نگهداری قدیمی‌ترین تفسیر خطی قرآن در کتابخانه اسکندریه

قدیمی‌ترین نسخه خطی تفسیر قرآن در موزه کتابخانه اسکندریه مصر نگهداری می‌شود که مورد بازدید بسیاری از رؤسای کشورهای جهان قرار گرفته است.

به گزارش الیوم السابع، نسخه خطی تفسیر قرآن «البُستی»، قدیمی‌ترین نسخه خطی در کتابخانه اسکندریه مصر است و قدیمی‌ترین نسخه خطی عربی در جهان محسوب می‌شود. این نسخه بخشی از تفسیر قرآنی است که به وسیله ابواسحاق بن ابراهیم معروف به البستی(درگذشت ۳۰۷ هجری قمری) انجام شده است.


قدمت این نسخه به سال ۹۷۸ میلادی(۳۶۸ هجری قمری) برمی‌گردد. این نسخه خطی در حال حاضر در آزمایشگاه تحت مرمت قرار دارد.


این نسخه خطی با قلم مغربی(مراکشی) بسیار قدیمی نگاشته شده است و برخی کلمات آن کاملاً صحیح نوشته شده است و در جاهای دیگر نویسنده به دنبال این نبوده که کلمات درست نوشته شود یا نقاط کلمات را بیاورد.


این نسخه خطی تفسیری از قرآن کریم با حدیث شریف است، نویسنده در تفسیر خود از رویکرد خاصی پیروی می‌کند که آن را تغییر نمی‌دهد، یعنی بخشی از آیه را ذکر می‌کند و سپس احادیثی که آن آیه را تفسیر می‌کند، بیان کرده است و همچنین اخبار و روایاتی را که در فهم واژگان کمک می‌کند، آورده است. این نسخه خطی یکی از مهمترین اسنادی است که پیشرفت کتابت عربی را شرح می‌دهد.


این تفسیر در سال ۳۶۸ هجری قمری با خط خلف بن حکیم در ۲۳۳ برگ و ۲۱ سطر در هر صفحه نوشته شده است.


نادیه الصریف، رئیس بخش نمایش موزه‌ها در کتابخانه اسکندریه می‌گوید: موزه نسخه‌های خطی یکی از مهم‌ترین موزه‌های دائمی در کتابخانه اسکندریه است. اهمیت این موزه به دلیل وجود نسخه‌های خطی و کتاب‌هایی است که قدمت آن به هزار سال می‌رسد؛ زیرا موزه شامل ۱۲۰ نسخه خطی و کتاب قدیمی است.


بسیاری از رؤسای کشورهای جهان با توجه به اهمیت تاریخی و باستانی این موزه از آن دیدن کرده‌اند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران