استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی

استقبال از ماه محرم در پاکستان با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی

در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، کنفرانس "امام حسین (ع) و بقای پاکستان" با موضوع "امام حسین (ع) محور اتحاد امت اسلامی" در شهر راولپندی پاکستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، کنفرانس "امام حسین (ع) و بقای پاکستان" با موضوع "امام حسین (ع) محور اتحاد امت اسلامی" با حضور احسان خزاعی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، مقامات محلی، اصحاب رسانه، شخصیت های دینی، اجتماعی، سیاسی، مشایخ و صوفیان و علماء برجسته اهل سنت و شیعه، شعرا، همچنین نمایندگانی از ادیان مختلف مسیحی و جمع کثیری از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از شهرهای اسلام آباد و شهرهای مختلف استان پنجاب در محل شورای هنری شهر راولپندی پاکستان برگزار شد.


در این کنفرانس یک روزه که با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نعت خوانی رسول اکرم (ص) آغاز شد، سخنرانان از جمله؛ پیر عظمت الله سلطان، رئیس انجمن پنج تن پاک، علامه عارف واحدی، دبیر کل شورای علمای شیعه، پیر سرکار جی، صوفی برجسته اهل سنت راولپندی، مظهر برلاس، فعال رسانه ای و ستون نویس روزنامه جنگ، پیر محمد شبیر، سجاده نشین لاثانی سرکار فیصل آباد، قریشی نماینده کمیته هماهنگی بین الادیان و مذاهب مسیحی، پیر گیلانی، ، پیر یاسین سیفی، صوفی و شخصیت اهل سنت، محمد اشرف اعوان رئیس کمیته اجتماعی و صلح، حافظ محمد اقبال رضوی، موسس کمیته امن، اتحاد و وحدت مسلمین، ابوالکلام آزاد، روحانی اهل سنت، تنویر حیدر، شاعر اهل بیت(ع)، حکیم سروسهارنپوری، فعال فرهنگی و دینی با استناد به آیه شریفه "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا" در مورد لزوم حفظ و مراقبت از وحدت بین مسلمانان به ویژه در ماه محرم به ایراد سخن پرداختند و با تاکید براتحاد مذاهب اسلامی و تبیین واقعه کربلا، فلسفه قیام عاشورا، حقانیت، جهاد و شهادت امام حسین (ع)، به استقبال ماه محرم الحرام رفتند.


خزاعی رایزن فرهنگی ایران در این همایش تقریبی با استناد به روایت مشهور"انَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً" گفت: وجود سیدالشهداء(ع) حقیقتا یکی از محورهای تقریب مذاهب است، چون شخصیت ایشان مورد اتفاق همه مذاهب جهان اسلام است.


وی در ادامه افزود: برگزاری این برنامه شاهد این مدعا است که هم اکنون در جهان اسلام، شخصیت سیدالشهداء(ع) اختصاص به شیعیان ندارد و اهل سنت نیز ایشان را بزرگ دانسته و تکریم می کنند چون اصولا تکریم اهل بیت(ع) سفارش نبی مکرم اسلام(ص) است، بنابراین امام حسین(ع) متعلق به همه است.


رایزن فرهنگی ایران ماه محرم را فرصت مغتنمی برای ترویج اسلام و فرهنگ عاشورای حسینی دانست و با تاکید بر این که این ماه فرصت مناسبی برای تقویت وحدت و نزدیکی میان مذاهب اسلامی و رساندن پیام صلح و برادری به تمام مسلمانان و ملت‌های جهان است گفت: امام حسین(ع) سرمایه مشترکی برای جهان اسلام است.


علامه عارف واحدی دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان گفت: امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد و خطاب به یزید گفت؛ من فرزند پیامبر اکرم (ص) ، علی و فاطمه هستم و هرگز با تو که شارب الخمر هستی بیعت نخواهم کرد چون بیعت من به منزله بیعت رسول خداست.


خانزاده محمد علی خان یکی از شخصیت دینی و فرهنگی حاضر در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: تمامی مذاهب اسلامی بر حق هستند. مردم باید اقوال امیرالمومنین علی (ع) را در نهج البلاغه به طور دقیق بخوانند و به آن عمل کنند.


وی افزود: حضرت علی (ع) و فرزندانش برای ما الگوی کاملی هستند و من همواره به نبی و آل نبی اکرم (ص) درود و سلام می فرستم.


پیر عظمت الله سلطان رئیس انجمن پنج تن پاک راولپندی ضمن تقدیر از تلاش های رایزنی فرهنگی ایران برای ترویج وحدت بین مسلمانان گفت: روابط پاکستان و ایران مستحکم است و هیچ کس نمی تواند بر آن خدشه و آسیبی وارد کند.


قریشی، نماینده کمیته هماهنگی بین الادیان و مذاهب مسیحی، با اشاره به شبی که سر مبارک امام حسین نزد یک راهب مسیحی نگهداری شد، به احترام مسیحیان به امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: حسین مال همه است و مسیحیان هم به امام حسین (ع) عشق و ارادت دارند.


حاضرین در پایان این همایش برای پیشرفت و توسعه کشور و ایجاد وحدت، رهایی امت اسلامی از ظلم ، ستم و فتنه و همبستگی و اتحاد مذهبی بین فرق اسلامی دعا کردند.


دهه اول محرم به ویژه روز عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب اهل تسنن پاکستان است. در این ایام، اهل سنت پاکستان هم‌پای شیعیان مراسم عزای سیدالشهداء برپا کرده و اشک ماتم می‌ریزند. در روز عاشورا مردم اهل سنت با خیرات و انفاق به ایتام، ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش نشان می دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می کنند، به تلاوت قرآن می پردازند و در مساجد حضور پیدا می کنند که نشان دهنده جلوه‌ای از ارادت اهل سنت پاکستان به سالار شهیدان است.




نظرات کاربران