خدمات و تسهیل امور حجاج و حذف موانعی که آنها با آن روبه‌رو هستند، از تکنیک‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.


بر اساس این گزارش، وزارت حج در عربستان سعودی معتقد است که به منظور اطمینان از موفقیت برگزاری مراسم حج و همچنین تمرکز بر سلامت و امنیت جان زائران بیت‌الله الحرام در شرایط شیوع کرونا این وزارتخانه از راه حل‌هایی هوشمند برای ارتقای کار خود استفاده کرده است.


عمرو المداح، معاون وزیر خدمات حج و عمره می‌گوید: برنامه‌های هوشمند راه‌اندازی شده توسط این وزارتخانه به طور مستقیم در موفقیت دو موسم خاص حج ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نقش داشته و یکی از مهمترین ارکان حج سالم  استفاده از فن‌آوری‌های مدرن است.


وی افزود: مقامات عربستان سعودی بالاترین اقدامات پیشگیرانه را در موسم حج اعمال می‌کند و به این قضیه اهتمام جدی دارد که بتوانند مناسک خود را مطابق با تدابیر بهداشتی انجام دهند.


مقامات عربستان سعودی امسال به دلیل شیوع کرونا اعلام کردند که فقط ۶۰ هزار نفر آن هم از افراد مقیم این کشور می‌توانند در مراسم حج حضور پیدا کنند در حالی که سال‌های قبل از شیوع کرونا تعداد حجاج به دو و نیم میلیون نفر می‌رسید.


استفاده از روبات برای ضد عفونی کردن حرم


ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی ۱۰ روبات برای ضدعفونی کردن محوطه داخل مسجدالحرام اختصاص داده است.


حسن السویهری، رئیس اداره حفاظت از محیط و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر در مسجد‌الحرام می‌گوید: این ربات‌ها حق ثبت اختراع را به دست آوردند و دارای یک ویژگی هشدار سریع  هستند و به قابلیت پخش صدا  در زمان مناسب مجهز هستند و امکان شارژ آنها با باطری وجود دارد.


یک ربات پنج تا هشت ساعت بدون دخالت انسان کار می‌کند و مردم به راحتی با آن تعامل خواهند داشت. ظرفیت دستگاه ۲۳,۸ لیتر است که هر ساعت دو لیتر آن برای از بین بردن باکتری در یک منطقه ۶۰۰ مربعی مصرف می‌شود.


فناوری اسکن حرارتی


درهای مسجدالحرام به سیستم یکپارچه‌ای از دوربین‌های اسکن حرارتی مجهز شده‌اند که هرگونه افزایش دمای هر یک از زائران یا کارکنان مسئول ارائه خدمات به حجاج را کنترل می‌کند تا معاینات پزشکی لازم  روی آنها زود انجام شود.


از این سیستم حرارتی در عمره ماه رمضان گذشته استفاده شده بود. در آن زمان هم در راستای تدابیر پیشگیرانه مقابله با کرونا در بیست روز اول ماه مبارک رمضان برای کنترل دمای سه میلیون زائر عمره گذار به مسجد الحرام از این دوربین‌ها استفاده شد.


 بیش از ۵۰۰ نفر برای کنترل ۷۰  دوربین حرارتی در ورودی‌های مسجد‌الحرام به کار گرفته شده‌اند.


کارت هوشمند حج


حجاج از کارت شناسایی  پیشرفته متصل به برنامه‌ای در تلفن‌های خود استفاده می‌کنند.


این کارت و برنامه به دولت عربستان سعودی امکان می‌دهد تا حجاج را به راحتی زیر نظر داشته باشد و حجاج هم بتوانند  در صورت لزوم با راهنمای کاروان یا گروه خود ارتباط برقرار کنند.


این کارت اطلاعات شخصی، وضعیت سلامتی، محل سکونت و سایر جزئیات مربوط به حج را در زائران ذخیره می‌کند و دستبند حجاج هم در آینده به ردیاب مکان  برای پیگیری حرکات تک تک زائران مجهز می‌شود.


ردیاب توسط یک اتاق کنترل مدیریت می‌شود و می‌تواند به عنوان کارت پرداخت به جای پول نقد استفاده شود.


دستبند الکترونیک یک فناوری بسیار مهم مبتنی بر هوش مصنوعی است و عملکرد این ساعت نظارت بر حرکات زائران هنگام رفتن به هر مقصدی در مکه مکرمه است تا از ازدحام جمعیت در مکان‌های خاص در یک زمان مانند مسجدالحرام جلوگیری شود.


ربات‌های توزیع آب


مسئولین عربستان سعودی تعدادی ربات سیاه و سفید در مسجدالحرام توزیع کردند. این ربات‌ها قفسه‌های متحرکی هستند که با بطری‌های آب زمزم پر شده‌اند و می‌توانند به راحتی تا دم دست حجاج برسند.


هدف از استفاده از این ربات‌ها عدم تجمع زائران در محل توزیع آب زمزم به منظور رعایت فاصله اجتماعی و همچنین مسائل بهداشتی است.


در حال حاضر ۲۰ ربات در مسجدالحرام برای توزیع آب زمزم تدارک دیده شده و امکان افزایش این تعداد هم وجود دارد.


مهم‌ترین برنامه‌های نرم‌افزاری


وزارت حج و عمره عربستان سعودی مجموعه‌ای از برنامه‌ها را به منظور استفاده حجاج  در Google Play و IOS فعال کرده است.


نرم افزار «اعتمرنا»


برنامه «اعتمرنا» از زمان از سرگرفته شدن عمره در مسجدالحرام آغاز به کار کرده است و ورود به اماکن مقدسه فقط از طریق ثبت نام در این برنامه امکان‌پذیر است. این برنامه در راستای اجرای تدابیر پیشگیرانه شیوع کرونا تدارک دیده شده و بر اساس آن کسانی که مایل به زیارت مکه مکرمه و مدینه منوره و نماز خواندن در حرمین شریفین هستند باید در این برنامه ثبت نام کنند.


نرم افزار «مناسکنا»


وزارت حج و عمره عربستان سعودی دو سال پیش برنامه نرم افزاری «مناسکنا» را در تلفن‌های هوشمند راه‌اندازی کرد که بسته خدماتی مورد نیاز حجاج و عمره گزاران در حین حضور آنها در اماکن مقدسه در تلفن‌های هوشمند به آنها ارائه می‌دهد.


این برنامه از هفت زبان عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، ترکی، مالایی و بنگالی پشتیبانی می‌کند. این برنامه همچنین چندین ویژگی از جمله نقشه‌های مکه مکرمه، اماکن متبرکه، مدینه منوره و جده را ارائه می‌دهد. این نقشه‌ها شامل طیف گسترده‌ای از مکان‌های مورد علاقه زائران در طول سفر آنها است که به شکلی طبقه‌بندی شده و آسان ارائه شده است.


نرم افزار خدمات حج


یک برنامه دیگر ویژه حج هم در تلفن‌های هوشمند با نام خدمات الحج ایجاد شده است که به علاقه‌مندان برای ثبت نام در حج امکان می‌دهد از وضعیت «درخواست‌های حج» و شرکت‌های مجاز برای ارائه خدمات سفرهای حج جویا شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران