پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق آغاز شد

 مردم عراق امروز برای شرکت در پنجمین انتخابات پارلمانی پای صندوق های رأی می روند.

مراکز رای گیری انتخابات پارلمانی زودهنگام ۲۰۲۱ عراق صبح امروز یکشنبه(۱۸ مهرماه) باز شدند تا آرای بیش از ۲۴ میلیون عراقی واجد شرایط را اخذ کنند.


براساس گزارش ها، مراکز اخذ رای تحت تدابیر شدید امنیتی و نظارت گسترده بین المللی فعالیت خود را آغاز کردند.


مردم عراق در این انتخابات 329 نماینده جدید مجلس را انتخاب می کنند و این نمایندگان نیز نخست وزیر جدید و دولت جدید را انتخاب کنند.



برهم صالح رئیس جمهور عراق با حضور در مرکز رای گیری، رای خود را به صندوق انداخت و گفت: این یک روز تاریخی برای عراق است و انتخابات زودهنگام یک مطالبه عمومی است؛ ما وعده انتخابات زودهنگام را دادیم، به وعده خود عمل کردیم و امروز روز وفای به عهد شهروندان است.


مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز با حضور در مرکز اخذ رای مدرسه «الوطن» در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، رای خود را به صندوق انداخت.


الکاظمی از همه شهروندان این کشور خواست برای انتخاب فردی که مناسب می‌دانند، در رای گیری شرکت کنند.


وی گفت:انتخابات اکتبر فرصتی تاریخی برای تغییر واقعیت عراق است؛ این نخستین انتخاباتی است که بدون اعمال قانون منع آمد و شد انجام می‌شود؛ فردا دوشنبه، دستاورد بزرگ امنیتی را اعلام می‌کنیم.



روز جمعه ، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی، آوارگان جنگی و زندانیان واجدین شرایط  در مرحله نخست انتخابات عراق شرکت کردند.


کمیساریای عالی انتخابات عراق ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱) در گزارشی اعلام کرد: تعداد کل نامزد‌ها در انتخابات پارلمانی عراق، سه هزار و ۲۴۹ نفر است که زنان سهمی ۹۵۱ نفری از کل نامزد‌ها را تشکیل می‌دهند.


در گزارش کمیساریای عالی انتخابات عراق تصریح شده است، از این تعداد، ۷۸۹ نامزد به صورت مستقل، ۹۵۹ نامزد در قالب ائتلاف انتخاباتی و یک هزار و ۵۰۱ نفر نیز در قالب اعضای احزاب در انتخابات آینده شرکت می‌کنند.


این گزارش می‌افزاید، در انتخابات زود هنگام پارلمانی عراق برای تعیین ۳۲۹ نماینده، ۲۱ ائتلاف سیاسی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.


بر اساس این گزارش، تعداد احزاب شرکت کننده در این انتخابات ۱۶۷ حزب است که ۵۸ حزب از آن‌ها در چارچوب ائتلاف‌ها هستند.


کمیساریای عالی انتخابات عراق همچنین تعداد کل واجدین شرایط رای دادن در این کشور ۴۰ میلیون نفری را بیش از ۲۵ میلیون نفر اعلام کرده است.


عبدالامیر الشمری جانشین فرمانده عملیات مشترک وزارت دفاع عراق اعلام کرد: بیش از ۲۵۰ هزار نفر از نیرو‌های نظامی و امنیتی مامور حفظ امنیت این انتخابات شده‌اند و در تمامی مراکز رای گیری مستقر خواهند شد.


این مقام نظامی عراقی همچنین تاکید کرد: تمام نیرو‌های امنیتی در حال آماده باش کامل قرار گرفته‌اند و یگان‌های مبارزه با تروریسم و نیرو‌های ویژه نیز در آمادگی کامل قرار دارند.



وزارت کشور عراق اعلام کرد: به علت انجام فرایند انتخابات سراسری در عراق مجموعه تصمیم‌هایی درباره ممنوعیت موقت تردد خودروها و افراد گرفته شده است.


شخصیت‌ها و طیف‌های مختلف عراق با صدور بیانیه و پیام‌هایی مردم این کشور را به حضور گسترده در انتخابات ۱۸ مهر دعوت می‌کنند.


آیت الله سیستانی از مراجع عالی شیعیان عراق در بیانیه ای همه را به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات آتی تشویق و اعلام کرد: این انتخابات هرچند خالی از برخی نواقص نیست، اما مسالمت‌آمیزترین راه برای عبور کشور به آینده ای است که امید می رود بهتر از گذشته باشد و با آن خطر افتادن در ورطه هرج و مرج و بن بست سیاسی رفع می شود.




نظرات کاربران