الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند

الازهر: فتنه‌گران سیاسی در پی تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند

الازهر و مفتی مصر با صدور بیانیه‌های جداگانه حملات علیه مساجد شیعیان درافغانستان را خلاف تعالیم اسلامی توصیف و تأکید کردند که فتنه‌گران سیاسی می‌خواهند پس از ۱۴ قرن در صفوف مسلمانان تفرقه‌افکنی کنند.

به گزارش مصراوی، الازهر انفجارهای تروریستی علیه مساجد در افغانستان را که هر بار ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است، محکوم کرد.


در بیانیه الازهر در این خصوص آمده است: دامن زدن به اختلافات مذهبی و سوء استفاده از آن برای ریختن خون و ارعاب مردم غیرنظامی بی‌گناه، خیانت به تعالیم اسلام است که خواستار اتخاذ حکمت، موعظه و برخورد به نیکی در دعوت به سمت خدا می‌شود؛ اما اینهایی که نمازگزاران را در خانه‌های خدا و مساجد به قتل می‌رسانند، دینشان را به بهای ارزانی در دنیا فروخته‌اند و در آخرت به کامل‌ترین مجازات خواهند رسید.


بر اساس این بیانیه، فتنه‌گران در میادین سیاست از اختلاف بین مکاتب اندیشه اسلامی بهره‌برداری می‌کنند تا در صفوف مسلمانان تفرقه‌افکنی کنند، در حالی که فراموش کرده‌اند که این مذاهب اسلامی بیش از ۱۴ قرن در کنار یکدیگر در آغوش اسلام بوده‌اند.


الازهر تأکید کرد: امیدواریم این کسانی که راه را گم کرده‌اند، کانال‌های گفت‌وگو را مجددا باز کنند و به برادری با یکدیگر روی آورند؛ همان طور که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» تا دست از ریختن خون‌ها و حرام خدا بردارند.


شوقی علام، مفتی کشور مصر و رئیس دبیرخانه نهادهای فتوا در جهان نیز حمله تروریستی به مسجد شیعیان در قندهار افغانستان را که بیش از شصت کشته و دهها زخمی برجای گذاشت، محکوم کرد.


به گزارش المصری الیوم، در بیانیه مفتی مصر آمده است: تعرض به جان انسان از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است و خداوند متعال ریختن خون مسلمان را از خراب کردن کعبه معظمه که قبله مسلمانان است، حرام‌تر می‌داند. پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرماید: «لأن تهدم الکعبة حجرًا حجرًا أهون على الله من أن یراق دم امرئ مسلم».(اگر کعبه خراب شود برای خدا سبک‌تر از ریخته شدن خون یک انسان مسلمان است).


علام تصریح کرد: گروه‌های افراط گرا و تروریسم حرمت خون مردم بی گناه را نگاه نمی‌دارند و نه حرمت خانه‌های خدا که مردم در آنجا برای عبادت پروردگار جمع می‌شوند یعنی آنها از این راه مردم را از خانه‌های خدا دور می‌کنند و به دنبال ایجاد فساد در زمین هستند؛ همان طور که خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره مائده می‌فرماید: «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ».(همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن‌ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر بِبُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود).


مفتی مصر از جامعه افغانستان خواست در صفی واحد در برابر افراط‌گرایی و تروریسم بایستند و برای سرکوب این گروه‌هایی که به دنبال ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها هستند، متحد شوند.




نظرات کاربران