گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است

گنجینه رضوی مزین به نسخه‌هایی نفیس از حرز امام جواد(ع) است

کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: گنجینه این آستان مقدسه بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی و ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی را در خود نگهداری می‌کند که در آن میان آثار متعددی به شرح فضایل، مکارم اخلاق و مناقب امام جواد(ع) پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از آستان قدس رضوی، سیدرضا صداقت حسینی افزود: در این میان نسخه خطی بحارالانوار علامه مجلسی یکی از نسخه‌های خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی به شمار می‌آید که مشتمل بر احوال و مناقب و فضایل امام نهم شیعیان (ع) است.


وی ادامه داد: این نسخه جلد دوازدهم بحارالانوار است که در سال ۱۰۷۷ هجری در ۱۵۸ برگ ۵/۲۵*۱۶ سانتی‌متر به خط نسخ و در ۱۳ سطر نگاشته شده و توسط رضا نائینی در مردادماه ۱۳۱۱ وقف آستان قدس رضوی شده است.


کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه این آستان وجود دارد که در قرن ۱۲ هجری به خط نسخ در ۳۱ صفحه کتابت شده و توسط سیدجلال الدین تهرانی، وقف آستان قدس رضوی شده است.


وی با بیان اینکه نسخه نفیس دیگری که مشتمل بر حرز امام جواد(ع) است با عنوان احراز ائمه اطهار(ع) در این کتابخانه نگهداری می شود، افزود: نسخه احراز ائمه اطهار(ع) به زبان عربی و شامل حرزهای چهارده معصوم(ع) است که از مهج الدعوات ابن طاووس نقل شده است.


صداقت حسینی ادامه داد: این اثر به شکل تومار است که ابعاد آن ۹۰*۷۰ سانتی متر بوده و به خط نسخ «جلی و خفی» با مرکب مشکی و لاجورد و سیلو و سرخی در سده ۱۴ هجری قمری کتابت شده و توسط اسدالله علم در خرداد ۱۳۶۲ وقف آستان مقدس رضوی شده است.


وی با بیان اینکه نسخه خطی نفیس دیگری در گنجینه رضوی موجود است که دارای حرز امام جواد(ع) است و با عنوان ادعیه شناسانده شده است، گفت: این نسخه به زبان عربی است که حسین شریف گلپایگانی جامع و کاتب آن بوده و توسط عزیزالله صیدی در شهریور۱۳۵۷ وقف این آستان شده است و مشتمل بر دعای جوشن کبیر و حرز امام جواد(ع) و از ادعیه معروف و مندرج در کتب ادعیه معتبره امامیه و بی نیاز از بسط گفتار است.


این کارشناس نسخ خطی افزود: در مجموعه منابع سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تعداد ۲۳۵ عنوان مستقل شامل کتاب‌های فارسی و عربی، پایان‌نامه‌ها، کتاب‌های لاتین، منابع سمعی و بصری و کتاب‌های خطی و چاپ سنگی در قالب ۲ هزار و ۳۰۰ نسخه با محوریت امام جواد(ع) موجود است که در مخازن کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع)، تالارهای مطالعه، بخش‌های امانت، سمعی و بصری، واحدهای کودک و نوجوان و کتابخانه‌های درون شهری و برون شهری در دسترس محققان و مراجعان قرار دارد.


صداقت حسینی گفت: همچنین چند صد منبع دیجیتال شامل سخنرانی، مداحی و منقبت و همچنین معرفی سیره امام جواد(ع) در میان منابع دیجیتال در دسترس کاربران قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران