کتاب «بکه» مورد تقدیر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت قرار گرفت

کتاب «بکه» اثری است که به همت نشر معارف روانه بازار نشر شده است. این اثر روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه مناست که در دوم مهر سال ٩۴ رقم خورد و هزاران حاجی به شهادت رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ابراهیم اکبری دیزگاه درمراسم تقدیر از نویسندگان فاجعه منا که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی در امور حج و زیارت در قم برگزار شد با اشاره به «کتاب بکه» گفت: «بکه» اثری است که به همت نشر معارف روانه بازار نشر شده است. این اثر روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه مناست که در دوم مهر سال ٩۴ رقم خورد و عده زیادی از حجاج به شهادت رسیدند.


نویسنده کتاب بکه با اشاره به انتخاب نام کتاب افزود: از این جهت عنوان این کتاب را «بکه» انتخاب شدکه؛ «بکّ» به معنای کوبیدن است و در فاجعه منا نیز مردم بر اثر فشارو ازدحام جمعیت به یکدیگر برخورد کرده و مزاحم دیگران می‌شدند.


وی با اشاره به بخش هایی از کتاب بکه عنوان کرد: در برشی از کتاب آمده است: در آن چهل روز که روایت شاهدان را ضبط می‌کردیم، من روزها گوش می‌شدم؛ روایت‌های متعدد آلوده به قیامت را می‌شنیدم و حالم خوش بود؛ بارقیامت به وجود آدم انبساط و نشاط می‌بخشد. اما شب‌ها کابوس می‌دیدم. کابوس ازدحام، کابوس گوشت و خون، کابوس انبوهی آدم‌ها، کابوس بدن‌های عریان و متورم پشته شده روی هم و کابوس شیطان را که دشمنی می‌کند با انسان.


نویسنده کتاب بکه که حاصل گفتگو با یازده نفر از شاهدان عینی فاجعه منا است، به نوعی تاریخ شفاهی این حادثه است که صبح امروز مورد تقدیر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت قرار گرفت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران