«بررسی تحلیلی روایات نشانه‌های ظهور» منتشر شد

کتاب «بررسی تحلیلی روایات نشانه‌های ظهور» به سفارش پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی منتشر شد.

«بررسی تحلیلی روایات نشانه های ظهور» به قلم آقای خدامراد سلیمیان و به سفارش پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی منتشر شد.


بر اساس این گزارش در چکیده این کتاب آمده است:


بحث «نشانه‌های ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام» و به‌طور ویژه «نشانه‌های حتمی» در میان مباحث گسترده و گوناگون مهدویت از بحث‌هایی است که امروزه در کانون نگاه دوستداران و نیز مخالفان و دشمنان این باور قرار گرفته است.


روشن است که سخنان پیشوایان معصوم علیهم السلام، ـ در جایگاه استوارترین تکیه‌گاه برای باورهای دینی پس از آیات قرآن در این باره پرده از پدیده‌هایی بر می‌دارد که در آخرالزمان و در پیوند با ظهور و قیام امام مهدی علیه السلام، رخ خواهد نمود.


و البته برخی از این سخنان در گذر زمان تا امروز دگرگونی‌هایی مانند: نقل به معنا، تقطیع، تصحیف، و حتی جعل و تحریف را پشت سر گذاشته است که این خود دستاویزی برای مخالفان و دشمنان در القای شبهه در این زمینه شده، آسیب‌ها و تشویش‌هایی را نیز در پی داشته است


بررسی این روایات به‌ویژه از نگاه اعتبار منبع، سند، متن و دلالت آن بر محتوا، و نیز اشاره به برخی بسترهای صدور و نقل این روایات، موضوع این پژوهش است. در کنار آن، اشاره به برخی واژگان و پرداختن به کلیّات و بحث‌های پیرامونی آن می‌تواند کمک فراوانی به روشن‌ترشدن بحث نماید.


از این رو این پژوهش در پاسخ به این پرسش‌ بنیادین سامان یافته که: روایات نشانه‌های ظهور از نظر منبع، سند، دارای چه میزان اعتباری است؟ و متن و محتوای آن، چگونه تبیین و تحلیل می‌شود؟ 


در این پژوهش با توجه به موضوع و نوع تحلیل و تبیینی که در بررسی روایات نشانه‌های ظهور شکل خواهد گرفت، و نیز گونه‌های روایات نشانه‌ها، به صورت بررسی و نقد منبعی، استنادی و محتوایی خواهد بود.


ره‌آورد این بررسی‌ها پس از بازنمایی اعتبار منبع و سند برخی روایات نشانه‌های حتمی ظهور، بی‌پایگی پاره‌ای از این روایات روشن شد. با این بیان که با توجه به جذابیت مضمون نشانه‌ها سخنانی در این باره از بنیان جعل و یا سخنانی دستخوش دگرگونی‌هایی شده است.





مطالب مرتبط

نظرات کاربران