بررسی ویژگی شجاعت امام حسین (ع) و یارانش

عضو هیئت علمی جامعه مصطفی العالمیه در دومین برنامه از سلسله نشست‌های تخصصی «در مدرسه عاشورا» به ویژگی شجاعت امام حسین (ع) و یارانش پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیئت علمی جامعه مصطفی العالمیه در دومین برنامه از سلسله نشست‌های تخصصی «در مدرسه عاشورا» که از سوی مدیریت آموزش حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به صورت مجازی برگزار شد، با طرح این سئوال که ویژگی‌های ملت امام حسین چیست؟  اظهار کرد: اگر بخواهیم ملت ابی عبدالله باشیم؛ همانطور که آرزو می‌کنیم، یا لیتنا کنا معک، فافوض فوضاً عظیما؛ همانطور که وقتی کربلا می‌رویم به اصحاب امام حسین (ع) می‌گوییم خوشا به حال شما یا انصار رسول الله، یا انصار امیر المؤمنین، جزو انصار الله و انصار امیر المؤمنین و اهل بیت و پیامبر شدن یعنی اینکه خودمان را به ویژگی‌های آن‌ها نزدیک کنیم؛ کما اینکه در سوره فتح خدا ویژگی‌های اصحاب پیامبر را بیان کرد.


وی به ویژگی شجاعت امام حسین (ع) و یارانش اشاره کرد و گفت: یاران ابی عبدالله و خود حضرت شجاع بودند؛ شجاعت قوه غضبیه است که به طور عقلانی مدیریت می‌شود؛ اگر غضب در انسان نباشد شجاعت نیست؛ قوایی که خدا به انسان داده، روی حکمت است؛ یکی از این قوا غضب است؛ اگر غضب به عصبانیت و ناسزاگویی تبدیل شود خوب نیست؛ اما اگر تبدیل به شجاعت شود، یک ارزش است. از این رو امام حسین (ع) و ائمه، اشجع الناس هستند؛ کما اینکه امام سجاد (ع) فرمودند یکی از ویژگی‌های ما شجاعت است.


حجت الاسلام رفیعی یادآور شد: در خصوصیات امام حسین دارد که وقتی سلام به امام زمان (عج) می‌دهیم، می‌گوییم الشجاعت الحسینیه؛ امام زمان از شجاعت حسینی بهره‌مند است، البته همه ائمه ما شجاع، حلیم، کاظم و راضی به رضای الهی و جواد بودند، اما گاهی یک صفت بروزش در یک امام بیشتر است. برای مثال برای امام صادق صحنه جنگ پیش نیامد، اگر می‌آمد او هم شجاع بود و شجاعت خود را نشان می‌داد؛ اما برای ابی عبدالله پیش آمد و یک تنه در مقابل چند هزار نفر به میدان رفت و این شجاعت خود را نشان داد.


این سخنران مشهور با بیان اینکه شجاعت تنها به میدان جنگ خلاصه نمی‌شود، تاکید کرد: انسان‌های شجاع، خصوصیاتی دارند که بلند همتی از جمله آن‌هاست، امیرالمؤمنین فرمود «شجاعت الرجل علی قدر همته» شجاعت هر کسی به میزان بلند همتی اوست.


وی ویژگی دیگری انسان‌های شجاع را حلم و بردباری برشمرد و تصریح کرد: امیر المؤمنین فرمودند «اشجع الناس من غلب الجهل بالحلم»، شجاعترین مردم کسی است که جهالت دشمن را با حلم و بردباری پاسخ دهد؛ و این حلم و بردباری اهل بیت، بویژه در دوران اسارتشان، بسیاری از مردم کوفه را جذب کرد و به گریه انداخت.


حجت الاسلام رفیعی، ویژگی سوم انسان‌های شجاع را عدم عبور از حق دانست و تاکید کرد: شجاع کسی است که وقتی خشنود و سر حال است و قدرت و توان دارد، گناه نمی‌کند و در باطل وارد نمی‌شود؛ از مرکب رضایت باطل استفاده نمی‌کند. اما زمانی که غضبناک می‌شود، از قول حق خارج نمی‌شود، وقتی هم قدرت پیدا می‌کند، به چیزی که برای او نیست، دست نمی‌اندازد. بنابراین انسان‌های شجاع؛ متعادل، منطقی و عاقل هستند؛ هیچ شجاعی به اندازه خردمند شجاعت ندارد، چون خرد پایه شجاعت است، شجاعت بی‌خرد خطر و شجاعت بی‌اندیشه ضرر است.


 


| شناسه مطلب: 107841







نظرات کاربران