«بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است «بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است

«بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است

سرپرست حجاج ایرانی گفت: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را با الهام از حرکت امام حسین (ع) تدوین کرده اند؛ توصیه‌های مقام معظم رهبری در این بیانیه‌ الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) در علم، معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و...  بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» که از سوی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، درباره ابعاد بین‌المللی بیانیه گام دوم با الهام از سیره امام شهیدان امام حسین (ع) گفت: راه انقلاب اسلامی برگرفته از راهی است که امام حسین (ع) ایجاد کردند؛ امام خمینی (ره) انقلاب را انقلاب حسینی و راه را راه حسینی بیان فرمودند.
وی افزود: وقتی حرکت حسینی باشد، تمام حرکت از الهامات امام حسین (ع) برخوردار است؛ هم در ابعاد بین‌المللی، داخلی، فردی و اجتماعی. جزء جزء بیانیه گام دوم، برگرفته از حکمت‌های معصومین و آموزش‌های موجود در آموزه‌های دینی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب در بررسی قسمت‌هایی از بیانیه گام دوم که درباره مسائل بین‌المللی است ابراز داشت: موتور پیشران حرکت انقلاب امید به آینده بود و امید به آینده و خوشبینی به آن، همیشه محرک مردم بود؛ انقلاب به این وسیله ایجاد شد و دفاع مقدس با توجه به امید به آینده بود که به پیروزی رسید؛ دیگر مراحل مختلف انقلاب اسلامی به این دلیل به پیروزی رسید. امام حسین (ع) با امید به آینده حرکت خود را آغاز کردند؛ این حرکت برای پیاده شدن اسلام و احکام آن در جامعه شروع شد.
وی امید به آینده را حرکت‌زا، پیشران و موتوری برای فعالیت‌های اجتماعی عنوان و تصریح کرد: از سخنان امام حسین (ع) می‌توان به سه عنوان برای ایجاد امید به آینده در مردم اشاره کرد. نخستین مورد روشنگری و معرفت‌افزایی است؛ امام حسین (ع) در آن دوران خفقان روشنگری کرده بودند که چنین یاران باوفایی به دست آوردند. برنامه‌های پیامبران نیز بر اساس همین معرفت‌افزایی و روشنگری است.
سرپرست حجاج ایرانی  با اشاره به سخنرانی امام حسین (ع) در صبح عاشورا ابراز داشت: امام حسین (ع) در فاصله کمتر از چند ساعت تا شهادت خود از همه می‌خواهد که از دنیا بر حذر باشید؛ اگر دنیا می‌خواست برای کسی بماند، حق انبیاء بود. این بخشی از معرفت‌افزایی است که امام حسین (ع) به دنبال آن بود.
وی آزادی و انتخاب را دومین کاری دانست که امام حسین (ع) انجام داد و گفت: دین بر اساس زور، اکراه و تحکم نیست؛ فرد باید خود مسیر درست را انتخاب کند؛ اگر کسی به زور در مسیر درست گام بردارد که لایق پاداش نیست.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  در اشاره به بخشی از خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا ابراز داشت: امام حسین(ع) به یاران خود می‌فرماید «اگر با من بیعت کردید که در راه من باشید من این بیعت را از شما برداشتم؛ هیچ مسئولیتی به عهده شما نیست؛ و این تاریکی شب همه جا را فرا گرفته است؛ از این فرصت استفاده کنید و متفرق شوید...» وقتی امام حسین (ع) به اصحاب می‌فرماید آزاد هستید و حالا خودتان انتخاب کنید، فرد طور دیگری جانفشانی می‌کند.
وی در مقایسه حرکت امام خمینی (ره) با حرکت امام حسین (ع) گفت: امام خمینی (ره) از همین حرکت درس و الگو گرفته بود؛ پیروزی ما در دفاع مقدس به خاطر الهام‌گیری از همین منش امام حسین (ع) بود؛ اینطور مردم فداکارانه بسیج ایجاد می‌کنند و  بسیج در دفاع، در سازندگی، ایجاد سازندگی راه می‌اندازند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب، عنصر ایمان به وعده‌های الهی را در حرکت امام حسین (ع) پررنگ ارزیابی کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند «تحمل داشته باشید؛ مرگ جز پلی نیست که شما با گذر از آن به نعمت‌های ماندگار اخروی می‌رسید» این امید به آینده و توجه و ایمان به وعده‌های الهی است.
وی در بیان ویژگی‌های دیگر بیانات امام حسین (ع) تصریح کرد: این بیانات جهانی، فطری، درخشان، روشن و آشکار، همیشه زنده است؛ این بیانات برای یک روز نیست؛ بعد از قرن‌ها در دوران تمدن در کشورهای مختلف حتی کشورهای غربی روز امام حسین (ع) همه به میدان می‌آیند و به این حرکت امام حسین (ع) احترام می‌گذارند.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سخن گاندی مبنی بر اینکه «راه مبارزه با بریتانیا را از امام حسین (ع) آموختم» و سخن دیگر بزرگان تاریخ تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم بیانیه گام دوم انقلاب را با الهام از حرکت امام حسین (ع) تدوین کرده‌اند؛ توصیه‌ها و دیگر نکات مقام معظم رهبری در این بیانیه الهام‌گرفته از سیره امام حسین (ع) در علم، معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و... بوده است.


| شناسه مطلب: 108221




اربعین



نظرات کاربران