گزارش همایش «تجلی ارزش های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین»

معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، همایش بین المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، در آستانه ایام اربعین حسینی، همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» را به صورت مجازی برگزار کرد.


پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است


در این مراسم آیت‌الله علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پیاده روی بزرگ اربعین به یک پدیده عظیم فرهنگی وتمدنی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: می‌توان با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب و تجربیات انقلاب اسلامی، درس‌هایی را برای امت اسلامی ومقاومت اسلامی، و آینده آن الهام بگیریم.


«بیانیه گام دوم» الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) است


همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این همایش  گفت: مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را با الهام از حرکت امام حسین (ع) تدوین کرده اند؛ توصیه‌های مقام معظم رهبری در این بیانیه‌ الهام‌گرفته از رهنمودها و سیره امام حسین (ع) در علم، معنویت، اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و...  بوده است.


احیای تمدن اسلامی با بهره‌گیری از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب


دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان  رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به بازسازی تمدن اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی گفت: این می‌طلبد که گذشته خود را بازکاوی و آن را جستجو کنیم و پیرایه‌ها و آرایه‌هایی که در سالیان دراز بر این اسلام ناب نشسته است را بزداییم و با بهره‌گیری از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب بتوانیم احیا کننده تمدن اسلامی باشیم.


گسترش اربعین سبب پایان صهیونیزم می شود


یوسف تزهگون  استاد دانشگاه ترکیه، تمام دردهای انسان‌های حقجو را اندیشه صهیونیزم عنوان کرد و گفت: به همین دلیل پیاده‌روی اربعین را پوشش رسانه‌ای نمی‌دهند چون نشان دهنده پایان صهیونیزم است؛ این حرکت به زودی تمام دنیا را روشن خواهد کرد.


اربعین؛ بهترین ابزار برای شکستن تحریم رسانه‌ای دشمن است


در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا)، اربعین را یکی از ابزارها برای شکستن تحریم رسانه‌ای دشمن عنوان کرد و ابراز داشت: دشمنان ما طی این سال‌هایی که مراسم بسیار بزرگ و پر شکوه اربعین در سرزمین عراق داریم، این مراسم را بایکوت خبری کرده‌اند و نمی‌خواهند که این پدیده عظیم و جریان اثرگذار تاریخی را به سمع و نظر بشریت و مردم برسانند.


اربعین به معنای تقریب دلها و و برادرى زیر پرچم حضرت سیدالشهدا (ع) است


 خانم«دیانا تحفة» استاد علوم قرآنی و تربیتی در لبنان در این همایش گفت: هدف امام حسین (ع) از قیام بر اساس امر الهى و تأکید نبوى براى اصلاح امت بود که در آن زمان به پایین‌ترین درجه انحراف رسیده بود. این کار نیازمند فداکارى و جانفشانی بود تا امت به مسیر صحیح خود برگردد.


وی با بیان اینکه اگر قیام امام حسین (ع) نبود از اسلام رسم و از دین اسمى باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) عنوان جامعى براى همه ارزشهاى شخصیتی بود تا قیامش جاودانه شود. زیرا حرکت دادن مردم به سوى حق و دور کردنشان از باطل و مقابله با پذیرش هرگونه ظلم و ظالم  در زندگى امام وجود داشت. گرچه او زندگی را دوست داشت، اما زندگى کریمانه و حیات طیبه بر مبناى ارتباط با خداوند برای ایشان از اهمیت بیشتر برخوردار بود.


استاد علوم قرآنی و تربیتی در لبنان با اشاره به اینکه وقتی زندگى پر از فساد و ظلم باشد دردناک است و در این هنگام مرگ سعادت حقیقی مى شود، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین(ع) مبتنی بر آموزه هاى قرآنى است به همین دلیل جهانی شد. از نظر امام حسین (ع)در جنگ بین حق و باطل، بی طرفی معنایی ندارد و باید موضعگیرى افراد کاملا مشخص شود.


وی با بیان اینکه شرکت مردم در مراسم اربعین با همان مواضع امام حسین (ع) صورت می گیرد، یادآور شد: در اربعین همه دور او جمع مى شوند تا از او الهام و هدایت بگیرند و از قالب زمان و مکان فراتر رفته و تا قیامت ادامه یابد. اربعین نمایانگر تعلق مان به مکتب امام است اما زیباتر وقتى ست که آن را در رفتار و افکار و تعامل با بشر بکار گیریم.


خانم«دیانا تحفة» خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین با حضور میلیونى هرساله، به معنای تقریب دلها و محبت و اخوت و برادرى زیر پرچم حضرت سیدالشهدا (ع) است.


اربعین نقاط اشتراک ادیان را به هم نزدیک و فتنه‌ها را از هم دور می‌کند


همچنین خانم «جیهان بدیر» از دیگر استادان دانشگاه لبنان در این همایش با بیان اینکه تقریب بین مذاهب اسلامی از مهمترین مرضوعات مطروحه در حال حاضر است، خاطرنشان کرد: این مساله از زمان پیامبر و ظهور اسلام مطرح شده و در زمان ائمه تداوم یافته و تا کنون ادامه دارد. مى توان گفت تقریب بین مذاهب، قضیه گذشته، حال و آینده است.


وی با بیان اینکه بشریت با وجود ادیان قبلی که از حکمة برخوردار بودن، تا قبل از اسلام که دعوتى جهانى براى تشکیل امة واحدة بود ، آرامش و صلح را به خود ندیده بود، اظهار کرد: اسلام مردم را از توجه به منافع شخصی و مرزهاى جغرافیایی و تفاوت‌هاى زبانی‌شان به سوى توجه به خداوند رهنمون کرده و تنها برتری بشر بر یکدیگر را داشتن تقوا می‌داند.


این استاد دانشگاه لبنان تصریح کرد: پیامبر اسلام ارزش‌‎هاى والاى انسانی و قواعد دین اسلام را استوار کرد و تعصبات جاهلی و هرچه که موجب ضرر رساندن به انسان است را نهى کرد و پس از ایشان اهل بیت علیهم السلام این امانت را به دوش گرفتند. در طول تاریخ اسلام مذاهب و فرق مختلفی بوجود آمدند که منبع همه آنها قرآن بود و سیره پیامبر ...در همین راستا مناظرات با منزه دانستن پیامبر و فهم و بحث سالم شکل گرفت.


وی یادآور شد: در کنار این حرکت علمى متین، سیاستمداران و رجال حکومتى و فتنه برانگیزان هر از گاهى آتش فتنه اى را بر می افروختند؛ اما ائمه اهل بیت مردم را به تقارب آراء توصیه می کردند و تلاشهای براى تقریب مذاهب بر اساس محور اصول اسلام توسط علما شکل گرفت.


خانم «جیهان بدیر» با بیان اینکه امام حسین (ع) با طرح مساله اصلاح امت پیامبر به شهادت رسید، تاکید کرد: شعار امام حسین (ع) انسانیت و آزادگى و عدل و آرامش و امنیت و عشق بود. بنابراین امام حسین (ع) که جان ارزشمندش خود را در راه خدا فدا کرد و ما باید در مسیر اربعین حرکت کنیم تا نقاط مشترک را بیاییم و از اختلاف پرهیز کنیم و هر فتنه اى که ما را وارد درگیرى مى کند، خاموش کنیم.


زیارت اربعین، باید تحت فرمان  و رهبرى خردمند و تأثیرگذار وحدت اسلامى برگزار شود


همچنین در بخش دیگری از این همایش «عماالدین حمرونی» به سخنرانی پرداخت و حماسه بزرگ کربلا را نمایانگر هدف مهمى در تاریخ اسلامى و انسانی دانست و گفت: این ماجرا هر روز و ماه و سال زنده می شود.


وی با بیان اینکه صحنه ایام اربعین مورد توجه همه جهان از طریق شبکه هاى اجتماعى و رسانه ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این زیارت مایه افتخار و سعادت مسلمانان است . مى توانیم با کمال افتخار بگوییم که سعادتمندیم که از مکتب فداکارى، شهادت ،عشق و ولایت هستیم. امروزه توجه مردم به قضیه اربعین، با وجود بیمارى و تنگناهاى مختلف براى تجدید عهد با امام بسیار مهم است.


رئیس موسسه اهل بیت پاریس بیان اینکه شعار امام حسین (ع)، شعار قومى و مذهبی و نژادی و سیاسی نبوده؛ بلکه شعار انسانی براى همه بشریت است، یادآور شد: زیارت اربعین تجدید عهد هر انسان آزاده ای با شعار " هیهات من الذلة" است. شعارى که انقلاب اسلامى ایران  و امام خمینی آن را زنده کرد و به تولید مقاومت در عراق و لبنان و فلسطین و... منجر شد.


وی افزود: امروزه می توانیم افتخار کنیم به اینکه فرزندان مکتبی هستیم که دستاوردها و نتایج درخشانی براى حفظ اسلام پس از ١٤٠٠ سال دارد. اسلامى که با بعثت محمد ص اغاز شد و با قیام امام حسین استمرار یافت. زیارت أربعین براى جاودانه کردن مکتب شهادت، وفاء، عطاء، عشق الهى، مکتب اخوت اسلامى و انسانی است. مردم باید بر مبناى رسیدن به وحدت اسلامى و ایجاد همبستگى اسلامى در اربعین جمع شوند تا به امت واحدة و متمدن تبدیل شوند. براى ایجاد و در دنیا که قرآن به آن تصریح دارد.


«عماالدین حمرونی» با بیان اینکه از طریق زیارت اربعین در حقیقت آمادگى براى تأسیس حکومت مستضعفان ایجاد مى شود، خاطرنشان کرد: خداوند خواسته که ما زنده باشیم و زنده بودن جز با خون حسین (ع) که در خون مجاهدان مى جوشد، میسر نمی شود .زیارت اربعین، باید تحت فرمان  و رهبرى خردمند و تأثیرگذار وحدت اسلامى ایجاد کند تا همه امت اسلامى و همه مستضعفان جهان را نیز در بگیرد.


 


| شناسه مطلب: 108242




اربعین



مطالب مرتبط

نظرات کاربران