پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است

پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: می‌توان با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب و تجربیات انقلاب اسلامی، درس‌هایی را برای امت اسلامی ومقاومت اسلامی، و آینده آن الهام بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی در همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» که از سوی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه موضوع «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب، وتمدن نوین اسلامی، در کنگره اربعین» بر گرفته از بیانیه امام خامنه ای است، در این باره به چند نکته اشاره کرد و گفت: نکته اول در باره نهضت امام حسین (ع) سرور آزادگان وانقلاب عاشورا است که خود نماد آزادی، عزت وکرامت انسانها، امت اسلامی وتمام بشریت گشته است. چرا که در این نهضت تمامی ارزشهای والای  انسانی واسلامی متبلور شده، وهمگی آنها در روز عاشورا توسط امام حسین و(ع) یارانش به نمایش گذاشته شد.


وی با بیان اینکه تمام ارزشهای اسلامی اخلاقی وانسانی در عاشورا به نمایش گذاشته شد، وهنگامیکه از این زاویه به این نهضت بنگریم، می بینیم اسلام وتمامی مبانی اسلامی در این انقلاب مجسم شده است، تصریح کرد: این یکی از دلایلی است که این نهضت را با همه ویژگی های خود در مبارزه با ظلم وستم، جاودانه کرده است. در آن دوره تاریخی، و در آن سرزمین، تمامی ارزشها ومعارف ومبانی اسلامی، به نمایش گذاشته شد واین موجب جاودانی آن از قرنهای پیش تا به امروز شده است. وبه همین دلیل است که این فاجعه بزرگ تا به امروز همچنان الهام بخش انسانها برای بازیافت عزت وکرامت خود وحمایت جامعه از سقوط  در منجلاب اخلاقی شده است.


عاشورا جریانی بی نظیر در تاریخ انبیا وامت ها بوده است


آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در داخل خود روحیه تمدن وفرهنگ را به همراه داشته وامت اسلامی را به بازگشت به مجد وعظمت خود فرا می خواند، تصریح کرد: بدین گونه است که می بینیم، عاشورا یک داستان عادی ومتعارف نیست بلکه یک جریان بی نظیری در تاریخ انبیا وامت ها بوده و به همین دلیل است که تا به امروز جاودان مانده است.


اربعین به یک پیاده روی گروهی بی نظیر در تاریخ تبدیل شده است


وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین برای زیارت قهرمان بزرگ اسلام ویارانش، یکی از سنتهای اسلامی گشته، خاطرنشان کرد: اکنون این مراسم به یک پیاده روی گروهی بی نظیر در تاریخ تبدیل شده است. در سالهای اخیر این پیاده روی به یک پدیده گروهی فرهنگی وتمدنی بزرگ تبدیل شد که ویژگیهای مهم واستراتژیک دارد که از جمله آن شرکت کنندگان در این راهپیمایی از تمامی کشورهای اسلامی وغیر اسلامی وتقریبا از نزدیک به یکصد کشور جهان در آن شرکت می کنند. گروه های مختلفی، از سراسر کشورهای جهان به سمت پیاده روی اربعین می ایند، تا در این راهپیمایی بزرگ وبی نظیر شرکت کنند. راه پیمایی که اعم از مسلمان وغیر مسلمان و تمامی مذاهب اسلامی در آن شرکت کرده و تمامی ارزشهای اسلامی، نشانه های برادری وصمیمیت در آن به نمایش گذاشته می شود.


اربعین به یک فرهنگ انسانی واسلامی تبدیل شده است


وی به ویژگیهای مهم پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: عشق ومحبت واخلاق اسلامی در این پیاده روی بزرگ به بهترین وجه آن مجسم می شود. وعلاوه بر آن این راهپیمایی به یک فرهنگ انسانی واسلامی تبدیل شده است وبرترین چهره برادری وصمیمیت وایثار وانسانیت را به نمایش می گذارد. از سوی دیگر تعداد انبوه شرکت کنندگان در آن، نشان داد که به یک فرهنگ انسانی اسلامی و به یک فرهنگ با نماد اسلامی تبدیل شده و امت را برای بازگشت به اصول ومبانی اسلامی دعوت می کند.


اربعین نمادی برای مقاومت اسلامی در برابر استکبار شده است


عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: این راهپیمایی انگیزه‌ای برای تقویت روابط میان مستضعفان ومسلمانان جهان وامت اسلامی ونمادی برای مقاومت اسلامی در برابر استکبار شده است. این پدیده از رهنمودهای اسلام وامامان معصوم برگرفته ودر عصر ما به پدیده فرهنگی وتمدنی مؤثر بر زندگی مردم و از یک زیارت انفرادی به یک اقدام گروهی ونماد فرهنگی تمدنی تبدیل شده است. واینگونه است که نهضت عاشورای امام حسین(ع) که در طول تاریخ جاودان مانده است، مراسم آن نمادی برای فرهنگ اسلامی وآینه‌ای برای منعکس کردن ارزشهای اسلامی گشته است.


انقلاب اسلامی محور مقاومت را تشکیل داده و در جهان اسلام دستاوردهای مهمی برجای گذاشته است


وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، وبا برکت خون شهدا یک نقطه عطفی در تاریخ این امت گشته است، تاکید کرد: این انقلاب تلاش کرد تا فرهنگ امت اسلامی را حفظ کرده وملت‌ها را از تعصب‌های کورکورانه دور نگه داشته وپیروان تمامی مذاهب مختلف را به متحد شدن در حول محور وحدت ویکپارچگی کشورهای خود جمع آوری کرده وسرزمین‌های اشغالی خود را از لوث اشغال گران پاکسازی کنند. این انقلاب در اصل بازگشت به اصول وارزشهای اسلامی است، امروزه انقلاب اسلامی وبه برکت جوانان وامت انقلابی به یک جریان بزرگی در منطقه وجهان تبدیل شده وجوانان دیگر کشورهای اسلامی را شامل شده است. این انقلاب توانست محور مقاومت را تشکیل داده ودر جهان اسلام دستاوردهای مهمی برجای گذارد انقلاب اسلامی تجربیات فراوان وارزنده ومیراثی عظیم دارد. بطوری که توانست بر بسیاری از مشکلات چیره گشته ودر زمینه‌های مختلف به پیروزی برسد.


مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری بیانیه مهمی صادر شد که به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معروف شده است، یادآور شد: در چهل سال گذشته عمر انقلاب چله اول آن به شمار آمده وما اکنون در آستانه چله دوم انقلاب هستیم. واهمیت این بیانیه به این است که از سوی رهبر انقلاب صادر شده است. رهبری که در مکتب امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی رشد کرده است. این رهبری که خود از مردان انقلاب بوده و تلاش‌های بزرگ وفراوانی را برای نجات وادامه انقلاب داشته است. ایشان جمهوری وانقلاب اسلامی را در دهه های گذشته رهبری کرده و چنین شخصیتی با آن همه تجربیات موفق وبزرگ خود این بیانیه را صادر کرده است.


بیانیه گام دوم؛ راه عزت وکرامت را به همگان می‌آموزد


وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، یک چهره روشنی از امت، انقلاب ومقاومت را در بیانیه گام دوم نشان داده وبه ویژگی‌ها واجزای انقلاب وموانع آن اشاره کرده وجان نثاری‌های لازم برای دفاع از آن را نیز بیان کرده است، خاطرنشان کرد: این بیانیه استراتژیک در حقیقت به ملت‌ها وامت اسلامی راه را نشان می دهد تا در به دست آوردن حقوق قانونی خود موفق شوند تا همگام با نیازهای روز تمدن اسلامی احیا کرده و زنده نگه دارند. این بیانیه به امت می آموزد چگونه عزت وکرامت خود را به دست آورند.


اگربه توانائی‌های خود ایمان نداشته باشیم هرگز نمی‌توانیم یک گام به جلو برداریم


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مهمترین مباحث بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه تاکید می کند که امت در مسیر تمدنی خود نیاز به اعتماد خود، و بازگشت به پتانسیل‌های مادی ومعنوی ومیراث فرهنگی وتاریخی خود دارد. واگر خودباوری نداشته باشیم وبه توانائی‌های خود ایمان نداشته باشیم هرگز نمی‌توانیم یک گام به جلو برداریم. ما فرزندان امت اسلامی و جوانان این امت باید به این پتانسیل‌ها برگردیم.


رمز نجات امت در دور ماندن از فرهنگ منحط غرب، وپرهیز از تحلیل رفتن در آن است


وی افزود: همچنین این بیانیه تأکید دارد که رمز نجات امت در دور ماندن از فرهنگ منحط غرب، وپرهیز از تحلیل رفتن در آن است. ونجات ما در تقویت ایده ها ومبانی دین مبین اسلام، وتقویت روحیه‌های برادری اسلامی و فضایل اخلاقی ودر یک کلام، هم امت خود را بشناسد، وهم وظایفش را، که این وظیفه بزرگ نخبگان واندیشمندان امت است که این روحیه خودباوری وبازگشت به اصول ومبانی دینی را، میان افراد امت تقویت کنند.


شکوه وعظمت تاریخی امت را می‌توان با تکیه بر توسعه علمی وتکنولوژی بدست آورد


عضو شورای عالی حوزه های علمیه به مهمترین نکات بیانیه دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: امت ونخبگان، تلاش کنند تمدن اسلامی را زنده کرده وآنرا همگام با نیازهای روز در اختیار دیگران قرار دهند، می توان شکوه وعظمت تاریخی امت را بازیافت، واین کار با تکیه بر توسعه علمی وتکنولوژی در تمامی زمینه ها وتلاش برای پشت سر گذاشتن علوم غربی به ویژه در زمینه‌های علوم انسانی واجتماعی، امکان پذیر است. هرگاه بخواهیم این تمدن وفرهنگ اسلامی را زنده کنیم باید بر زمینه‌های اخلاقی معرفتی وعلمی تکیه کنیم. تمامی این زمینه ها باید مورد توجه وعنایت قرار گیرند. چراکه زمینه های اخلاقی ومعنوی امت، وزمینه های علمی وتکنولوژی از مهمترین زمینه ها هستند.


پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است


وی تاکید کرد: این بیانیه تأکید بر نسل جوان وپتانسیل‌های آنان است. نسلی که پتانسیل‌های بزرگ داشته ومی تواند برمشکلات غلبه کرده وتوانائی‌های امت را فعال کند. و ما در آغاز گام دوم انقلاب، وبا گذشت 40 سال از عمر انقلاب با آن همه تجربیات و دستاوردها، و پشت سرگذاشتن آن همه موانع ومشکلات، باید این بیانیه را مورد تأکید قرار داده و تلاش کنیم مضمون آنرا پیاده کنیم.


مدیر حوزه های علمیه گفت: این بیانیه پندهای فراوان وبزرگی به ما می آموزد وبه ما نشان می دهد که چگونه به جلو حرکت کنیم. با در پیش رو قرار دادن این پیاده روی بزرگ اربعین که اینک به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است، می توانیم با تکیه بر این بیانیه وبر تجربیات انقلاب اسلامی، درس‌هایی را برای امت اسلامی ومقاومت اسلامی، و آینده آن الهام بگیریم و در راه یکپارچه کردن صف‌های خود تلاش کنیم. وهمواره تلاش کنیم با متحد کردن توانائی‌ها وپتانسیل‌های خود در سراسر امت وکشورهای اسلامی برای زنده نگه داشتن فرهنگ اسلامی، وآزاد سازی سرزمین‌های اسلامی، به ویژه فلسطین عزیز تلاش کنیم. ما باید در این راستا روابط  فیما بین خود را تقویت کرده واختلافات وتعصب‌های کورکورانه را کنار بگذاریم.


وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب، وپیاده روی اربعین امام حسین(ع) واین حضور عظیم انسانی در این پیاده روی همه گواه یک مسئله هستند. تمام این پدیده ها ما را به برپایی شعائر الهی، فرهنگ وتمدن اسلامی، بازگشت به پندهایی که از عاشورا ونهضت عاشورایی امام حسین می گیریم، فرا می خواند.


 


| شناسه مطلب: 108241




اربعین



نظرات کاربران