تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود
تولیت آستان قدس رضوی:

ایام تعطیلی حرم مطهر سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تا حجت شرعی برای بستن دربهای حرم پیدا نکردم، این کار را انجام ندادم و روزهای تعطیلی حرم مطهر، سخت‌ترین دوران زندگی‌ام بود.

حجت‌الاسلام احمد مروی در گردهمایی مداحان حرم مطهر رضوی که در رواق کوثر بارگاه مقدس امام رضا (ع) برگزار شد، به محدودیت‌هایی که در زیارت حرم مطهر به واسطه تصمیم ستاد ملی کرونا ایجاد شد اشاره و با بیان اینکه آن دوران جزو سخت‌ترین ایام زندگی بنده بود، اظهار کرد: بستن درب‌های حرم مطهر و محروم کردن زائران از زیارت کار بسیار دشواری بود.


وی ادامه داد: اینجا یک مکان عادی نیست، حرم مطهر امامی است که هزاران دل، مشتاق زیارت آن هستند و هر زائری که بدون حجت شرعی از زیارت محروم شود، بنده باید روز قیامت به امام رضا (ع) پاسخ بدهم و این نگاه و اعتقاد قلبی من است.


برای تعطیلی حرم حجت شرعی داشتیم


تولیت آستان قدس رضوی افزود: بنده تا حجت شرعی برای انجام تصمیم ستاد ملی کرونا در ایجاد محدودیت زیارت پیدا نکردم، این اقدام را انجام ندادم و زمانی با این تصمیم موافقت کردم که از نظر شرعی امر بر بنده مسلم شد و حجت شرعی برای حفظ سلامت زائران یافتم؛ ایجاد محدودیت در زیارت وظیفه شرعی ما بود و این وظیفه را بنده تشخیص ندادم و لااقل با سه تن از مراجع بزرگ قم در این زمینه صحبت شد و از ناحیه مراجع این تکلیف شرعی برعهده آستان قدس رضوی قرار گرفت.


وی با تأکید بر این‌که در ایام محدودیت زیارت بطور مستمر با ستاد ملی کرونا و دستگاه‌های مربوطه در تماس و تلاش بودیم تا به هر میزان که امکان دارد، شرایط زیارت را برای زائران فراهم آوریم، بیان کرد: به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم هر امکاناتی از دستگاه‌های گردش هوا گرفته تا تأمین اقلام بهداشتی همچون ماسک و غیره که نیاز باشد را برای فراهم آوردن شرایط تشرف زائران مهیا می‌کنیم.


مروی گفت: اینگونه نبود که در برابر تعطیلی حرم مطهر بی‌تفاوت باشیم و دغدغه‌ای نداشته باشیم، بنده شخصأ به‌طور دائم با رئیس جمهور، وزیر بهداشت و ستاد ملی کرونا در تماس بودم تا بتوانیم به هر میزان که امکان دارد، گشایشی در امر زیارت برای زائران ایجاد کنیم زیرا وظیفه شرعی ما بود که لحظه‌ای در امر زیارت زائران کوتاهی نکنیم.


وی با بیان این‌که هیچگاه آئین‌های سنتی و برنامه‌های مذهبی خادمان و طنین تلاوت قرآن و ادعیه در فضای رواق‌ها، صحن‌ها و مأذنه‌های حرم مطهر تعطیل نشد، ابراز کرد: غربت و خلوتی حرم مطهر در ایام اعمال محدودیت زیارت برای ما بسیار سخت و طاقت فرسا بود، آن ایام آسان بر ما نگذشت و مشاهده حرم خالی از زائر برای ما بسیار سخت و دلگیر بود و تکلیف ما را نسبت به زیارت زائران سخت‌تر کرده بود.


تولیت آستان قدس رضوی گفت: پیش از شیوع کرونا، هرگاه شب‌های شنبه به حرم مطهر مشرف می‌شدم، مشاهده می‌کردم که حرم کمی از سایر ایام هفته خلوت‌تر است؛ درصدد برنامه‌ریزی برای آن بودیم که شب‌های شنبه نیز همچون سایر ایام هفته حرم مطهر شلوغ باشد زیرا تحمل کمی خلوتی این بارگاه مقدس در یک شب نیز برای بنده قابل تحمل نبود چه برسد به تعطیلی حرم مطهر.


تلاش برای بهبود امکان زیارت در دوران کرونا


وی خاطرنشان کرد: پیش از شیوع موج پنجم کرونا در ذهنم بود که تلاش کنیم شرایطی فراهم آوریم که ضمن جلوگیری از تجمع، فضای زیارت در اطراف روضه منور افزایش یابد و امکان دسترسی زائران به ضریح مطهر بیش از پیش فراهم شود اما با وقوع پیک پنجم کرونا و افزایش بیماران و فوت شدگان برای حفظ سلامت زائران و گرفتن بهانه از عده‌ای که همواره به دنبال هجمه به مقدسات هستند، این اقدام به تأخیر افتاد.


مروی اضافه کرد: چند روز پیش با بررسی شرایط مشهد از حیث شیوع کرونا و با تأکید بر این‌که اوضاع بهتر شده و موارد ابتلاء نیز کاهش یافته، با گذشت ایام پایانی ماه صفر که ازدحام زائران نیز کمتر شده است، می‌توان گشایش‌هایی در زیارت روضه منوره برای زائران ایجاد کرد؛ با عده‌ای از مسئولان حرم مطهر در این خصوص صحبت کردیم که گفتند بهتر است فعلاً دست نگهداریم که چنین اقدامی موجب بهره‌برداری عده‌ای نشود.


وی ادامه داد: بنده به آنان گفتم «اگر ما بتوانیم با لحاظ ضوابط بهداشتی، گشایشی در زیارت روضه منوره برای زائران ایجاد کنیم اما این کار را انجام ندهیم چون ممکن است جریانی از آن بهره‌برداری داشته باشد، برای من روز قیامت حجت شرعی در پیشگاه خداوند و حضرت رضا (ع) نیست» از این رو همان شب دستور گشایش در زیارت روضه منور را صادر کردم.


تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر دوباره شرایط شیوع کرونا به شرایط یک ماه قبل باز گردد، حتماً دوباره شرایط حرم مطهر و زیارت را به همان شرایط گذشته باز خواهیم گرداند زیرا ما در حرم مطهر تنها به انجام وظیفه، ادای تکلیف شرعی و حفظ سلامت زائران توجه داریم و در این راه از هیچ سخن و هجمه‌ای هراس نداریم


وی به اقدامات آستان قدس در ایام تعطیلی حرم مطهر اشاره و بیان کرد: تلاش شد از این تعطیلی بهترین بهره‌برداری را در جهت مرمت، بازسازی، بهسازی و نوسازی اماکن متبرکه برده شود و در آن ایام بسیاری از تعمیراتی که نیاز بود انجام شد، تعمیراتی که در زمان تردد و حضور زائران نمی‌توانستیم انجام دهیم.


مروی افزود: گزارش کاری غیر رسمی بهمن ماه سال گذشته در قالب آلبومی از تصاویر تحت عنوان «عمارت‌خانه خورشید» تقدیم رهبر معظم انقلاب شد، مدتی بعد که در تهران خدمت رهبر انقلاب رسیدم فرمودند «کتاب را با دقت دیدم، چقدر کار بزرگ و با عظمتی در حرم انجام شده» و تقریظ بسیار پرمعنا در این رابطه نوشتند.


مداحی حرم مطهر باید برای کشور الگو باشد


مروی با تأکید بر این‌که مداحان حرم مطهر و دستگاه مداحی آستان قدس باید از هر جهت برای کل کشور الگو باشد، اظهار کرد: مداحی حرم مطهر امام رضا (ع) باید بگونه‌ای باشد که به جریان مداحی و عزاداری کشور جهت بدهد.


وی با بیان این‌که سخن مداحان و ذاکران در حرم مطهر سندیت و مشروعیت پیدا می‌کند، بر لزوم توجه به اعتبار روایات تأکید و تصریح کرد: هر آنچه از منبر این حرم گفته می‌شود، سندیت و اعتبار پیدا می‌کند و این امر وظیفه مداحان و سخنرانان را در توجه ویژه به بیان روایات معتبر بسیار سنگین می‌کند، مسئولان فرهنگی حرم مطهر نیز باید در این خصوص توجه بیشتر داشته و نظارت‌ها را افزایش دهند.


تولیت آستان قدس با بیان این‌که حرم مطهر رضوی باید پایگاه تربیت مداحان، مناجات خوانان، مؤذنان و شعرای آئینی باشد، ابراز کرد: به‌دنبال این هستیم که مؤذن و مناجات خوان‌هایی تربیت کنیم که اذان و مناجات آنان در حرم مطهر آنچنان زیبا، دلشنین و فاخر باشد که به‌عنوان یک نشان هرکس در هر کجای عالم آن را بشنود، حرم مطهر امام رضا (ع) در ذهنش تداعی شود.


وی با اشاره به تأثیرگذاری بالای شعر در ترویج معارف دینی و توجه و اهتمام ائمه اطهار (ع) به شعرا، اضافه کرد: ائمه اطهار (ع) بسیار به شعرای محب اهل بیت (ع) توجه داشتند و آنان را مورد تشویق قرار می‌دادند زیرا شعر و مداحی قدرت تأثیرگذاری بالایی بر سازندگی اعتقادی و ایمانی انسان دارد؛ ما باید نسبت به مقوله گسترش شعر آئینی در حرم مطهر نیز توجه ویژه داشته باشیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران