نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند

نخستین گروه حجاج وارد سرزمین وحی شدند

زائران بیت‌الله الحرام از امروز با عزیمت به سرزمین وحی طواف قدوم را به جای می‌آورند در همین حال مسئولین عربستان سعودی از تکمیل آمادگی‌ها برای خدمات‌رسانی به حجاج می‌گویند.

به گزارش فلسطین الیوم، مکه مکرمه صبح امروز شنبه (26 تیرماه) میزبان نخستین گروه از زائران بیت‌الله الحرام است که برای ادای مناسک حج عازم سرزمین وحی شدند.


چهار مرکز با نام‌های النواریه، الزایدی، الشرائع و الهدا در مکه مکرمه از امروز میزبان زائران خانه خدا  هستند و از آنجا زائران برای انجام طواف قدوم به مسجدالحرام مشرف می‌شوند.



ورود حجاج به سرزمین وحی به منظور انجام طواف قدوم از ساعت ۶ صبح هفتم ذی‌حجه آغاز و تا ساعت ۹ صبح هشتم ذی‌حجه ادامه دارد و در این مدت هر سه ساعت ۶ هزار حاجی عازم بیت‌الله الحرام می‌شوند و طواف قدوم را به جای می‌آورند.


مراسم حج برای دومین سال پیاپی تحت تأثیر همه‌گیری کرونا، با شمار محدودی از زائران ساکن عربستان سعودی که ۶۰ هزار نفر اعلام شده ، آغاز شده است.



امداد زمینی و هوایی آماده خدمت به حجاج


 مدیر اتاق عملیات هلال احمر عربستان سعودی می‌گوید که  اتاق عملیات هلال احمر به منظور پاسخ سریع به نیازهای امدادی حجاج، عملکرد خود را از نظر فنی توسعه داده است.


اتاق مرکزی عملیات حج در مؤسسه هلال احمر عربستان سعودی در منطقه مکه مکرمه، خدمات امدادرسانی خود به حجاج را در قالب تیم‌هایی زمینی و هوایی آغاز کرده است.


هلال احمر عربستان ۱۰۶ نفر شامل پزشک و دیگر نیروهای امدادی را که از نظر علمی و عملی واجد شرایط هستند، برای خدمت به حجاج اختصاص داده است.


عبدالعزیز المروان، رئیس اتاق عملیات هلال احمر عربستان سعودی در مکه مکرمه گفت: هلال احمر با نهادهای دیگر نظیر دفاع مدنی و نیروهای امنیت کل هم همکاری دارد تا تیم‌های امداد‌رسان هلال احمر راحت‌تر به هر مورد حاجی بیمار یا مصدوم دسترسی پیدا کنند و تدابیر مربوط به انتقال آن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی با سرعت و سهولت انجام شود.


خطوط تماس رایگان برای کسب اطلاعات توسط حجاج


عبدالرحمن بن عبدالعزیز، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی به منظور اطمینان از اینکه فتواهای مربوط به حج و خدمات ارائه شده به زائران حرمین شریفین در دسترس بزرگترین بخش ممکن از نمازگزاران، زائران و میهمانان خانه خدا قرار می‌گیرد، دستور داده است که خطوط تلفن برای برقراری تماس تلفنی و تصویری رایگان به ۱۱ زبان دایر شود.



۳۱ میلیون ریالی سعودی هزینه آماده‌سازی مساجد برای حضور حجاج


عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی و دعوت و ارشاد و رئیس کمیته عالی فعالیت‌های این وزارتخانه در حج و عمره شامگاه پنجشنبه در جده گفت که در راستای خدمت به زائران خانه خدا مطابق با اصول بهداشتی پیشگیری از کرونا طرح‌هایی را در حوزه پروژه‌های معروف به صیانت و بهره‌برداری از مساجد با هزینه‌ای بالغ بر ۳۱ میلیون ریال سعودی به اجرا گذاشته است.


آل الشیخ گفت که دولت به منظور آماده‌سازی مساجد در خدمات‌رسانی به حجاج در شرایط همه‌گیری کرونا این پروژه‌ها را طبق بالاترین استاندارها و از طریق شرکت‌های ملی متخصص و طی هماهنگی با دستگاه‌های مختلف پیاده کرده است.



از جمله این پروژه‌ها نصب دستگاه‌های هوشمند برای آموزش و راهنمایی زائران، نصب نمایشگرها در مساجد اماکن مقدسه مکه مکرمه از جمله نصب ۶۲ تلویزیون با پخش بر‌نامه‌های آموزشی و اطلاعات به زبان‌های زنده دنیا  و همچنین ۳۰ صفحه نمایشگر برای کتابخانه الکترونیکی اسلامی و سرویس ربات الکترونیکی «راهنمای خودکار» که از راه دور فتواها را اعلام می‌کند که این‌ها به تعبیر وزارت امور اسلامی عربستان بخشی از تلاش این وزارتخانه در حفظ فاصله اجتماعی حجاج با ارائه خدمات الکترونیکی و منطبق با چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است.


پروژه‌های دیگر به اجرا درآمده توسط وزارت امور اسلامی عربستان سعودی فراهم کردن ۲۰۰ هزار چتر برای حفاظت از زائران و عوامل خدماتی حج در برابر نور خوشید است که در طول ایام حج بین آنها توزیع می‌شود و علاوه بر اینکه طعام حجاج در مساجد در همه وعده‌های غذایی ارائه می‌شود، ۲ هزار صندلی نماز و ۴ خودروی ویژه برای انتقال حجاج سالخورده تأمین شده است.





مطالب مرتبط

نظرات کاربران