حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان

حج، علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت حج را مشحون از عوامل همگرایی دینی دانست و گفت: حج؛ علی (ع) و فاطمه اطهر(س)، محور وحدت مسلمانان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت‌ الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی در وبینار «تاثیر حج و شناخت واقعه غدیر در تحقق وحدت اسلامی» تمامی مناسک و آداب حج را معنویت بخش، همبستگی آفرین و اخلاق مدار توصیف کرد.


وی با بیان اینکه در حج لباس حاجی باید فاقد رنگ و تنها از دو قطعه پارچه سفید تشکیل شده باشد، اظهار داشت:  حاجی نباید لباس رنگی بپوشد و همه لباس یک رنگ داشته باشند و در انجام مناسک هماهنگ عمل کنند. در طواف همه بدور خانه خدا به یک جهت طواف کنند ، در انجام سعی به یک سمت حرکت کنند و کسی در خلاف مسیر حرکت نکند ، در زمان وقوف در عرفات نیز همه زائران باهم هماهنگ هستند و در زمان حرکت از عرفات به سمت مشعر هم هماهنگ عمل می کنند ، همه این‌ اعمال همگرایی ایجاد می کند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رعایت اخلاق اجتماعی و دوری از خودنمایی و خود آرایی را از دیگر آداب حج دانست و تصریح کرد: در حج مقبول، انسان باید ادب دینی را رعایت کند. همانگونه که امام باقر (ع) می فرماید:«کسی که برای او سه خصلت پرهیزگاری، بردباری، صبوری و خوشرفتاری با همسفران نباشد از حج بهره نمی‌برد».


وی با بیان اینکه حج محور همگرایی مسلمانان است، افزود: حاجی باید خوش رفتار و خوش برخورد باشد. در اقامه استشهاد شهادت بدهد و در تشییع جنازه مسلمان حاضر شود، کسی که زائر خانه خدا شده است هم به زندگان و هم مردگان احترام بگذارد، حرمت مسلمان ، زنده و مرده ندارد. امام صادق (ع) می‌فرماید: «خداوند رحمت کند کسی را که عامل محبوبیت ما در میان مردم باشد» کسی که چنین باشد، زمینه را برای ایجاد محبوبیت رهبران دینی نیز فراهم کرده است. 


وی، حج را فراگیر از عوامل همگرایی دینی دانست و تاکید کرد: در قرآن آمده است که «جَعَلَ اللَّهُ الکَعبَةَ البَیتَ الحَرامَ قِیامًا ...َ» خداوند، کعبه (بیت الحرام) را وسیله‌ای برای استواری و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داده؛ کعبه عامل برپایی قیام و پویایی مسلمانان است. عواملی که می تواند این پویایی را ایجاد کند، یکی اطاعت از خدا و رسول اوست که اطاعت از رهبری دین است، دیگری پرهیز از منازعه و اختلاف است که باید وحدت و همبستگی وجود داشته باشد تا قیام و اقتدار انجام شود. همچنین پایمردی در راه خدا بسیار مهم است، البته پایمردی مشکلات زیادی به همراه دارد، ولی مقاومت، زمینه برای پیروزی است. در جوامعی که صبر و مقاومت وجود داشته، شاهد پیروزی‌های بزرگی هستیم. کسانی که بی‌صبری و ناشکیبایی کرده‌اند، هیچ زمانی پیروزی بدست نیاورده‌اند.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه حج عبادتی است که  در میان سایر عبادت‌ها همچون گل صدبرگ به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: امیرمومنان می‌فرماید: «اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا ..» درباره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستید آنجا را خالى مگذارید، که اگر خالى گذاشته شود از کیفر حق مهلت نیابید.    


وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) برای حج فداکاری زیادی کردند، یادآور شد: مقام معظم رهبری می فرماید: حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) محور وحدت امت اسلامی هستند. چون همه مسلمانان از هر گروه و فرقه اسلامی به این دو شخصیت والامقام احترام خاص می‌گذارند و محبوب همه مسلمانان اند، بنابراین حج؛ علی (ع) و فاطمه اطهر (س)، محور وحدت مسلمانان هستند.




نظرات کاربران