غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است
غدیر یک مساله اعتقادی است

غدیر یک مساله اعتقادی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: غدیر یک مسأله اعتقادی است نه صرفاً یک کار عملی که فرض کنیم یکی از واجبات عملی و رفتاری مسلمانان را بخواهد تبیین کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس در مراسم جشن عید غدیر خم که به صورت مجازی از سوی مدیریت آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با عنوان سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه برگزار شد  در سخنانی گفت: مسأله ولایت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (ع) در معارف دینی اسلامی ما از قرآن کریم و سنت پیامبر گرامی، به اشکال مختلف و دفعات متعدد بیان شده است که کتاب های متعدد و بیشمار دینی و روایی و تفسیری مملو از اسناد ولایت امیر المؤمنین علی (ع) است.


وی با بیان اینکه غدیر که روز هجدهم ماه ذی حجه واقع شده از یک ویژگی خاصی برخوردار است که نام غدیر را در همه عالم پر آوازه کرده است، افزود: مرحوم علامه امینی در مجموعه الغدیر، این مطلب را به همه جهانیان یادآور شدند که غدیر ریشه قرآنی دارد و در کتاب خدا نسبت به غدیر آیه نازل شده است. همینطور در سنت پیامبر بلا تردید و بلاشک با روایات متواتر از زمان پیامبر گرامی به این موضوع پرداخته شده است.


نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: غدیر یک مسأله اعتقادی است نه صرفاً یک کار عملی که فرض کنیم یکی از واجبات عملی و رفتاری مسلمانان را بخواهد تبیین کند، بلکه یک عقیده را تبیین می‌کند که جهان‌بینی و جهان‌شناسی مسلمان پیرو غدیر متفاوت از جهان‌بینی کسانی است که پیرو غدیر نیستند. این نقطه تفاوت جهان‌بینی کجاست؟ توحید است که با غدیر تکمیل می‌شود، نه اینکه بخواهیم حتی بگوییم یک اصل دیگری داریم در اصول دین، که می‌خواهیم غیر از توحید چیزی را تکمیل کنیم؛ بلکه خود اصل توحید است که به واسطه تبیینی که در غدیر ارائه می‌شود، کامل و اثربخش می‌شود.


 وی به حدیث سلسله الذهب اشاره کرد و گفت: در این باره همه نوشتند و خواستند بروند؛ حضرت گفتند ایها الناس، بشرطها و شروطها، و انا من شروطها، مردم توحید شرط دارد، نه اینکه یک چیز دیگری می‌خواهد بیاید در کنار توحید قرار بگیرد؛ شرط توحید چیست؟ اعتقاد به ولایت امیر المؤمنین و یازده فرزند معصوم آن حضرت که در روز عید غدیر بیان شد.


امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: خدای متعال که آفریدگار عالم هست، در همه ابعاد عالم حکومت می‌کند، اما اگر در آسمان‌ها بگویید که خدا کیست؟ می‌گویند الله تبارک و تعالی، در زمین خدا کیست؟ الله تبارک و تعالی، در طبیعت حکم خدا جاری می‌شود، اما جامعه انسانی گاهی اوقات می‌بینیم که در آن حکم خدا جاری نمی‌شود؛ حاکمانی که ظالمانه، مستکبرانه، طاغوت‌منشانه، در طول تاریخ حکومت کرده‌اند، جامعه اسلامی را از تحت حاکمیت خدا بودن بیرون برده‌اند و انسان‌ها در حکومت آن‌ها حکم خدا برایشان اجرا نشده است. اگر بخواهیم خدایی که در همه آسمان و زمین خداست و خدایی می‌کند، در جامعه بشری هم خدایی کند، راهی جز پیمودن راه غدیر نداریم؛ باید بپذیریم که کسی از جانب خود خدا با تعیین خدای متعال که به زبان پیامبرش جاری شده است، حکومت را در جامعه بشری به عهده بگیرد، تا حکم خدا در بین انسان‌ها هم مانند حکم خدا در همه ابعاد جهان جاری شود. این مسیر را غدیر برای ما تعیین کرده است و ما در ادامه غدیر منتظر ظهور منجی عالم بشریت، حضرت بقیة الله الاعظم، ولی عصر، امام زمان (ارواحنا لمقدمه الفداه) هستیم.


 


| شناسه مطلب: 107610







نظرات کاربران