بررسی گزارش کارگروه‌ مدیریت حوادث غیر مترقبه در نشست مسئولان حج

درنشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، گزارش کارگروه مدیریت حوادث غیر مترقبه و امور راهنمایان بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل و گزارش کارگروه مدیریت حوادث غیر مترقبه و امور راهنمایان ارائه شد.


دراین جلسه آقای داود باقری مسئول هماهنگی دبیرخانه کارگروه‌های20 گانه بازنگری فرآیندهای اجرایی درحوزه حج و زیارت با ارائه آماری از جان باختگان حوادثی که از سال 1366 تا 1394 در سرزمین وحی اتفاق افتاده است،  لزوم برنامه ریزی و مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه را یادآور شد.


وی مصوبات دبیرخانه مذکور در خصوص این کار گروه را طراحی و برنامه ریزی مقابله با حوادث غیر مترقبه، مدیریت امور ستاد حوادث غیر مترقبه و مدیریت امور گمشدگان، امداد و راهنمایی عنوان کرد و گفت: جلسات کارشناسی با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار و بر استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله روحانیون، کارگزاران، روایتگران، رسانه های تصویری و فن آوری های نوین و... در این کارگروه تاکید شد.


آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز هماهنگی و تعامل واحدهای مختلف و حتی مجموعه غیر دولتی را برای کاهش آسیب ها  وکمک به رفع بحران مهم خواند و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: شناسایی زمینه های بروزحوادث و بحران ها و مشخص کردن وظیفه بخش های مختلف در پیشگیری و مدیریت مقابله هنگام بروز بحران ضروری است.


برپایه این گزارش، در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره پیگیری های انجام شده برای اعزام زائران به عراق گزارش داد.


دراین جلسه همچنین اعلام شد در صورت موافقت طرف های ذی ربط در ایران و عراق قرار است سفرهای زیارتی به عتبات عالیات پس از یک وقفه بیش از یک ساله برای مراسم عرفه در جمع محدودی انجام شود و  یک هزار نفر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی  و شرائط مورد نظر دو کشور به عتبات اعزام شوند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران