چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد

چهارمین کنگره ملی تجلیل از شهدای منا برگزار شد

چهارمین کنگره ملی "لاله‌های سفید" بزرگداشت شهدای منا و حج خونین با حضور نماینده ولی‌فقیه در امورحج و زیارت و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در تهران برگزار شد.

چهارمین کنگره ملی "لاله های سفید" ویژه بزرگداشت شهدای منا و حج خونین صبح امروز شنبه (سوم مهرماه) همزمان در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.


درمراسمی که درتهران در سالن خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ، آقای امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از معاونین و مدیران این بنیاد و خانواده های معظم شهدای حج حضور داشتند.


برپایه این گزارش، در آغاز این کنگره پس از پخش تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صدای مهاجرالی الله شهید حسن دانش قاری بین المللی و اجرای برنامه توسط گروه سرود نسیم قدر در بزرگداشت شهدای منا، سرداریعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران درسخنانی به برگزاری کنگره ملی لاله‌های سفید در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که شهدای فاجعه منا هرگزفراموش نشوند.



وی یاد و خاطره همه شهدا  را گرامی داشت و هدف از برگزاری کنگره لاله های سفید را فراموش نشدن یاد شهیدان فاجعه منا عنوان کرد.


درادامه این کنگره حجت‌الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت طی سخنانی با بیان اینکه دوم مهرماه سال ۹۴ به بعد روزغم برای خانواده معظم شهدا و ملت ایران است، یادآور شد: در روز عید قربان و در سرزمین وحی بیش از ۷ هزار زائر بیت الله الحرام به دلیل عدم مدیریت و برخورد ناشایست آل سعود شهید شدند و به دیار باقی شتافتند.


وی در ادامه آیین هایی را که در بزرگداشت یاد شهدای منا و مسجدالحرام هرساله برگزار می شود، یادآور شد و با ذکر خاطره ای از قاری شهید حاج محسن حاجی حسنی کارگر، گفت: شهدای مسجدالحرام ومنا در اوج مظلومیت در سرزمین امن الهی به شهادت رسیدند و هر کدام در منطقه ای که زندگی می کردند برای دیگران الگو بودند.  


حجت‌الاسلام و المسلمین نواب همچنین به ایثارعلی لندی نوجوان ایذه ای اشاره کرد و افزود: این عزیز دهه هشتادی با نثار جان خود  ایثار و ازخودگذشتگی را به تصویر کشید.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که یاد شهدای حج خونین و فاجعه منا فراموش نشود ، اظهار داشت: موسوعه شهدای منا در ۱۸ جلد تدوین شده است که در آینده ای نزدیک رونمایی خواهد شد.



وی افزود: محتوای این کتاب ها که شامل روایت شاهدان عینی ، زندگینامه شهدا، دیدگاههای کارشناسان و تحلیلگران، تحلیل ها، مصاحبه ها واخبار منتشر شده در رسانه ها، مقالات و پایان نامه ها، اشعار و دل نوشته ها ، آثار هنرمندان و تصاویر است دراختیارعلاقمندان و به صورت لوح فشرده دراختیار کتابخانه ها قرار خواهد گرفت تا آنها که قصد فعالیت در این زمینه دارند امکان دسترسی به محتوای خوب را داشته باشند.


حجت الاسلام و المسملین نواب درپایان سخنان خود تاکید کرد: ما شهدای فاجعه منا را فراموش نخواهیم کرد و پیگیر حقوق شهدا و خانواده هایشان هستیم و تا بتوانیم در این راه قدم برخواهیم داشت.


برپایه این گزارش در چهارمین کنگره «لاله های سفید» از بتول صیاد همسر شهید داود موسوی، رضوان پورشمس همسر شهید اصغر فولادگر، سیما صبوری همسر شهید حسن قاسمی درآباد، مهدیه حسینی همسر شهید حسین بنیسی، طاهره کلاته همسر شهید علی اکبر کلاته و زهرا ناظری فرزند شهیده پروین کوثری با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، آقای سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونین فرهنگی و آموزشی ، حقوقی و امور مجلس و تعاون و اموراجتماعی این بنیاد تقدیر به عمل آمد و به صورت همزمان نیز از جمعی از خانواده‌های شهدای منا در استان‌ها تجلیل شد.



این گزارش حاکیست در پایان این کنگره معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سخنرانی و تصریح کرد: در سال ۱۳۶۶ که حج خونین اتفاق افتاد جمعی از اعضای خانواده و آشنایان بنده نیز در این واقعه حضور داشتند و در سال ۱۳۹۴ نیز خودم در این اتفاق حضور داشتم که با تعدادی از شهدای آن اتفاق همراه بودیم.


آقای قاضی زاده افزود: در روز سقوط جرثقیل بنده در نزدیکی محل سقوط حضور داشتم و در واقع در هر دو حادثه شاهد مستقیم هستم. این خاطرات و روایات شهود باید ثبت  و از طریق حقوقی درعرصه بین‌الملل پیگیری شوند و بخشی از این کار می‌تواند توسط حوزه حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری شود.



معاون رئیس جمهور با اشاره به گرمای بسیار زیاد روز قبل از فاجعه منا گفت: از ساعت ۴ بعد ازظهر برق در منطقه قطع شد و وسایل سرمایشی از کار افتاد و زائران بسیار بی‌حال شده بودند. در زمان بسته شدن مسیرها در روز عید نیز ما مقداری جلوتر بودیم و زمانی که به چادرها برگشتیم  با حضور در محل فاجعه توانستیم جان عده‌ای را نجات دهیم.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: نکته‌ای که برای ما بسیار آزاردهنده بود بی‌ارزشی جان انسان‌ها برای ماموران سعودی بود. ما باید ارزش انسان‌ها در حکومت جمهوری اسلامی را قدربدانیم که پاسخگوی مسائل و مشکلات است.



وی درپایان گفت: امیدواریم بتوانیم در مسیر خدمتگزاری به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خادمان خوبی برای این عزیزان باشیم.




نظرات کاربران