زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است زیارت اربعین هویت شیعه است

زیارت اربعین هویت شیعه است

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه زیارت به شیوه های مختلف، صورت می گیرد، تاکید کرد: همه زیارت ها در ثواب، مشترکات زیادی دارند، اما زیارت اربعین، هویت شیعه و از علائم شیعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  و سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز در مراسم آغاز به کار رادیو اربعین در سخنانی به جایگاه زائر و زیارت از نگاه ائمه اطهار اشاره کرد  و آن را بسیار مهم و ارزشمند دانست.


وی افزود: جایگاه زائر، جایگاه ویژه ای است به گونه ای که در روایت داریم امام صادق (ع) برای زائران مرقد امام حسین  (ع) دعا کرده اند (.. اِغفِرْ لی و لإِخوانِی و زُوّارِ قَبرِ أبِیَ الحُسینِ...) ،  همچنین در ثواب زیارت نقل شده است  زائری که پیامبر اکرم، علی (ع) و حسنین (علیهم السلام)  را زیارت کند، برای زائر در نزد پیامبر(ص) حقی است  و خود نبی گرامی اسلام به زیارت او می روند و وی را در می یابند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، زیارت را عاملی برای ارتباط معنوی و کاهش مشکلات بشری و نجات آن ها از گرفتاری ها دانست و تصریح کرد: زیارت با معرفت، ارتباط میان زائر با انسان کامل و الگوست و سبب پیوند و دلدادگی با مزور می شود.


وی با بیان اینکه زیارت به شیوه های مختلف، از جمله زیارت از راه دور و نزدیک، زیارت مطلق، زیارت خاص، زیارت روز خاص و زیارت ناحیه صورت می گیرد، تاکید کرد: همه این زیارت ها در ثواب، مشترکات زیادی دارند، اما زیارت اربعین، هویت شیعه و از نشانه های شیعه است و به همین دلیل به آن جایگاه و ارزش ویژه ای داده اند.


سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به آغاز به کار رادیو اربعین، به نقش این رسانه در نشر و گسترش معارف دینی و شیعی اشاره کرد و یادآور شد: رسانه، از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و می تواند در عرصه های داخلی و بین المللی تاثیر بسیار زیادی برای مخاطبان داشته باشد، بنابراین باید از این جایگاه به درستی و به صورت دقیق بهره گرفت.


وی به شرایط اعلام شده از سوی کشور عراق برای حضور زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: امسال وضعیت اربعین با سال های قبل متفاوت است، و همه ملت جهان اسلام از مهمان نوازای برادران  و خواهران عراقی طی سالهای قبل سپاسگزارند. می دانیم در محدودیت قرار دارند، اما امسال هم دل ما و آنان غصه دارد، برای اینکه با همه محدودیت های اعلام شده، تنها سی هزار نفر از ایران و 10 هزار نفر از سایر کشورها در نظر گرفته اند، البته این آمار با همان روحیه دست و دلبازی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که عربستان امسال حج را برای دومین سال بدون حضور زائران از خارج عربستان برگزار کرد و برای ایران و... هیچ سهمیه ای در نظر نگرفت و محدود به داخل کشورش کرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  با اشاره به اینکه در مراسم اربعین افراد با مذاهب، ادیان و پرچم های مختلف از کشورهای گوناگون حضور پیدا می کنند، خاطرنشان کرد: اربعین، اربعین مسلمانان و شیعیان نیست، اربعین متعلق به همه آزادگان جهان است.


گفتنی است مراسم آغاز به کار رادیو اربعین همزمان با شب اول ماه صفر با حضور مسئولان ستاد مرکزی اربعین و مدیران رسانه ملی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.


بخشی از این مراسم با مداحی محمدحسین پویانفر همراه بود که دو قطعه مشهور خود را خواند که یکی اینگونه شروع می‌شد «من ایرانم و تو عراقی چه فراقی چه فراقی...» وقطعه دیگر که مخاطبان هم او را همراهی کردند «به تو از دور سلام» بود.


همچنین در بخشی از این برنامه با حضور خادمان حرم امام رضا (ع) دعای مخصوص آن حضرت قرائت شد و جمعیت به صورت ایستاده این آیین را همراهی کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران