بیش از یک میلیون نفر در نوبت حج تمتع هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از هموطنان ایرانی فیش حج تمتع دارند و اعزام این تعداد زائر ایرانی به عربستانبا روند فعلی بیش از ۱۱ تا ۱۲ سال طول می کشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین عبدالفتاح نواب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: حج تمتع یک امر واجبی است و هیچ وقت تعطیل بردار نبوده است و در تماس با مسئولان حج بسیاری از کشورهای مسلمان، آنها نیز از این وضعیت برگزاری حج تمتع بسیار ناراحت هستند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: سفر به عربستان و انجام اعمال حج تمتع که یک امر واجب الهی است، همواره خواست مسلمانان از مقام های دولتی خود است و هزینه حج را هم زائران پرداخت می کنند.


حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه اگر می دانستیم دو سال از اعزام زائر به حج تمتع محروم هستیم از زائران نام نویسی نمی کردیم، گفت:​ برای برگزاری مراسم حج تمتع در شرایط کرونا برنامه ریزی کرده بودیم و با کشورهای دیگر نیز در این زمینه ارتباط داشتیم.


وی افزود: با اینکه کشورهای اسلامی از برگزار نشدن مراسم حج تمتع ناراحت هستند برخی نیز برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا امسال انصراف دادند.


وی گفت: حج واجب است و می توان شرایطی فراهم کرد که این مراسم بدون خطر برگزار شود.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: دولت سعودی سهمیه دو تا سه هزار نفری برای ایران در حج تمتع امسال قرار داده بود اما آن را منتفی کرد و در عین حال که گفتیم هر شرایطی می خواهید بگذارید اما امکان حضور زائران ایرانی را در مراسم حج امسال فراهم نکردند.


وی افزود: سال گذشته مراسم حج با 15 هزار زائر و امسال با 60 هزار زائر برگزار شد و امیدواریم سال آینده با فراگیر شدن واکسیناسیون مراسم حج تمتع با جمعیت کثیری انجام شود.


وی گفت: از 60 هزار نفر زائر حج تمتع امسال 45 هزار نفر به کشورهای دیگر اختصاص داده شده بود.


حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه یک میلیون و 150 هزار نفر فیش حج در اختیار دارند افزود: باید راهکاری برای افزایش سهمیه زائران ایرانی در مراسم حج تمتع بیابیم.


وی افزود: تبدیل سفرعمره به حج تمتع با توجه به متقاضیان انبوه و در نوبت حج تمتع امکان پذیر نیست.


حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نواب، استفاده از فرصت معنوی حج، وحدت بین مسلمانان، دفاع از مظلومین جهان اسلام و روشنگری مسلمانان را از مهم ترین محورهای برگزاری حج اعلام کرد و گفت: همه مسلمانان باید از این واجب الهی استفاده کنند.



وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج گفت: پیام ایشان شامل چهار محور معنویت، وحدت مسلمانان، دفاع از مظلومان و روشنگری بود.


حجت الاسلام و المسلمین نواب همچنین به پیگیری حقوق شهدای منا اشاره کرد و ادامه داد:  درباره فاجعه منا از روزهای نخست فاجعه پیگیر بودیم و دولت سعودی نیز می گوید هیاتی رابرای تحقیق و تفحص در این زمینه تشکیل داده است و پیگیری ما همچنان ادامه دارد زیرا باید حق و حقوق شهدای این فاجعه پرداخت شود و دیه آنها به عهده مدیران برگزاری مراسم است.


وی افزود: سازمان حج و زیارت در مذاکرات خود با عربستانی ها خواستار تعیین تکلیف حقوق شهدای منا است و اسناد آن نیز به طرف عربستانی ارایه شده و مبالغ چک های خانواده های قربانیان حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه نیز به آنها پرداخت شده است.


وی گفت: تاکنون دولت سعودی پاسخ قانع کننده ای درباره فاجعه منا نداده است.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره برگزاری دعای کمیل در مراسم حج اظهلر داشت: با طرف سعودی در این زمینه مذاکره و حتی اعلام کردیم آمادگی داریم این مراسم را در پشت بام مسجدالنبی برگزار کنیم اما سعودی ها می گویند تامین امنیت برگزاری این مراسم برای ما مشکل است.


حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: دولت سعودی پیام مثبتی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای سفر عمره داده است اما این موضوع بستگی به تصمیم گیری مسئولان کشور دارد و سازمان حج و زیارت آماده برگزاری آن است.


وی درباره اعزام زائران به عتبات عالیات نیز افزود: دولت عراق نیز می گوید زائران باید ویزا بگیرند البته این موضوع به مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور بستگی دارد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا سازمان حج و زیارت در زمینه کمک های مومنانه اقداماتی را انجام داده است.


وی افزود: سامانه عبرات و رواق میقات در فضای مجازی برای مشتاقان زیارت عتبات عالیات و موضوعات آموزشی و فرهنگی راه اندازی شده است.


حجت الاسلام و المسلمین نواب گفت: بسیاری از کتاب ها نیز از طریق فضای مجازی برای متقاضیان ارسال می شود.



رییس سازمان حج و زیارت نیزدر این برنامه تلویزیونی گفت: سازمان حج و زیات همواره به دنبال تعیین و تکلیف حق و حقوق شهدای منا است و به دلیل محدودیت روابط با دولت سعودی موضوع تعیین تکلیف شهدای این فاجعه همچنان ادامه دارد البته جمهوری اسلامی ایران اسناد و مدارک رسمی خود را درباره این فاجعه به دولت سعودی ارائه کرده است.


آقای علی رضا رشیدیان افزود: خسارت آسیب دیدگان سقوط جرثقیل در مکه از طریق سازمان ملل از عربستان اخذ و به خانواده های آسیب دیدگان پرداخت شد.


وی افزود: هم اکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر فیش حج تمتع و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فیش عمره در اختیار دارند که اگر شرایط درست شود به سرزمین وحی اعزام شوند.


وی تاکید کرد: در اعمال حج تمتع و سفر عمره ، حفظ عزت، کرامت، سلامت و امنیت زائران ایرانی از اولویت های ما است و اگر شرایط فراهم شود اعزام حج تمتع و عمره بار دیگر راه اندازی خواهد شد.


رییس سازمان حج و زیارت افزود:​ برای اعزام زائران حج عمره محدودیتی نداریم و در سال هایی 860 هزار نفر عمره گزار اعزام کرده ایم.


آقای رشیدیان ابراز امیدواری کرد که بعد از برگزاری مراسم حج تمتع دولت سعودی سفر عمره را راه اندازی کند.


رییس سازمان حج و زیارت یادآورشد: در سال ۹۹ مبالغی از زائران حج تمتع دریافت شد و ارز مورد یناز زائران نیز از بانک مرکزی خریداری شد در شرایطی که قرار شد زائران ایرانی اعزام نشوند ما دو کار می توانستیم انجام دهیم یا وجوهات دریافتی را به زائران برگردانیم و یا اینکه ارزی که از بانک مرکزی خریداری شده بود در بانک مرکزی ذخیره بماند تا زائرانی که در اولین فرصت به حج تمتع اعزام می شوند از این ارز و وجوهات خود استفاده کنند.


آقای رشیدیان افزود: هم اکنون این ارز در نزد بانک مرکزی ذخیره شده است، زیرا ما حساب کردیم با توجه به افزایش هزینه ها در سال ۹۹ که حدود ۳۵ میلیون تومان بود در دو سال بعد به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش می یافت و این هزینه بسیار بالایی را برای زائران تحمیل می کرد و تمام تلاش ما این است که زائران یادشده در اولین فرصت به حج تمتع اعزام شوند.


وی گفت: زمانی که به زائران اعلام می شود نام نویسی کنید پول و سود آن از حساب بانکی وارد حساب سازمان حج و زیارت می شود.


وی افزود:​ برای بخش ارزی عین پول را به بانک مرکزی می دهیم و ارز به عنوان حواله ارزی در بانک مرکزی نگهداری می شود.


رییس سازمان حج و زیارت گفت:​ برای زائران حج تمتع دلار به تعداد افراد از بانک مرکزی اخذ شده که در زمان اعزام به بانک طرف سعودی پرداخت می شود.


وی به سپرده های مردم در نزد بانک های ملی و ملت اشاره کرد و ادامه داد: تمام سپرده های مردم برای عزیمت به حج تمتع و عمره در نزد این دو بانک به نام افراد سپرده گذاری شده و حتی سود نیز به آنها تعلق گرفته است و سپرده گذاران می توانند سود خود را برداشت کنند.


آقای رشیدیان در خصوص جابجایی فیش های عمره و تمتع نیز گفت: طبق دستورالعملی که تدوین شده است هر فرد می تواند یک بار فیش حج خود را با قیمت توافقی به دیگری واگذار کند و یا اینکه در صورت فوت و انحصار وراثت یکی از وراث می تواند به نیابت از متوفی به سفر حج برود.


وی گفت: در سامانه haj.ir به همه سوالات زائران در باره حج پاسخ داده شده و اطلاعات در اختیار آنها قرار گرفته است.


وی به برنامه ریزی برای عزیمت به عتبات عالیات در اربعین امسال اشاره کرد و با بیان اینکه معاون وزیر بهداشت نامه ای را در هفت ماده به سازمان حج و زیارت ارسال کرد که در صورت رعایت آن هفت ماده با اعزام هوایی زائران به عتبات عالیات موافقت شده بود افزود: هفته گذشته و پیش از مراسم عرفه معاون سازمان حج زیارت در سفر به عراق با وزیر گردشگری این کشور مذاکراتی را درباره کلیات تفاهم نامه ای که تهیه شده بود انجام داد اما با توجه به تعطیلی 10 روزه در عراق قرار شد مذاکرات اعزام زائران ایرانی پس از پایان این تعطیلات ادامه یابد تا هموطنان بتوانند به صورت هوایی و محدود امسال به عتبات عالیات سفر کنند.



رییس سازمان حج و زیارت گفت: در ایامی که اعزام زائران عتبات به صورت رسمی تعطیل شده است برخی به صورت غیر مجاز این اعزام ها را با ویزاهای غیر زیارتی انجام می دهند که هزینه های بسیاری را به زائران تحمیل کرده است.


آقای رشیدیان افزود: اگر امکان اعزام زائران عتبات با رعایت شیوه نامه های بهداشت فراهم شود هزینه های زائران کاهش می یابد.


رییس سازمان حج و زیارت گفت: امیدواریم پیش از اربعین اعزام زائران عتبات به صورت محدود و هوایی آغاز شود.


وی با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا دو هزار و 500 دفتر زیارتی در کشور آسیب دیدند و مشمول تسهیلات حمایتی دولت شدند، افزود: قرار شد برای کمک به این دفاتر تسهیلات برای آنها در نظر گرفته شود و تاکنون از ۲۲ هزار نفر که برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده اند در مجموع ۶۵۰۰ نفر موفق به دریافت ۹۵ میلیارد تومان تسهیلات شده اند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال قرار بود زائران ایران به حج تمتع اعزام شوند، گفت: با وزارت بهداشت هماهنگی های لازم را انجام دادیم که زائران ایرانی برای تشرف به مراسم حج دو دز واکسن کرونا را دریافت کنند و حتی قرنطینه در عربستان نیز مطرح و برنامه ریزی شده بود که طرف سعودی هیچ کدام را اجرایی نکرد.


آقای رشیدیان افزود: به نظر می رسد برای اجرای مناسک حج باید هیات اجرایی تحت نظر سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل شود.


وی گفت: در دوران شیوع کرونا برای بازنگری در فرایندهای سازمان حج و زیارت 21 کارگروه با حضور 950 کارشناس تشکیل و با 10 هزار نفر ساعت کار اصلاحاتی در زمینه ارتقاء کیفیت، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت خدمات رسانی و نیازهای زائران برگزار شد.


وی درباره شیوه نامه های بهداشتی اجرا شده در حرم مطهر رضوی نیز گفت: دقیق ترین دستورالعمل ها درباره این حرم تهیه و گام به گام با ستاد مقابله با کرونا حرکت شده است.


رییس سازمان حج و زیارت افزود:​ به عنوان نمونه در حرم مطهر رضوی همه مهرها یکبار مصرف است، فرش ها یکبار که استفاده می شوند تا سه روز بدون استفاده و ضدعفونی می شوند و به زائران در حرم ماسک داده می شود.


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران