برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری

برگزاری نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در نشستی مجازی در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری گفت: شرایط خاص حج امسال یا هر سال و شرایط دیگری موجب نمی‌شود انجام مأموریت‌ها و مسئولیت‌های اسلامی مسلمانان و کوشش پی‌درپی برای تحقق هدف‌ها، تا اندازه‌ای که در توان ایشان است، از دوششان برداشته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه خبری العالم، این نشست مجازی با حضور آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین،  علامه سیدهاشم حیدری، ناظرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق؛ آیت‌الله شیخ حسین معتوق از کویت، آیت‌الله شیخ عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری ایران و علامه شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه‌ جهانی علمای مقاومت از لبنان در راستای تبیین محورهای پیام حج مقام معظم رهبری برگزار شد.


متن بیانات آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به شرح زیر است:


اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الغوی الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. الصلات و السلام علی سیدنا و حبیب قلوبنا النبی الکریم و آله الطیبین الطاهرین.


سلام و رحمت و برکات الهی بر شما برادران مؤمن. در پرتو پیام ولی امر مسلمانان، حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای (حفظه الله و أمد فی عمره الشریف) به مناسبت مراسم حج امسال [مطالبی را عرض خواهم کرد].


هر یک از عبادت‌های اسلامی جایگاه ویژه و تأثیر توحیدی، فکری، معنوی، اجتماعی، سیاسی و تأثیر کلی تربیتی خود را دارند که به وسیله‌ی آن هدف عظیم نظام عبادی یکپارچه‌ی اسلام برای ساخت الهی انسان کامل می‌شود. بدین ترتیب در این نظام یکپارچه از هیچ یک از عبادت‌ها نمی‌توان بی‌نیاز بود.


پس در شرایط ویژه که گاهی بر حجم و شرایط و شروط کمال عبادات تأثیر می‌گذارند، خسارت‌هایی که وارد می‌شوند جبران‌ناپذیرند اما باید تا آن‌جا که می‌شود برای جبرانشان کوشید. به این ترتیب در موسم حج امسال، دل‌های امت باید کاملا متوجه باشد، در این روزها مؤدب به آداب حج باشد، از یاد خدا جدا نشود، تماما بر گرد توحید الهی بگردد، کاملا بی‌گناه باشد، از خط شرک و طغیان و فرعونیت و استکبار سرتاسر پاک باشد، همه‌ی تلاشش را برای یاری عدل و ستیز با ظلم انجام دهد، مسئولیت عظیم خود را در پاسداری از دین و مؤمنان و احیای حق و میراندن باطل و تثبیت حاکمیت خدا در جان خویش و تثبیت حاکمیت هر جلوه‌ای از خالق در هر جلوه‌ای از جان و پایان دادن به حاکمیت شیطان حس کند؛ حال این انسان مسلمان می‌خواهد در هر جای کره‌ی زمین باشد.


باید تلاش کنیم هر جا که هستیم، به گونه‌ای باشیم که گویی در حرم، مکه، نزدیکی کعبه، عرفات و مشعر قرار داریم و نشست و برخاست و حرکات و سکنات ما همه باید برآمده از روح بندگی و توجه خاکسارانه به خداوند و انقطاع الی الله و ولایت الله و برائت از دشمنان خداوند باشند.


این‌ها باید برخاسته از قلبی باشد که رضا و ذکر عظیم الهی آن‌ها را به خود مشغول کرده است. ما هر جا که هستیم باید با دل‌هایمان حاجی باشیم. حاجیان موحد واقعی و عامل به خواسته‌های الهی، نه خواسته‌های هیچ یک از بندگانش. اگر مناسک یکپارچه‌ی حج که حجاج را یکی می‌سازند ما را یکی نکرده باید فکر و دلمان را در راه تقوای الهی، امرپذیری از وی، پایبندی به نواهی‌اش و نظم‌پذیری زیر پرچم دینش یکی سازیم.


پس دل‌هایمان را به کوشش واداریم تا در راه او و در ظاهر و باطن و در هر چه می‌توانیم به توحید برسند. و در جان‌های خویش با هر چه موجب جدایی‌شان از حق می‌شود بجنگیم. حج و مکتب عظیم و بخشش‌های بزرگ آن هر ساله می‌آید تا سرتاسر امت اسلام را، چه آنان که در این آیین حاضرند و چه آنان که حضور ندارند، با قدرت به سمت یگانگی سوق دهد و بر قدرت ایمان دینی و اطمینان مسلمانان به ارزش‌های والایشان بیافزاید تا در مواجهه با نیروهای کفر و طغیان و هیمنه‌ی استکباری ظالمانه در زمین سست نگردند و بر دست‌نشانده‌های شیطان و مستکبران ریز و درشت جهان و داخل و خارج جهان اسلام پیروز شوند و نیروهای کفر و شرک و نفاق را ساکت کنند.


شرایط خاص حج امسال یا هر سال و شرایط دیگری موجب نمی‌شود انجام مأموریت‌ها و مسئولیت‌های اسلامی مسلمانان و کوشش پی‌درپی برای تحقق هدف‌ها، تا اندازه‌ای که در توان ایشان است، از دوششان برداشته شود.


اسلام، حج و تک تک فرائض الهی بر ما حکم می‌کنند که مسائل حساس مؤثر بر سلامت اسلام و منافع مسلمانان و نبردهای پیرامون آن را حتی یک لحظه فراموش نکنیم و به مسائلی دست دوم در زندگی‌مان بدل نشوند.


ما وظیفه داریم همواره و بدون توقف، با قدرت احساس کنیم که نبرد سرنوشت‌آفرین ما نبرد میان توحید و شرک، عدل و ظلم و حق و باطل در زمین است و ما جبهه‌ای هستیم که تا پیش از تحقق پیروزی آن‌چه خداوند فرمان داده پیروز شود و شکست باطلی که خداوند به وجودش آورده تا شکست بخورد، حتی اندکی نباید در پی آسایش باشیم.


نبرد امروز میان نیروهای مقاومت و نیروهای اشغالگر صهیونیستی اسرائیلی و خط تشکیل‌شده برای پشتیبانی از آن در جهت تجاوز و حمله به امت ما، امتحانی دشوار برای امت و چالشی عظیم است که راهی ندارد جز بسیج عمومی و گردآوری همه‌ی امکانات برای شکست اراده‌ی متجاوزان و ناکام و سرخورده گذاشتن آن.


اگر به پیام حضرت سید علی خامنه‌ای، ولی امر مسلمانان [حفظه الله]، به مناسبت مراسم حج سال ۱۴۴۲ نگاهی بیافکنیم آن را پیامی سرشار از ایمان مستحکم به اسلام، آویختگی شدید به ریسمان محکم آن، بصیرت دین و دنیا، درک چندپارگی‌ای که امت گرفتار آن است و ضعف و تسلیمی که برخی نظام‌های رسمی به آن در افتاده‌اند و درک توان مقاومت مستحکم در راه خدا می‌یابیم؛ مقاومت این‌جا نامی است برای نیروهای اپوزیسیونی که در همه‌ی جنبه‌های مثبت در حال رشدند و به ما درباره‌ی پیروزی نزدیک امت اطمینان می‌بخشند، ان شاءالله.


مقابله با باطل و مقاومت در برابر ظلم وقتی به راه بیافتد دیگر جز با پیروزی پایان نمی‌پذیرد. پیام ایشان(حفظه الله)، پیام وظیفه‌ی سنگین و مسئولیت عظیمی است که امت باید بر دوش بگیرد و تکالیف الهی‌اش را در قبال دین عظیم و پیام پاک اسلامی‌اش به انجام برساند.


این پیام، نویدبخش آینده‌ی درخشانی است که اگر امت در مسیر این دفاع مقدس و مقاومت اسلامی مجدانه در راه خدا استقامت ورزد، چشم به راه این امت است. بله، این یک پیام پر لهیب و در عین حال آگاهانه و بصیرانه است. پیامی است در پافشاری بر مقاومت؛ مقاومت پاک و برگرفته از اسلام. اسلامی که در آن، یگانه شمردن خداوند(عز و جل) در قالب عبادت، با جهاد در راه وی و پاک کردن زمین از همه‌ی ناپاکی‌ها، ستم‌ها، تجاوزها، طغیان‌ها و خودبرتربینی‌ها، پیوندی ناگسستنی دارند. این پیام و امثال آن تنها فریادی در بیابان نیست و در سایه‌ی بیداری مقاومت، میلیون‌ها قلب را خواهد یافت که با آن وارد تعامل و در آن ذوب شوند.


این پیام، پیام حق امروزین، پیام بازگشت به اسلام، پیام جنبش در جهت پیروزی و پیامی است که دل میلیون‌ها نفر از امت را به خود جذب خواهد کرد. و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.


متن بیانات سید هاشم حیدری، ناظرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق در این پیام بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. و الصلات و السلام على البشیر النذیر و السراج المنیر، سیدنا و مولانا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا المصطفى الامجد المحمود الاحمد ابی القاسم محمد و على آل بیته الاطیبین الاطهرین المنتجبین.


سروران روحانی، حضرت شیخ عیسى قاسم، خواهران و برادران گرامی، سلام و رحمت و برکت الهی بر همه‌ی شما. در آغاز این ایام پربرکت را به همه‌ی برادران عزیز و خواهران گرامی تبریک عرض می‌کنم. به‌ویژه آن‌که در آستانه‌ی عید پربرکت قربان قرار داریم.


واقعیت آن است که پیام هر ساله‌ی حضرت امام خامنه‌ای، ولی امر مسلمانان، اهمیت ویژه‌ای دارد. پیام حضرت آقا در مراسم حج هر سال است که چهارچوب‌های استراتژیک تمام سال آینده را تعیین می‌کند و نشان می‌دهد امت اسلامی کجا قرار دارد، خطر کجاست، خطرات چیست، چالش‌ها کدام‌اند، روش‌های مقابله با این چالش‌ها چیست، امت چگونه به موفقیت و پیروزی و فتح می‌رسد و در کل مسئولیت‌هایی که مسلمانان و امت باید وارد آن شوند کدام‌اند؟ پیام حج حضرت ولی امر مسلمانان همچون پیام امام خمینی از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از شاخص‌های مهم امت اسلام در هر سال است.


می‌توان گفت با این پیام، یک تحویل سال پراهمیت اسلامی رخ می‌دهد. با صدور پیام حضرت امام به امت اسلامی، یک تحویل سال تکلیفی و تشریعی -اگر تعبیر درستی باشد- واقع می‌شود. امسال نیز این پیام صادر شد و شاید یکی از عبارت‌های مهم آن عبارت بود از «می‌تواند فردایی تابناک در پی داشته باشد».


حضرت امام به ما مژده می‌دهند و اگر برادران و خواهران سخنرانی‌های ایشان را پی‌گیری کنند همچون همه‌ی سخنرانی‌هایشان فردایی تابناک را پیش‌بینی می‌کنند، ان شاءالله. بنده خودم و برادران و خواهران را به پی‌گیری سخنرانی‌های حضرت آقا فرا می‌خوانم. ایشان همیشه به ملت ایران، امت و مقاومت امید می‌دهند. سخنرانی‌های ایشان زنده و برای امت به‌ویژه جوانان عملی است.


در نتیجه ایشان با این پیام توانست تهدید و محرومیت را -اگر تعبیر درستی باشد- به فرصت تبدیل کرد. ایشان می‌گوید:«رمی شیطان در منا ممکن نیست اما طرد و مقابله با شیطان سلطه در هر جایی ممکن است». کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را می‌توان تعبیر دیگری از این موضوع دانست. به‌ویژه آن‌که ما در روزهای آینده به استقبال محرم و صفر می‌رویم. و همان‌طور که امام خمینی فرمودند: ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم. ما به عنوان امت اسلامی از رهگذر این پیام و صفحات، جملات، موضع‌گیری‌ها و پرونده‌هایی که حضرت آقا مطرح کرده‌اند پی می‌بریم که ما در برهه و چالشی بسیار مهم هستیم. همان‌طور که حضرت آقا فرمودند ۱۵۰ سال اخیر ما تأثیری در سرنوشت کشورهای خودمان نداشته‌ایم اما به تعبیر حضرت آقا که ملت‌ها، جوانان، علما، مجتهدان، دانشگاهیان، روشنفکران، هنرمندان، ورزشکاران، سیاست‌مداران، احزاب، گروه‌ها و همه و همه مسئولیت داریم به‌پا خیزیم تا نه‌فقط ۱۵۰ سال اخیر بلکه مدتی طولانی‌تر را که به‌روشنی تحت محرومیت، ظلم، تجاوز و سرسپردگی قرار داشتیم، جبران کنیم. زمان امام حسین(ع) نیز همین‌طور بود.


امت عقب‌گرد کرده و سرسپرده بود و... امروز این فرصت دست داده است. پس این حجتی بزرگ بر همه‌ی ما در جبهه‌ی مقاومت جهان اسلام است. شاید بتوان گفت آغاز این تغییر و نقطه‌ی عطف در زمانه‌ی ما ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بوده است که با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی عصر اسلام آغاز شد. عصر انتظار واقعی و زمینه‌سازی واقعی برای روند ظهور آغاز شد. پیش و پس از انقلاب اسلامی در زمینه‌ی مسائل اسلام با یکدیگر یکی نیستند.


پس این صفحات خجالت‌آوری که حضرت آقا آن‌ها را خالی از هر افتخاری می‌دانند باید به صفحات عزت و افتخار بدل شوند. همان‌طور که آقا می‌فرمایند بیت الغزل گفتمان جمهوری اسلامی... بیت الغزل این‌جاست. بنده معتقدم و با کمال صراحت می‌گویم که هر کس در زمانه‌ی ما به دور از جمهوری اسلامی به دنبال اسلام و عزت و بیداری اسلام و امت اسلامی است در توهم و خطا و اشتباه است. تعبیر بیش‌تری به کار نمی‌برم.


امروز مقاومت و تیتر مقاومت همان‌طور که حضرت آقا می‌فرمایند جهان استکبار را نگران می‌کند و بنده این را می‌افزایم چون شاید رهبری نمی‌توانند درباره‌ی مقام رهبری و ولایت فقیه صحبت کنند. بنده می‌افزایم که امریکا از ولایت فقیه یعنی ولایت اسلام که محقق شده بر می‌آشوبد و نگران می‌شود و به خشم می‌آید «لیغیظ بهم الکفار (الفتح/۲۹)». از اسلامی که به تعبیر شهید صدر «راهبر زندگی است». این حتی برای کسانی که به اسلام شعائری و مناسکی باور ندارند اما به اسلام به عنوان دین مبارزه، جهاد، انقلاب و حماسه ایمان دارند، روشن است. این اسلام ناب محمدی است. امام خمینی درباره‌ی اهل سنت و شیعه صحبت نمی‌کرد. درباره‌ی نماز و... صحبت نمی‌کرد.


ایشان می‌گفت اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی. یعنی ممکن است معمم و عالم و حتی صاحب هیئت‌های حسینی، مفتی فلان کشور و شیعه و سنی و... درون اسلام امریکایی حضور داشته باشند. در اسلام ناب محمدی نیز ممکن است جوان، عالم، سنی، شیعه و حتی مسیحی در این لایه را ببینید. روش رهبری و امام خمینی این است. پس امروز جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین تیتر است. ولایت امر مسلمانان، بزرگ‌ترین تیتر است. دور از امام خامنه‌ای و رهبری ایشان مقاومتی وجود ندارد.


پس جمهوری اسلامی ستون خیمه‌ی جبهه‌ی مقاومت در دوران ماست و چون امریکا به عنوان مقاومت و بنده می‌افزایم به عنوان ولایت حساس است پس باید تیتر، فریاد، پشتیبان، خط، آینده و نور ما همواره مقاومت و ولایت باشد. این تندروی نیست بلکه واقعیتی است که در همه‌ی ماهواره‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های دشمنان شاهدش هستیم. اولین حساسیت آن‌ها نسبت به عنوان ولایت و رهبری حضرت امام و جمهوری اسلامی و در نتیجه‌ی آن نسبت به همه‌ی جبهه‌ی مقاومت از حزب الله تا انصار الله، ملت بحرین، بسیج مردمی عراق و همه‌ی گروهان‌ها و جنبش‌های مقاومت در همه‌ی جبهه‌ها از کشمیر تا نیجریه، فلسطین، یمن و همه‌ی ملت‌هاست. پس امید عظیم به این‌که ما در دوره‌ی پیروزی‌ها قرار داریم به این علت است که ما در دوره‌ی رهبری بالفعل -تأکید می‌کنم- بالفعل یک حکومت مقاوم در کنار احزاب، جنبش‌ها، مراجع، علما و جوانان مقاومت به سر می‌بریم.


امروز نیز همان‌طور که حضرت آقا فرمودند «سر برافراشتن عناصر مقاومت در منطقه و بیداری ملّتها و انگیزش نسل جوان و پرنشاط دل‌ها را لبریز از امید می‌کند». امروز ما به علت نبرد شمشیر قدس در فلسطین در آستانه‌ی یک پیروزی و فتح بزرگ در منطقه هستیم. یمن، یمن تحت محاصره، امروز نماد پیروزی است. گرچه یمن یادآور رنج و آه و زخم نیز هست اما نماد پیروزی، هم‌آوردی، صبر و همه‌ی رگه‌های قدرت موجود در امت است.


در عراق نیز همان‌طور که حضرت آقا گفتند یکی از عوامل قدرت، «زبان رسا و صریح عناصر مقاومت» است. شاید برخی‌ها چون ما در عراق به این مسئله پایبند هستیم به ما درباره‌ی صراحتمان نسبت به مقاومت، ولایت و اسلام خرده می‌گیرند. ما بر گفته‌ی حضرت آقا در این یک خط و نیم به عراقی‌ها تأکید می‌کنیم که:«در عراق، عناصر مقاومت با زبان رسا و صریح...» ایشان از زبان صریح سخن می‌گویند «...با زبان رسا و صریح آمریکای اشغالگر و داعش دست‌نشانده‌ی آن را به عقب می‌رانند و عزم راسخ خود را... بی‌لکنت ابراز می‌دارند».


طبیعتا بنده به زبان فارسی صحبت نمی‌کنم اما شاید بتوان آن را این‌گونه ترجمه کرد: بی‌پرده. بی‌پرده به مقابله با هر نوع دخالت و شرارت از سوی آمریکا و همراهانش می‌پردازند. در نتیجه امروز ملت‌ها و مقاومت یعنی ملت‌ها و جنبش‌های مقاومت و در صدر آن‌ها کشور مقاومت و رهبر خط مقاومت و همه‌ی علمای مقاومت هستند که به پا می‌خیزند و فداکاری می‌کنند و شهید می‌دهند. بله، امروز مقاومت تحت امامت و رهبری ولی امر مسلمانان، حضرت امام خامنه‌ای(دام ظله) قرار دارد. ما بر این موضوع تأکید می‌کنیم و همین دشمنان را به خشم می‌آورد چون رهبری حضرت آقا به نفع ملت‌ها و میهن‌هاست و اسلام متعلق به همه‌ی میهن‌هاست. سروری و رهبری اسلام موجب عزت میهن‌هاست. اسلام سرور است و به وسیله‌ی آن به حق حاکمیت حقیقی دست پیدا می‌کنیم؛ آن هم نه فقط حق حاکمیت در خاک بلکه حق حاکمیت در فرهنگ، اندیشه، عقیده و جامعه. به وسیله‌ی اسلام است که میهن‌ها و کشورها و ملت‌های ما حق حاکمیت واقعی می‌یابند.


همان‌گونه که حضرت آقا فرمودند و پیامشان را این‌گونه به پایان بردند ما نیز به بقیت الله الاعظم سلام و درود می‌فرستیم. و سلام و درود می‌فرستیم بر نائب برحق ایشان حضرت امام عزیزتر از جان، امام خامنه‌ای. سلام به سید مقاومت و دوست عزیزتر از جان، سید حسن نصرالله. سلام به دو شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی و همه‌ی شهیدان جبهه‌ی مقاومت. سلام بر فاتح و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و جبهه‌ی مقاومت، امام خمینی بزرگ و همه‌ی شهیدان.


و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.


سخن پایانی سید هاشم حیدری در این نشست:


بسم الله الرحمن الرحیم. از شما برای مدیریت این نشست بسیار متشکرم. از حضرت سید کمیل باقرزاده نیز بسیار تشکر می‌کنم، همچنین از علمای بزرگواری که از محضرشان استفاده کردیم و نخبگان و برادران و خواهرانی که در این نشست حضور داشتند. قرآن کریم هنگام بیان داستان موسی و هارون که شاید این شب‌ها مستحب است میان نماز مغرب و عشا دو رکعت با آیه‌ی «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً...» خوانده شود، نقل می‌کند وقتی موسی رفت باید هارونی در کار می‌بود «اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی». موسای زمان ما غایب است و هارونش حاضر. انسان وقتی علمای بزرگ به‌ویژه علمای بزرگ حاضر در این نشست و ایمان ایشان را به رهبری -که اجازه دهید بگویم هارون زمان ما هستند- می‌بیند شاد می‌شود. چون آیات قرآن همچون گردش شب و روز و خورشید و ماه در جریان‌اند. اگر هارون زمانه‌ی ما شناخته شد، اگر از هارون که نائب موسی است اطاعت کردیم، اگر گرد موسای غایب جمع شدیم و به او ایمان آوردیم و عشق ورزیدیم و به دستوراتش متعهد ماندیم و درون جبهه‌ی حق و جبهه‌ی عظیم اسلام برای او تبلیغ کردیم... چون بالاخره هر جبهه و اردوگاهی فرماندهی و هر خیمه‌ای ستونی دارد و ستون این خیمه حضرت آقا و هارون زمان ما هستند. بر مبنای این تشبیه و تصور می‌توانیم بگوییم که بله، مژده‌ی فتح عظیم و ظهور امام زمانمان، فرج و آزادی فلسطین ان شاءالله هم در دل‌ها و هم به زودی در خارج نزدیک است ان شاءالله. ان شاءالله به زودی نه در باشگاه امام خامنه‌ای در فضای مجازی بلکه در باشگاه قدس، در مسجد الاقصی گرد خواهیم آمد ان شاءالله و همه پشت سر رهبری و پشت سر حضرت سید حسن نصرالله نماز خواهیم خواند. بسیار از شما متشکرم و از خداوند می‌خواهم ما را همواره از اهالی توصیه‌ی متقابل به حق و صبر قرار دهد. ممنونم.


و الحمدلله رب العالمین.


متن بیانات شیخ حسین معتوق در این نشست:


أعوذ بالله من الشیطان الرجیم.


بسم الله الرحمن الرحیم.


الحمد لله رب العالمین. و صلّى الله على اشرف خلق الله وافضل بریته سید النبیین وخاتم المرسلین ابی القاسم المصطفى محمد وآله الطیبین الطاهرین.


این پیامی که از سوی امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) صادر شد حاوی مهم‌ترین وظایف ما در این برهه یا به عبارتی استراتژی‌های این مرحله است که در فصل حج ترسیم می‌شود. چون حج فصل وحدت اسلامی پیرامون مسائل اسلام و فصل هم‌گرایی ذیل پرچم عبودیت خداوند(عز و جل)‌ و مخالفت با ظلم و تجاوز است.


همان‌گونه که خداوند تبارک و تعالی می‌گوید:«وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ (توبه/۳)» و آن‌چه تا پایان این آیه‌ی کریمه می‌آید. حج فصل مقابله با مستکبران است و رمی جمرات فقط یک امر تعبدی صرف نیست بلکه نماد مقابله با ظلم و فساد است چون اسلام و ارتباط با خداوند(عز و جل) به دو رکن تکیه دارد: اول مقابله و جنگ با طاغوت و رویارویی با طغیان و ظلم و تجاوز است و به همین علت این رکن اول همان‌گونه که خداوند متعال می‌فرماید ملازم ایمان به خداوند(عز و جل)‌ است:«قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (بقره/۲۵۶)».


پس چنگ درانداختن به ریسمان مستحکم الهی بدون کفر به طاغوت ناممکن است. آن‌چه امام خامنه‌ای در این مرحله تبیین می‌کنند این است همه‌ی امت وظیفه دارند به پا خیزند. چرت زدن و سرسپردگی و خواری و تسلیم، ما را بس است. ما امروز به‌روشنی شاهد ظلم هستیم. مشاهده می‌کنیم که ظالمان چگونه می‌خواهند امت اسلام را بدرند و ملت‌ها را با یکدیگر به جنگ بیاندازند.


سال‌های بسیار برای نبردهای مذهبی تلاش کردند و امروز از چهره‌های زشتشان پرده برداشته‌اند. تعدادی از کشورها چهره‌ی زشتشان را در عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی به نمایش گذاشتند. امروز برخی کشورها از صهیونیست‌ها صهیونیست‌تر شده‌اند. نباید درباره‌ی آن‌ها سکوت کنیم. همان‌طور که امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) فرمودند ما فقط وظیفه نداریم جمرات را با سنگ بزنیم بلکه باید امریکا را بزنیم. باید مزدوران امریکا را بزنیم. باید با کسانی که روابطشان را [با رژیم صهیونیستی] عادی می‌کنند مقابله کنیم. باید با این کسانی که می‌خواهند جامعه‌ی ما را از هم بدرند رویارو شویم. این وظیفه‌ی ماست. سکوت درست نیست. نباید تماشاچی باشیم.


باید با یکدیگر متحد باشیم و زیر پرچم مقاومت درآییم. دعوت امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) در قالب این پیام پربرکت به مناسبت مراسم حج، از ایشان به عنوان کسی که این مسئولیت یعنی مسئولیت مقاومت را به خوبی بر عهده گرفته صادر شده است. سید حسن نصرالله(حفظه الله تعالی) می‌گوید وقتی فرزندان مقاومت پس از سال ۲۰۰۰ نزد امام خامنه‌ای رفتند و گزارشی از تصور نقش سیاسی مقاومت به ایشان ارائه کردند، ایشان درباره‌ی این گزارش چه نوشتند؟ نوشتند: باسمه تعالى، تکلیف مقاومت نابود کردن اسرائیل است. امروز تکلیف ما درمان این بیماری است که امت از آن رنج می‌برد؛ یعنی صهیونیسم و کسانی که خود را به صهیونیست‌ها وصل می‌کنند و پشت سرش می‌ایستند.


امروز باید به روشنی در کنار فلسطین و مسائل امت در عراق، یمن، افغانستان، سوریه و همه جا بایستیم. باید وضعیت خودمان را بشناسیم و به فتنه کشانده نشویم. باید به درگیری‌های داخلی و فتنه‌های فرقه‌ای و مذهبی کشیده نشویم. نباید فراموش کننیم که بزرگ‌ترین دشمن ما امریکا، شیطان بزرگ است. همچنین بزرگ‌ترین دشمن ما اسرائیل و کشورهای طفیلی امریکا و اسرائیل‌اند. این باید برای ما روشن شود. معنای حج امروز این است. معنای حج این است که بر سر آموزه‌های اسلام مجتمع شویم و بدانیم که تکلیف ما امروز، احقاق حق و زمینه‌سازی برای حکومت عدل الهی است. این چیزی است که به آن ایمان داریم. امروز شما شاهد بودید که در غزه چه اتفاقاتی افتاد. دیدید بچه‌ّهای ما در فلسطین توانستند به چه نتایجی برسند.


این‌ها همه یک چیز را نشان می‌دهند و آن این است که نابود کردن اسرائیل کار سختی نیست. فقط نیازمند آن است که امت دست به دست هم بدهند و مسیر را پی بگیرند. در گذشته داشتند ما را به منش خواری و تسلیم و سرسپردگی قانع می‌کردند. برای این منش نظریه‌پردازی می‌کردند اما امروز منش مقاومت وضوح یافته است. ما این منش را در سربلندی امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) دیدیم وقتی فرمان حمله به هواپیمای امریکایی را دادند و کشتی انگلیسی توقیف شد. ما احساس عزت کردیم.


فهمیدیم که عزت‌مندیم. فهمیدیم ما نیز می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و هیچ چیز دست آن‌ها نیست. ما به منطق قرآن ایمان داریم. این آیه‌ای است که امام خامنه‌ای نامه‌شان را به حضرت سید حسن نصرالله در جنگ ۳۳ روزه با آن به پایان می‌رسانند:«إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ (روم/۶۰)».


ما نیز به برادرانمان می‌گوییم: ما امروز در فلسطین، یمن و عراق در نقاط عطف خطرناکی هستیم. نقاط عطفی که حتما به نفع امت هستند. خداوند(عز و جل) حتما مقاومان را به وسیله‌ی صبر و ایستادگی خودشان یاری خواهد کرد:«وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ (حج/۴۰)». ما اطمینان داریم که در آستانه‌ی پیروزی هستیم. همان‌گونه که امام خامنه‌ای(دام ظله) بارها فرموده‌اند ما در دوره‌ی نابودی اسرائیل هستیم. به زودی ان شاءالله نابودی اسرائیل را خواهیم دید. ما وظیفه داریم به این کاروان بپیوندیم. ما وظیفه داریم به کاروان حسین بپیوندیم.


چه، در حال نزدیک شدن به ایام عاشورا هستیم. ما وظیفه داریم از کسانی باشیم که خداوند(عز و جل) دینش را به وسیله‌ی آنان یاری می‌کند و آنان را با کسان دیگری جایگزین نمی‌کند. از خداوند متعال می‌خواهیم بر عمر امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف)، این ذخیره و عزت امت اسلام بیافزاید و ایشان را از هر بدی و بلایی حفظ کند و ایشان را در مقابل دیدگان خود که هیچ‌گاه به خواب نمی‌روند پاسداری کند تا همراه ایشان شاهد روز مبارکی باشیم که پشت سر ایشان در قدس شریف نماز خواهیم خواند. «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة إنک أنت الوهاب (آل عمران/۸)». و الحمد لله رب العالمین، و صلى الله على سیدنا محمد و أهل بیته الطیبین الطاهرین.


سخن پایانی


ما زیر پرچم امام خامنه‌ای و در سایه‌ی وجود مبارک ایشان بسیار امیدواریم. همان‌طور که حضرت شیخ ماهر حمود(حفظه الله تعالی) فرمودند اطمینان داریم که به‌زودی در قدس نماز خواهیم خواند و اسرائیل نابود خواهد شد و وظیفه داریم مسئولیت عظیممان را در قبال اسلام که همچون نماز واجب است بر عهده بگیریم. همان‌گونه که نماز و روزه واجب است، این موضوع نیز بسیار واجب است. «بسم الله الرحمن الرحیم لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (حدید/۲۵)» باید برای برپایی عدالت قیام کنیم و بکوشیم با ستم بستیزیم و مسئولیت‌هایمان را ان شاءالله بر عهده بگیریم. این دوران، به گفته‌ی امام خمینی، دوران غلبه‌ی مستضعفان بر مستکبران است ان شاءالله. همان‌طور که امروز برادرانمان در یمن و فلسطین پیروزی‌های بزرگی را رقم می‌زنند، تمام امت بر صهیونیست‌ها و طاغوتیان پیروز خواهد شد. ما باید مسئولیتی را که بدون آن ممکن نیست خداوند اعمال و عباداتمان را بپذیرد، بر دوش بگیریم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران