روز عرفه و سرزمین عرفات، تجلی شور و شعور و دلدادگی است

نماینده ولی فقیه در امور حج  زیارت، روز عرفه و سرزمین عرفات را تجلی شور و شعور و دلدادگی عنوان کرد و گفت: در این روز، هم شور افراد و هم شعورشان در خاکساری در پیشگاه حضرت باریتعالی و دلدادگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج  زیارت در چهارمین برنامه از سری برنامه‌های میعاد با عرفه که از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: اشهر معلومات و ایام معلومات، درباره ایام حج و در آیات شریفه قرآن بیان شده که در آیه 197 سوره بقره آمده است «الحج اشهر معلومات». بنابراین ماه‌های معلوم؛ ماه شوال، ذیقعده و ذی‌الحجه است که به عنوان ماه‌های حج از آن‌ها یاد می‌شود. دهه اول ماه ذی حجه، ایامی هستند که اعمال حج در آن قرار می‌گیرد
وی افزود: روز عرفه و سرزمین عرفات، تجلی شور و شعور و دلدادگی است؛ یعنی هم شور افراد در این روز است و هم شعورشان در خاکساری در پیشگاه حضرت باریتعالی و دلدادگی هست که این‌ها در دعای عرفه بسیار به خوبی آشکار و روشن است. امام حسین (ع) این دعا را با برنامه بسیار زیبایی بیان می‌کند، این دعا یک دعای عادی نیست، ابتدا به صفات الهی می‌پردازد و صفات الهی را بیان می‌کند، بعد از آن به نعمت‌های الهی شهادت می‌دهد و نعمت‌های الهی را بیان می‌کند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه نعمت‌هایی خدا برای بندگان، بعضی‌ آشکار و بعضی‌ پنهان است؛ که امام حسین (ع) در دعای عرفه به برخی از نعمت‌های پنهان اشاره می‌کند، یادآور شد: در بخشی از این دعا، امام حسین (ع) در پیشگاه خدا عرضه می‌دارد، «خدایا تو به خاطر رأفت و مهربانی و لطف و احسان خود، من را در دوران حاکمیت کفر و طاغوت‌ها به دنیا نیاوردی» آن‌هایی که عهد تو را شکستند، پیامبران تو را تکذیب کردند «لکن تو مرا در زمانی به دنیا آوردی که آن کسی که از من برای هدایت جلوتر بود، حاکم شده بود» پیامبر گرامی اسلام، علی (ع)، تو مرا در دوران ها به دنیا آوردی. بنابراین انسان وقتی در سرزمین، مکان و کشوری تنفس کند که حاکم این کشور یک انسان عادل، انسان عالم، انسان اندیشمند باشد، یا کسی مانند ترامپ و بایدن و این جنایت‌پیشگان باشد؛ این خیلی فرق می‌کند.
وی افزود: فرق می‌کند انسان در حاکمیت انسانی باشد که او شبانه‌روز در حاکمیت خدا و درگاه الهی است، امام حسین (ع) می‌گوید که خداوندا من از تو سپاسگزارم که مرا در یک چنین زمان و مقامی قرار دادی. بعد به نعمت‌های الهی اشاره می‌کنند و از جمله نعمت‌های الهی این است که اگر من تو را خواندم، تو مرا اجابت کردی؛ اگر از تو درخواست کردم به من عنایت کردی و اگر من از تو اطاعت کردم تو از من سپاسگزاری می‌کنی؛ اگر من سپاسگزاری کردم تو افزایش می‌دهی.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به فراز چهارم دعای عرفه خاطرنشان کرد: در این بخش امام به خداوندا عرضه می کند، من کدام نعمت‌های تو را می‌توانم احصاء کنم؟ کدام عطایای تو را می‌توانم سپاسگزاری و شکر کنم؟ اینقدر زیاد است که نمی توان آن را شمارش کرد. بعد عرضه می‌دارد که خدایا من به همه آنچه که تو به من عنایت کردی، با تمام ایمان و اعتقاد خود سپاسگزار هستم. امام حسین (ع) در دعای عرفه؛ مجموعه آلبوم بزرگان، اماکن، شخصیت‌ها، و نزولات الهی را بیان می کند که تو خدای اینچنین هستی، حالا من از تو خدای اینچنین خواسته‌هایی دارم. به سنت‌های خدا اشاره می‌کند.در بخش هفتم ، امام حسین (ع) اجابت‌هایی خداوند برای اولیای خودش را بیان می‌کند؛ همه این‌ها برای ما درس است.  در فراز هشتم امام حسین (ع) به عنایات ویژه خداوند به خودش می‌پردازد؛ یکی بعد از دیگری نعمت‌ها را بیان می‌کند، بعد می‌فرماید فلک الحمد و الشکر، برای تو سپاس و شکر. در فراز نهم امام حسین (ع) به عنایات الهی به بندگان خود می‌پردازد.  یکی از فرازهای دیگر به کاستی‌ها و نافرمانی‌های بندگان می‌پردازد. فراز دوازدهم به خدای بزرگ عرضه می‌کند، خدایا من به همه نعمت‌های تو سپاسگزار هستم.




نظرات کاربران