کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد

کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» منتشر شد

کتاب « تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، از مستندسازی تا اثرگذاری در پژوهش‌های اجتماعی» به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، جلد چهارم از مجموعه پنج جلدی «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه» با عنوان «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، از مستندسازی تا اثرگذاری در پژوهش‌های اجتماعی»، اثر احمد فلاح‌زاده در ۲۰۷ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.


تاریخ شفاهی با آن‌که از بستر رویدادهای پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته و بالیده است، اما از آن‌جا که یک روش برای گردآوری داده‌های غیرمکتوب به شمار می‌رود، به سرعت جای خود را در جوامع مختلف و از جمله در جامعه علمی ایران باز نموده است. شمار فراوان کتاب‌ها و مقالات در عرصه تاریخ شفاهی و شکل‌گیری مجالس نقد و نظر در خصوص همان آثار، وضعیت تحقیقات درباره تاریخ شفاهی را در جامعه ایرانی نشان می‌دهد. در این میان، از بین همه آثار و نوشته‌هایی که در مورد تاریخ شفاهی منتشر می‌شود، سهم آثار ترجمه شده در این باره هنوز هم بسیار اندک است.


در کنار این موضوع، بسیاری از مراکز اصلی مشغول به تاریخ شفاهی، با نظریه‌پردازی‌ها و استانداردهای چندگانه در امر تاریخ شفاهی، همچنان مورد نقد سایر مراکز همسوی خود در گردآوری تاریخ شفاهی‌اند؛ زیرا نهادهای دولتی و غیردولتی در ایران نیز که سرگرم گردآوری و تنظیم تاریخ شفاهی هستند، عمدتاً در بخش‌های نظری و عملی و حوزه کارکرد، تفاوت‌های رویکردی با یکدیگر را همچنان حفظ کرده‌اند. چندگونگی در شیوه کار و تفاوت‌های نظری در نوع نگاه به تاریخ شفاهی، مایه نقد محصولات سایر نهادهای «شفاهی‌کار» شده است.


در کنار آن‌چه گذشت، تحولات میدانی در قلمرو تاریخ شفاهی در غرب، بایستگی توجه به نویافته‌های غربیان در این باره را دوچندان می‌کند. از این رو، این مجموعه با ترجمه مقالاتی که راهبردهای نوین در تاریخ شفاهی را ارائه می‌دهند، در تلاش است دست‌کم بخشی از خلأهای نظری و کارکردی در حوزه تاریخ شفاهی را با بهره‌گیری از تجربه مقالات انگلیسی برطرف سازد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران