مراسم قرائت دعای عرفه در حرم امام رضا (ع) برگزار شد

زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت رضا (ع) روز عرفه نمایش باشکوهی از بندگی و تقرب به ذات اقدس ربوبی را به اجرا گذاشتند و همنوا با مناجات امام حسین(ع) در این روز، دستان نیاز خود را به سوی آستان بی نیاز پروردگار بلند کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم با شکوه دعای عرفه همزمان با نهم ذی‌الحجه و روز شهادت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین (ع) ، همچون سالهای گذشته با محوریت صحن پیامبر اعظم(ص) در بارگاه مقدس ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شد و زائران، مجاوران و خادمان آستان قدس رضوی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم شرکت کردند.


صحن‌ها و رواق های حرم رضوی به گونه ای مفروش شده بود که افراد با فاصله مناسب از دیگران به راز و نیاز و زمزمه و دعا بپردازند و فرازهای دعای پر مفهوم عرفه که در بردارنده آموزه‌های عرفانی و عقیدتی از جمله شناخت خداوند و بیان صفات الهی، یادآوری نعمت‌های بیکران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آنها، تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه، درخواست حوایج، و پاداش اخروی است را قرائت کنند.


حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه پیش از قرائت دعای عرفه در سخنانی با اشاره به توبه پذیر بودن خداوند گفت: امروزه در جامعه ما و در بسیاری از جوامع، موج نا امیدی از مغفرت الهی در میان جوانان دیده می‌شود و از این که گاهی وسوسه‌های شیطانی باعث فریب آنها شده و گناهی مرتکب شده اند روی بازگشت به سوی خداوند را ندارند و این در حالی است که ناامیدی از رحمت الهی، گناه است.


حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی افزود: شیطان سعی می‌کند گناه را در نظر انسان کوچک جلوه دهد تا افراد، مرتکب گناه شوند و بعد از آن نیز توبه را آن قدر بزرگ جلوه می‌دهد که فرد احساس کند نمی تواند توبه کند.


وی با اشاره به اشعار و احادیث بسیاری که در مورد رحمت و مغفرت الهی بیان شده است ادامه داد: خداوند، توبه کنندگان را دوست دارد و مقرب ترین فرشتگان الهی مامور به طلب آمرزش برای گنهکاران هستند و خدا گناه توبه کنندگان را به نیکی و حسنه تبدیل می‌کند.


این استاد حوزه علمیه گفت: وسوسه های شیطان به گونه‌ای است که نمی خواهد بگذارد انسان‌ها به سوی پروردگار بازگردند و این در حالی است که شرط توبه، نماز و دعا نیست بلکه آنها شرط کمال انسان است و خدا در پذیرش توبه توبه شکنندگان عقب نشینی نخواهد کرد.


حسینی افزود: اقرار به گناه، فقط باید بین بنده و خدا باشد و ما حق نداریم گناه خود را در پیشگاه فرد دیگری بازگو کنیم.


این سخنرانان مذهبی با اشاره به این که در برخی از احادیث شرایط استجابت دعا در صدقه دادن، دعا در حق دیگران و گریه بر امام حسین(ع) ذکر شده است افزود: باید انسانها، زمینه انجام گناه را از میان ببرند تا دوباره باعث خشنودی شیطان نشوند.




نظرات کاربران