روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد

روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا منتشر شد

کتاب «بکه» روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا ، جدیدترین اثر ابراهیم اکبری دیزگاه  راهی بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ؛ کتاب «بکه» تازه‌ترین اثر ابراهیم اکبری دیزگاه است که به همت نشر معارف روانه بازار نشر شده است.


این اثر روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه مناست که در دوم مهر سال ٩۴ رقم خورد و عده زیادی از حجاج به شهادت رسیدند.


نویسنده از این جهت عنوان این کتاب را «بکه» نامیده است که؛  «بکّ» به معنای کوبیدن است و چون در آنجا مردم بر اثر فشار ازدحام جمعیت به یکدیگر برخورد کرده و مزاحم دیگران می‌شوند، «بکه» نامیده می‌شود.


دربرشی از کتاب آمده است: در آن چهل روز که روایت شاهدان را ضبط می‌کردیم، من روز‌ها گوش می‌شدم؛ روایت‌های متعدد آلوده به قیامت را می‌شنیدم و حالم خوش بود؛ باری قیامت به وجود آدم انبساط و نشاط می‌بخشد. اما شب‌ها کابوس می‌دیدم. کابوس ازدحام، کابوس گوشت و خون، کابوس انبوهی آدم‌ها، کابوس بدن‌های عریان و متورم پشته شده روی هم و کابوس شیطان را که دشمنی می‌کند با انسان.


اکبری دیزگاه درباره روند نگارش کتابش می‌گوید: من یکی دو ماه بعد از فاجعه اتفاقی به یک شیخی برخوردم که در آنجا آسیب جدی دیده بود و از طریق او سراغ تعدادی از روحانیانی رفتم که شاهد واقعه بودند. در مواجهه اول نمی‌خواستم کاری بکنم که اصحاب تاریخ شفاهی می‌کنند؛ رکوردری می‌گذارند جلوی سوژه و متن خام و کال را جلد می‌کنند و... بلکه می‌خواستم زمینه‌ای فراهم کنم که این عزیزان به آن ماجرا شهادت بدهند و من با اتکا به شهادت آن‌ها خیال بورزم و از مکّه و تاریخ آن شخصیت‌هایی را احضار کنم تا نور بیندازم به مفاهیمی، چون هروله، طواف، رمی جمرات، شیطان، حلق و قربانی!


اما در این شش سال مجالی پیش نیامد من از نگاشتن آن رمان بازماندم و رفتم سراغ روایت‌ها که از دلشان این شهادت‌ها را بعد از کلی ممارست استخراج کنم. این متن همان شهادت_ روایت است که به تازگی نشر معارف منتشر کرده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران